הגיעה שעת תשע"ט

שנת הלימודים אמנם נפתחת רשמית ב-14.10, אבל הכנו לכם הצצה אל מאחורי הקלעים - מה קורה אצלנו לקראת היום הגדול

האוניברסיטה מתכוננת לקראת שנת הלימודים העומדת בפתח
הסטודנטים של אוניברסיטת תל אביב

ברוכים הבאים, סטודנטים וסטודנטיות חדשים, ללימודים באוניברסיטת תל אביב. אתם מצטרפים ל-28,500 נשים וגברים שבחרו להצטרף למרדף בעקבות הלא נודע. אנחנו יודעים עליכם הרבה. למשל, ש-58% מכם נשים, ושתחום הלימוד שהכי הרבה מכן נרשמתן אליו הוא רפואה ובריאות. תכניות הלימודים המבוקשות ביותר לתואר הראשון הן מדעי המחשב במקום הראשון עם כ-2,170 נרשמים והנדסת חשמל במקום השני עם כ-1,600 נרשמים. אבל למרות הכול, הפקולטה בה רובכם בחרתם ללמוד היא הפקולטה למדעים מדויקים (4,350 סטודנטים).

 

הסטודנט המבוגר ביותר שלומד היום באוניברסיטה נולד בשנת 1926, ואילו הצעיר מבינכם הוא בן 13 בלבד! אתם מגיעים אלינו מכל קצוות הארץ, וגם מהעולם. 29% מהסטודנטים שלומדים באוניברסיטה מגיעים מכל היבשות של הגלובוס. אם תחפצו לפגוש את הסטודנט היחיד מסוריה, גשו לפקולטה למשפטים, ואת הסטודנט ממונגוליה תמצאו בפקולטה להנדסה, ואם ברצונכם לנסות ולמצוא אהבה חדשה בקמפוס - כדאי לכם לחפש את הסטודנטיות והסטודנטים שלומדים מדעי המוח. 95% מהם רווקות ורווקים. שתהיה לנו שנת לימודים אקדמית מוצלחת.

 

אתם אמנם תגיעו לקמפוס ב-14.10, אבל ההכנות לקראתכם התחילו מזמן.

 

מבחנות בהזמנה מראש

לסטודנטים ולאנשי הסגל החוקרים במעבדות האוניברסיטה נדרשים כלים שונים לשם ביצוע הניסויים שהם עורכים. החל ממכשירים חשמליים ודיגיטליים חדישים, וכלה במבחנות, בכלי קיבול, בכלי עזר ומדידה נוספים. אנחנו כותבים די הרבה על המעבדות המשוכללות של האוניברסיטה, והן באמת מובילות בתחומן ומצוידות במכשור מוביל בתחומו. אבל יש דברים שצריך לעשות אותם אולד-סקול וזה כנראה לא ישתנה.

 

לא הרבה יודעים, אבל בקומת המרתף בבניין אורנשטיין של הפקולטה למדעים מדויקים ע"ש ריימונד ובברלי סאקלר, נמצאת הממלכה של דוד גבאי – סדנת ניפוח וייצור כלי הזכוכית של האוניברסיטה, שמוציא תחת ידיו, ובעזרת להבת האש, כלי מעבדה שונים ומורכבים כבר למעלה מ-30 שנה.

 

אפשר לומר שגבאי הוא מומחה בתחום, וגם מבין לא קטן בנושאי אנטומיה ופיסיולוגיה. מרחבי הקמפוס מגיעים אליו אנשי מחקר, כדי שיכין עבורם כלים שונים ומודלים של איברי גוף מזכוכית.

 

מהו הכלי המורכב ביותר שיצרת? "הכנתי דגם של לב מזכוכית, עם כלי דם והכל, כדי לסייע במחקר שנועד לגלות מדוע לעתים אחרי ניתוח מעקפים, זרימת הדם בעורקים נחסמת. את הכלי הכנתי ללא שבלונות או תבניות, במו ידיי, תוך כדי חימום הזכוכית בזמן אמת".

