ספרי ילדים עושים באהבה

חולמים/ות להוציא לאור ספרי ילדים? הנה כמה טיפים חשובים מבוגרות ובוגרי אוניברסיטת תל אביב שהפכו את החלום למקצוע

ספרי ילדים אמנם קצרים מספרות למבוגרים ולעתים נראים פשוטים, אבל אל תטעו בהם. רמות התמצות והדיוק שצריך להגיע אליהן, המגבלות שחלות על הכותבים כדי להתאים את התכנים ואת השפה לקהל היעד, והרצון לחדש בשוק ספרים רווי ועמוס, הופכים את המשימה למאתגרת במיוחד. לכן גם הדרך להוצאת ספר לאור אינה קלה, בלשון המעטה. היא דורשת סבלנות אין קץ, התמודדות עם אכזבות, אבל אם מתמידים ולא מוותרים, זה לגמרי יכול לקרות. 

 

לכבוד שבוע הספר, דיברנו עם בוגרות ובוגרי החוג לספרות והתוכנית לתואר שני במחקר תרבות הילד והנוער באוניברסיטת תל אביב, שהפכו את הכתיבה לילדים למקצוע. הנה כמה טיפים חשובים שאספו איתם בדרך, עבור כל מי שחולם להוציא לאור ספרי ילדים. 

 

הדס ליבוביץ

הדס ליבוביץ

בוגרת תואר ראשון בספרות עברית ותואר שני בתרבות הילד והנוער באוניברסיטת תל אביב.

מחברת ספרי הילדים: סדרת 'ליבי' (בהוצאת הקיבוץ המאוחד), 'מטאטאים רוקדים בחורף' (צלטנר בית מלאכה לספרי ילדים), 'מלך השוטרים של האריות' (הוצאת מטר), 'גור של דינוזאור' (הוצאת מטר), ולמבוגרים: 'דלת מול דלת' (ידיעות ספרים)

 

הטיפ שלי:

"קודם כל – שבו לכתוב! אח"כ שכתבו, שכתבו שכתבו. יש איזו דחיפות להוציא חומרים לאור, אבל מניסיוני, קצת כמו יין טוב – ככל שטקסט יושב יותר זמן על המחשב ועובר עיבודים ושכתובים, כך הוא מתבשל והופך איכותי ומדויק יותר. יש דברים שאין סיכוי בעולם שתראו בקריאה ראשונה או שנייה, אבל כשתפתחו את הקובץ כמה חודשים מאוחר יותר – יהיה ברור מאוד מה צריך להישאר ומה יכול ללכת לדרכו (לפעמים אפילו לסיפור אחר). אין קיצורי דרך בכתיבה, להיפך – יש אירוכי דרך. ככל שעובר הזמן ככה הכותב.ת חכם.ה יותר."

 

"הגעתי לתואר השני בתרבות הילד והנוער ככותבת פעילה. בדיוק יצא לאור ספר הילדים הראשון שלי, השני כבר היה כתוב ופרסמתי טור אישי במדור קבוע בעיתון 'העיר'. כתבתי במשך 4 שנים רומן למבוגרים, והיום, כעשר שנים מסיום התואר (המחזור הראשון!) + 4 ספרי ילדים שפורסמו – אני מרגישה שהדברים שלמדתי חלחלו לתוכי ומשמשים אותי כל הזמן. אני כותבת בתחושה מאוד חזקה, שמאחוריי יש גב גדול ורחב בדמות ההיסטוריה והתיאוריות של תרבות הילד בהן העמקתי, זה הפך לחלק ממני ומהכתיבה שלי גם אם באופן לא מודע. זה עושר גדול ורב."

 

טל חן

בוגר תואר ראשון בפסיכולוגיה ותקשורת ותואר שני במחקר תרבות הילד והנוער באוניברסיטת תל אביב. מרצה בחוג לתקשורת בפקולטה למדעי החברה באוניברסיטה.

מחבר ספרי הילדים: "סיפור על מילה שחסרה לה התחלה" (הוצאת כנרת-זמורה-ביתן), "הקוסם מגבעת דאדא" ו"שפמזקן וזקנשפם" (בהוצאת מוזיאון ינקו-דאדא, עין הוד), "אפשר וחצי" שנכתב בהתנדבות עבור עמותת "עבודה שווה". ספרו החמישי, "ביס בום" צפוי לצאת הקיץ בהוצאת טל מאי מבית ידיעות ספרים.

 

הטיפ שלי:

"תכתבו משהו שווה. משהו שהייתם רוצים ורוצות לקרוא ולהקריא. שיתחיל מסקרן, ובכל עמוד יהיה מפתיע או משעשע או מלהיב או מרגש. אבל לכתוב משהו שווה, זו גם הדרך לשקף עולם טוב יותר. שלבו בספר שלכם גיבורים וגיבורות מקשת גוונים, תנו להם ולהן תפקידים מעוררי השראה, תשנו את הכללים שלטל חןהמציאות לכאלה שהלוואי והיו גם בעולם האמיתי. כי בעלילות לילדים הכול יכול לקרות, ואין סיבה שזה לא יהיה העולם הכי מעורר השראה שיכול להיות. ממליץ לחפש את מדד מנהיגותה לספרות שווה בשביל לקבל כלים ועצות לכתיבה שווה באמת."

