בחזרה לקמפוס

הסטודנטים והסטודנטיות שהגיעו לראשונה לכיתות באמצע סמסטר ב', התובנות של אלה שהתנסו גם בלימודים מרחוק וגם בלימודים הפיזיים, והבטחה לשינויים לטובה בדרכי ההוראה

סטודנטים בדשא. מראה שכבר כמעט שכחנו
סטודנטים בדשא. מראה שכבר כמעט שכחנו

שנה לאחר שהקמפוס התרוקן מתלמידיו, החודש חזרו אליו לראשונה סטודנטים וסטודנטיות, שלמעשה החלו את לימודיהם האקדמיים מרחוק. משיחה קצרה עם פרופ' מרק שטייף, רקטור האוניברסיטה, עולה כי לאחר שנה של הוראה מרחוק, החזרה ללימודים בקמפוס איננה עניין פשוט. "עיקר הקושי נובע מכך שהתחלואה לא נעלמה לגמרי, ומכיוון שיש תלמידים שנמצאים בקבוצות סיכון למרות החיסון, אנו נדרשים לייצר פתרונות שיאפשרו לימוד יעיל גם למי שלא נוכח בכיתה, וזו היערכות לא טריוויאלית".

 

"בנוסף לכך, קיימים קשיים לוגיסטיים רבים, הנובעים מהמגבלות שהטילה הממשלה על אופן קיום הלימודים הפרונטאליים, אכלוס הכיתות וההקפדה על ההפרדה הנדרשת בין בעלי תו ירוק למי שאין ברשותו תו כזה, אבל למרות המורכבות אנו שמחים מאוד לחזור סוף סוף אל הקמפוס. אין תחליף לתחושה של קמפוס פעיל, תוסס ושוקק חיים. זו הרגשה שלא ניתן לשחזרה בזום, ולכן זה כל כך מרגש", אומר פרופ' שטייף.

 

"רק עכשיו אני מבינה כמה שאני לא מבינה"

גם הסטודנטים, הסטודנטיות והסגל האקדמי שותפים להתרגשות. "שמחנו לפגוש את האנשים מאחורי המסכים של הזום, לחוות את אווירת הקמפוס בכיתות ובהפסקות", משתפים ירדן וולף ומיכל כהן, תלמידי שנה א' בתוכנית מדעים דיגיטליים להיי-טק של הפקולטה להנדסה ע"ש איבי ואלדר פליישמן.

 

הפנים שמאחורי המסך. ירדן וולף ומיכל כהן

 

"זה משהו אחר לגמרי. לפני זה לא הרגשתי בכלל שאני סטודנטית, רק עכשיו כשחזרנו ללמוד בכיתות, אני מתחילה להבין את החוויה. בבית הייתי לגמרי לבד", אומרת עינת, סטודנטית שנה א' לביולוגיה בפקולטה למדעי החיים ע"ש ג'ורג' ס' וייז, וחברתה דקל מוסיפה: "רק עכשיו אני מבינה כמה שאני לא מבינה. כשאני יושבת כאן בכיתה, החומר מתחיל לאט לאט להיות יותר ברור".

 

"לדעתי, החזרה לקמפוס היא דבר מבורך הן לאקדמיה והן לחומר הנלמד", אומר אור טליסמן, מתרגל בפקולטה להנדסה. "בלימודים הפרונטליים, הסטודנטים יוצרים קשרים עמוקים אשר הופכים אותם במהלך תקופת הלימודים באוניברסיטה לחלק מהקהילה האקדמית בפקולטה שאליה הם רשומים, ורק על ידי קהילות איכותיות כאלו, מחקרים ופיתוחים איכותיים מתאפשרים".

 

"מבחינת החומר הנלמד, לימודים בקמפוס מאפשרים הספק גבוה יותר של החומר מאשר שיעורים המועברים בזום בלבד. בזום קשה לתפוס את הרוח הכללית של הכיתה, כמו שאפשר לחוש אותה כשעומדים מול האנשים. כאשר יש קבוצה שמגיעה לקמפוס, הבעיות שנבעו משימוש בלמידה בזום נפתרות. אני מקווה שכאשר המצב יחזור לשגרה, השימוש במערכות הצילום החדשות שהותקנו בכיתות ימשיך, כדי לאפשר לאלו שנמנע מהם להגיע לשיעור להשלים אותו בהקלטה איכותית".

 

שלום שנה א'. עינת ודקל שומרות על כללי המתווה

 

עם הפנים להוראה אישית ואינטראקטיבית

החזרה ללימודים בקמפוס היא מדורגת בשל המגבלה על אכלוס הכיתות והשאיפה להנגיש את הלימודים גם למי שלא יכול להגיע. "בשלב הראשון החזרנו לכיתות את תלמידי שנה א' שלא חוו חוויית קמפוס מימיהם. בשלב השני אנו מחזירים לכיתות גם את תלמידי שנה ב' וחלק מתלמידי שנה ג'. בהמשך, עם ירידת התחלואה, אנחנו מקווים להחזיר גם את שאר השנתונים", מרחיב פרופ' שטייף ומסכם "אין ספק שהקורונה יצרה נזקים גדולים למשק ולחברה ובכלל זה גם לאוניברסיטה, אבל בצד זאת חווינו גם צדדים חיוביים בשל האילוץ לחשוב באופן יצירתי ולפתח תהליכי הוראה חדשניים. התקופה הזו זימנה עבורנו אתגרים חדשים ואנו בוודאי נאמץ חלק מהמיומנויות שנרכשו גם בהמשך. בשנים הקרובות נראה יותר ויותר שימוש בכלים דיגיטליים בהוראה, בעוד שהדגש בהוראה הפרונטלית יעבור בהדרגה למתכונת יותר אישית ואינטראקטיבית. אני רוצה לאחל הנאה והצלחה לכל תלמידינו ותלמידותינו, וכמובן בריאות להם ולמשפחותיהם".

 

כבר אפשר להיפגש בהפסקה. סטודנטיות ברחבת בית הספר לחינוך

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>