 

כמה זמן לוקח לך להכין כלי? "את העבודות הפשוטות כמו מבחנות למשל, אני מכין תוך פחות משעה. אבל יש פרויקטים שלוקחים יום עבודה שלם. לפעמים אפילו יום עבודה של שני אנשים. אחרי שהחוקר מסביר לי מה הוא צריך, אני מתכנן את תהליך הייצור. יש כלים מורכבים שצריך להכין בשלבים. אני צריך לקחת בחשבון את הטמפרטורה שהכלי יצטרך לעמוד בה, את עובי הדפנות, את מערכת הצינורות, ואילו מהן ישמשו כמערכת סגורה או פתוחה", הוא מפרט ומוסיף "בכל מקרה, תמיד אני מתחיל עם מה שיהיה בפנים".

 

 

 

עולים כיתה

השנה מצטרף לשורות המרצים דור חדש של שמות חדשים ומבטיחים, אשר עשו את דרכם האקדמית ממש פה, בחדרי ההרצאות ובמעבדות, ומעוניינים לקחת את שיטות ההוראה צעד קדימה. אחד מהם הוא ד"ר בן מעוז, שיצטרף אל המחלקה להנדסה ביו-רפואית בפקולטה להנדסה ע"ש איבי ואלדר פליישמן.

 

מהו האתגר הכי גדול שלך? "למשוך את הסטודנטים בחזרה לכתות. היום, כשהמידע נגיש בסרטוני יוטיוב ובפודקאסטים, הרבה סטודנטים מאמינים שלא צריך להגיע לשיעורים. האקדמיה צריכה להיות רלוונטית וחדשנית, ולצעוד קדימה עם הטכנולוגיה ועם שיטות הלימוד".

 

מה אתה מתכוון לעשות אחרת? "במהלך השנה החולפת, כשהעברתי תרגולים וקורסי מבוא בכימיה כדוקטורנט, השתדלתי להכיר את הסטודנטים, ולהבין מהן הציפיות שלהם מהלימודים. זה ברור שמצופה מאתנו להעביר את החומר הנלמד ברמה הגבוהה ביותר, ולכן אנחנו מנסים לייצר קורסים חדשניים. השנה, לדוגמא, מתוכנן קורס שיועבר במקביל גם באוניברסיטאות KI ו-KTH היוקרתיות בסטוקהולם. השיעורים יועברו בשידור ישיר בין שתי המדינות, והסטודנטים יקבלו טעימה מהאופן בו מועברים קורסים באוניברסיטה בחלק אחר של העולם".

 

אתה מתרגש לעמוד בפני כיתה? "מבחינתי, השילוב בין המדע והמחקר להוראה הוא הדרך הטבעית להעביר את הידע שצברתי. מאז ומתמיד אהבתי ללמד, בין אם כמדריך בצופים, במחנה קיץ של הסוכנות היהודית, כמתרגל באוניברסיטה, או דרך הדקאנט ונוער שוחר מדע. במסגרת זו, השתתפתי בתכנית בה נסענו בניידות מדע לפריפריה, והרצינו בפני ילדים ונוער ברחבי הארץ".

 

מה חשוב לך להעביר לסטודנטים? "מספק מאוד לראות שאנשים אוהבים לקבל את מה שיש לך לתת. אני מצפה שהעבודה הקשה תהיה הדדית, שסטודנטים יעשו דרך של עבודה עצמית לצד הלמידה בכיתה, ושואף לדינמיקה בה יישאלו שאלות. אחרי הכול, מדובר במסלול דו סטרי להעברת ידע ולהתפתחות. אני אשמח אם גם הם יאתגרו אותי".

 

מכין הרצאות מרתקות. ד"ר בן מעוז

 

צ'אט עם הספרנית

בספרייה למדעי החברה לניהול ולחינוך ע"ש ברנדר מוס ההכנות לקראת פתיחת השנה בעיצומן, ואל תחשבו שמדובר בהורדת אבק ממדפי הספרים. תוך שהיא בודקת את תיקי הבד החדשים שיעמדו לרשות קהיליית הספרייה, תפסנו את שלומית פרי מנהלת הספרייה לשיחה:

 

מה התחדש בספרייה לקראת שנת הלימודים החדשה? "חוץ ממערכת ניהול חדשה של הספריות באוניברסיטה, אותה אנחנו לומדים כעת כדי שנוכל לתת לסטודנטים את השירות הטוב ביותר, יש לנו מערכת צ'אט חדשה שתעמוד לרשות מבקרי הספרייה, שיבקשו להזמין ספרים, וכן שירות "ישר מהמדף", שבמסגרתו יוכלו חברי הסגל והסטודנטים לחסוך זמן, כשצוות הספרייה יאסוף עבורם פריטים הנמצאים בספרייה, ואינם מושאלים כרגע".