 

"אל תזלזלו בתהליך ובאיכות. מצאו לכם עורך או עורכת והקשיבו להם. תתקנו, תשכתבו, תתאמצו, תתייאשו ואז שוב תמשיכו מחדש. לפעמים אנחנו כל כך רוצים שהספר כבר ייצא לאור, "העיקר​ שייצא". ורק אחרי שהדיו הודפס, תמיד נראה שהיה אפשר עוד קצת. ואל תדאגו. אתם תכתבו משהו שווה לגמרי."

 

"רק בתואר השני שלי בתרבות הילד והנוער, נפתחתי לספרות הילדים. זו הייתה גם השנה שבה נולד בני הבכור. למדתי את כל הכללים ולמדתי גם לשבור אותם או לתקן אותם. למדתי לקרוא מחדש ולגלות עומקים חדשים בכל טקסט וגם לצוף בחזרה ולחזור לקריאה הראשונה שלי, כמו ילד ששומע בפעם הראשונה את "תירס חם", את "35 במאי" או את "הארי פוטר". אני לא יודע אם זה הפך אותי באמת לכותב טוב יותר, אבל זה כן עזר לי להתחבר לתרבות ולספרות הילדים באופן שמילא אותי ברצון לכתוב ולהיות חלק מהעולם הזה."

 

 

נטלי בלהסן

בוגרת תואר ראשון בביולוגיה ובספרות ותואר שני בספרות באוניברסיטת תל אביב.

מחברת ספרי הילדים: "הסיפור של פצפונת" (הוצאת כנפיים/כתר), ו"גברת מגזרת" (הוצאת הקיבוץ המאוחד), שתורגם למספר שפות. ספרה השלישי עתיד לצאת לאור בהוצאת ידיעות ספרים בהמשך השנה. 

 

הטיפ שלי:

"חפשו את זיק המקוריות ביצירה שלכם, שיהיה שווה את הנייר שעליו הוא מודפס, מתוך אהבה טהורה וכבוד לתחום. אם המטרה שלכם היא להוציא את הספר לאור (ולא לכתוב רק למגירה), כדאי  לבדוק שמישהו לא כתב את זה קודם, לפני מאה שנה, עשרים שנה או אפילו לפני שנתיים. ואם כבר כתבו, זה בסדר - קשה מאוד להמציא את הגלגל, ואמנות תמיד נעשית בתוך הקשר חברתי, תרבותי והיסטורי. אבל אז חשוב למצוא זווית חדשה ומעניינת ולהשמיע את הקול הייחודי שלך. למשל, אם עלה לכם רעיון לסיפור על חיית מחמד, עשו חיפוש מקיף בגוגל, קראו את הספרים שכבר יצאו בנושא, ושאלו את עצמכם בשיאנטלי בלהסן הכנות: האם יש לי כאן עלילה, אמירה או דרך ביטוי חדשות ומגניבות? אם כן, עופו על זה."

 

"מהבחינה הזאת, הלימודים האקדמיים בתחום מספקים ידע עצום והיכרות עם ההיסטוריה וההווה של הספרות ועם היצירות הבולטות והטובות ביותר. במהלך הלימודים לקחתי כל קורס אפשרי שעסק בספרות ילדים. זה איפשר לי להתמקצע וגם עורר בי השראה עצומה לכתיבה וליצירה. כשנחשפים ליצירות הטובות ביותר ומנתחים אותן, לומדים עקרונות מהותיים וחשובים בכתיבה לילדים, כמו: מהי חריזה טובה ומתי עדיף לא לחרוז בכלל, מה נחשב שחוק ומה חדשני, מאיזה מוקשים כדאי להימנע (דידיקטיות למשל), וזה ממש על קצה המזלג. אלו דברים שאם לא למדת אותם, לא תמיד אפשר לדעת, ואז - גם אם יש כישרון כתיבה או רעיונות מוצלחים, קשה מאוד להפיק את המיטב כדי להגיע ליצירה מספיק בשלה, שהוצאה טובה תרצה להוציא לאור. העומקים והרזולוציות שיורדים אליהם בלימודים הם מרתקים ומדהימים, והידע הזה מאפשר לשפר את הכתיבה בצורה משמעותית ולהבשיל ככותבים."

 

"גם אחרי שיוצאים ספרים, ממשיכים ללמוד מהעורכות ומהעורכים, מהחברות ומהחברים למקצוע, מהקוראות והקוראים, וכמובן - מקריאה בלתי פוסקת, ולכן חשוב להישאר פתוחים, לקבל באהבה הערות והארות ולהישאר גמישים ללמידה כל החיים, כי המטרה היא לא "להוציא ספר", אלא להוציא את הספר הכי טוב וראוי שיש ביכולתך לכתוב."

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>