 

מה בנוגע לתכנים המוצעים? "חשוב לנו כספרייה מתקדמת, שמספקת שירות לחוקרים ולסטודנטים רבים, להתעדכן כל העת במידע לו זקוקים המבקרים שלנו. לאחרונה רכשנו מאגרי מידע וספרים חדשים, גם בעותק קשיח, וגם בפרסומים אלקטרוניים ובמוצרים טכנולוגיים. כעת אנו לומדים לעומק את מערכת הניהול החדשה של ספריות האוניברסיטה, כדי שנוכל לתת לסטודנטים את השירות הטוב ביותר".

 

זה לא סוד שהספרייה היא כבר מזמן לא רק מקום שיושבים בו בשקט וקוראים. "בימים אלה אנו מסיימים את בניית תכנית הפעילות השנתית של הספרייה – שפע הרצאות, תערוכות, סדנאות ומרתונים, ונערכים לאירוע מסירת הספרים שייערך בתחילת הסמסטר".

 

"אז מה עשית בקיץ?" סטודנטיות בספרייה למדעי החברה, לניהול ולחינוך

 

סודות ירוקים

זה לא במקרה שהדשא שלנו ירוק יותר. הקמפוס נחשב לריאה ירוקה בזכות המדשאות, הגינות המטופחות ופינות הישיבה המוצלות, המספקים הנאה למבקרים, ואף מקורות מזון ומחסה לבעלי החיים השונים, החיים וחולפים בשטח האוניברסיטה. מחלקת הגינון מטפלת לאורך כל השנה בצמחייה, ומעניקה יחס אישי לכל ערוגה ועץ, ומכינה את הקרקע לתחילת שנת הלימודים, תרתי משמע. אילן שרון, מפקח הגינון, ענה על שאלותינו:

 

אילו טיפולים מיוחדים ערכתם הקיץ בקמפוס? "מעבר לגיזום צמרות גבוהות ועיצוב העצים, אנו מנצלים את חופשת הקיץ לחסן את הדקלים נגד חדקונית הדקל, ולבדוק אילו עצים זקוקים לטיפול החלמה ממחלות שונות שתוקפות אותם. לאחרונה העתקנו מספר עצי צאלון מאזור בית הספר למוסיקה ע"ש בוכמן-מהטה לדשא הצפוני לבניין גילמן במבצע מורכב. אני יכול לספר שהיום הם כבר מלבלבים".

 

אילו פרחים מיוחדים נוכל למצוא בקמפוס? "אנחנו שותלים פרחים עונתיים פעמיים בשנה. אם תעברו בימים הראשונים של הסמסטר בגן הדקלים, ליד בניין שרייבר ללימודי המתמטיקה ובניין בריטניה ללימודי מדעי החיים, תוכלו לראות את צוות הגינון מטמין פקעות של כלניות ונרקיסים, שיצבעו את הגינות המטופחות במרבד פרחי בר חורפיים כשמזג האוויר יתקרר. זה נותן מראה מרשים וטבעי".

 

עץ עם משחה טיפולית ועץ צאלון שהועתק וזכה לשכנים חדשים

 

תרגיעו, יש טיפולי רפואה משלימה

אם אתם מתרגשים מאוד ומרגישים שכל הלחץ הזה של תחילת השנה רק יתגבר עם השילוב של השיעורים, המבחנים והעבודה, אנחנו רוצים להכיר לכם פינה מרגיעה מאוד, שנמצאת ליד מעונות ברושים, ממש צמוד לקמפוס. זהו בית הספר לרפואה משלימה קמפוס ברושים, בו הסטודנטים הבוגרים ישמחו לקבל אתכם לסדרת טיפולים במחירים נוחים לכל כיס. טיפולים ברפואה סינית, שיאצו טווינה, פסיכותרפיה גופנית ועיסויים שונים יסייעו לכם להתמודד עם לחץ, הפרעות קשב ובעיות שונות, ויסייעו לכם לחקור ולהצליח בלימודים ובחיים בכלל.

 

תאריכו ותעריכו את עצמכם. שיעור מתיחות בקמפוס ברושים

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>