הכנס הבינלאומי להנדסה ביו-רפואית: מפגש הפסגה של המחקר והתעשייה בתחום

חידושים רבים וטכנולוגיות רפואיות פורצות דרך הוצגו בכנס

18 מרץ 2020
פרופ' תמיר טולר, פרופ' דוד אלעד ופרופ' דפנה ויס
פרופ' תמיר טולר, פרופ' דוד אלעד ופרופ' דפנה ויס

רגע לפני התפשטות נגיף הקורונה, התקיים במרכז הקונגרסים בחיפה הכנס הבינלאומי להנדסה ביו-רפואית, בהובלת האיגוד הישראלי להנדסה רפואית וביולוגית (ISMBE) ובחסות של אגודת מהנדסי החשמל ואלקטרוניקה הבנלאומית (IEEE).

 

הכנס משמש למפגש בין חוקרים מהאקדמיה העוסקים בתחום הרחב של הנדסה ביו-רפואית בארץ ובעולם, ומחבר בין חוקרים וסטודנטים מכלל האוניברסיטאות, רופאים ואנשי מערכת הבריאות והתעשייה הישראלית והבינלאומית. חוקרי האקדמיה הציגו בכנס את הפיתוחים המדעיים והטכנולוגיים החדשניים ביותר, והחברות בתחום - חברות ותיקות ומבוססות וחברות הזנק מהארץ ומהעולם, הציגו דוכנים, פוסטרים והרצאות. תיכוניסטים, סטודנטים לתאר ראשון, וסטודנטים לתארים מתקדמים למדו על חזית המחקר בתחום ואף הציגו את המחקר שלהם.

 

חברי כבוד חדשים באיגוד

האירוע נפתח בברכותיהם של יו"ר הכנס פרופ' תמיר טולר מאוניברסיטת תל אביב ושל פרופ' דפנה ויס, הנשיאה הנכנסת של האיגוד. גם סגן ראש עיריית חיפה עו"ד דוד עציוני, וד"ר גלית רנד, מנהלת האגף לתכנון אסטרטגי ומחקר בעיריית חיפה, בירכו את המשתתפים. את הרצאת הפתיחה נשאה פרופ' מיטל זילברמן מאוניברסיטת תל אביב, הנשיאה הקודמת של האיגוד, שדיברה על פולימרים טבעיים ביישומים ביו-רפואיים.

 

בכנס הוכרזו שני חברי כבוד חדשים של האיגוד: פרופ' דוד אלעד מאוניברסיטת תל אביב ופרופ' משה שהם מהטכניון. פרופ' אלעד, שהשלים את כל תאריו האקדמיים בטכניון, הוא כיום חבר סגל במחלקה להנדסה ביו-רפואית בפקולטה להנדסה ע"ש איבי ואלדר פליישמן. הוא מומחה מוביל בשני תחומים: מערכת הנשימה ומערכת הרבייה. בשנים האחרונות הוא שוקד על פיתוח מהפכני של רחם מלאכותי, שיאפשר להרחיב את הידע המדעי על השתרשות עוברי אדם בדופן הרחם ואף לסייע לנשים שאין להן רחם.  

 

פרופ' משה שהם, חבר סגל בפקולטה להנדסת מכונות, השלים את שלושת תאריו האקדמיים בטכניון. את מעבדת הרובוטיקה הראשונה שלו הקים באוניברסיטת קולומביה, ולאחר הצטרפותו לטכניון הקים בו את אחת ממעבדות הרובוטיקה המתקדמות בעולם. לצד פעילותו הנרחבת במחקר ובהוראה, פרופ' שהם הוא יזם סדרתי שהוביל את הקמתן של חברות רובוטיקה חלוציות, ובהן מזור רובוטיקה, שנרכשה לפני שנתיים תמורת 1.6 מיליארד דולר. החברה פיתחה מערכת חדשנית לניתוחי מוח ועמוד שדרה.  

 

פיתוחים פורצי דרך

בכנס נדונו נושאים רבים ומגוונים ובהם אפיון מחלת קרון, דימות אולטרסאונד נייד ועמוק, ניטור זרימת דם וחמצן בשיליה, שבב חכם לחקר מחלת ניוון השרירי ALS, טכנולוגיות חדשניות להדבקה ולאיטום רקמות, אריזה (מיקרואנקפסולציה) של תאי לבלב, פלטפורמה להתאמת תרופות להובלה למוח, מכנו-ביולוגיה של סרטן ופצעים, תאים מלאכותיים להעברת תרופות, והנדסת רקמות בשיקום פגיעה בחוט השדרה. את הרצאת המליאה השנייה העביר פרופ' רון וייס מ-MIT שבארה"ב, בנושא ביולוגיה סינתטית בתאי יונקים ושילובה בפיתוח פתרונות לבעיות רפואיות.

 

לתת למהנדסי העתיד לטעום מהתחום

השנה נמשכה המסורת שנקבעה בשנה שעברה - הרצאות פופולריות בעברית, המיועדות בעיקר לתלמידי תיכון. במושב נכחו מאות תיכוניסטים, והוא כלל הרצאות של פרופ' מיטל זילברמן מאוניברסיטת תל אביב על הנדסה ביו-רפואית – הקשר בין הנדסה לרפואה, תוכניות לימודים והתעשייה בישראל; פרופ' נתן שקד מאוניברסיטת תל אביב הרצה על העתיד של הפריות מבחנה; פרופ' דפנה ויס מהטכניון על "הראש הקשה של תאי סרטן: הקשר בין מכניקה לבין איבחון וניבוי מוקדמים"; פרופ' משה ברנד מאוניברסיטת אריאל הרצה על "סטנטים ועורקים, מלחמה ושלום"; פרופ' תמיר טולר מאוניברסיטת תל אביב על "המהפכה הבאה באבולוציה של המין האנושי: הנדסה תוך תאית של החומר הגנטי"; פרופ' אורית שפי מאוניברסיטת בר אילן על "עקרונות הנדסיים במערכת העצבים - איך זה עוזר בשיקום?"; ומר זהר גנדלר מנכ"ל NGT3 על "גורמי הצלחה וכישלון של סטארט-אפים רפואיים - דוגמאות מניסיון אישי". 

 

דוקטורנטים מצטיינים

במהלך הכנס חולקו פרסי הצטיינות לדוקטורנטים הבאים: אלכסנדר קרקוביץ מאוניברסיטת תל אביב - "צמצום מינונים הניתנים לחולה במדידת זרימת דם בשיטת SPECT"; ליאו פקו מאוניברסיטת תל אביב - "המדע של מניעת פצעי לחץ הנגרמים מהתקנים רפואיים"; עידו ויינר מאוניברסיטת תל אביב - "שימוש במודלים חישוביים להנדסת ביטוי גנים יעילה  במיקרו-אצות", חן אברהם מאוניברסיטת בן גוריון על "שילוב מידע חושי במערכות סנסומוטוריות"; מיכאל מרגוליס מאוניברסיטת בר אילן - "ניטור מהיר ורגיש של רצפי די-אן-איי ספציפיים באמצעות ביוסנסורים הנשלטים מגנטית"; ואלירם נוף מהטכניון - "מכניקת זורמים בהנשמת פגים".

 

נציגי קבוצת ה-IGEM של אוניברסיטת תל אביב: קבוצת סטודנטים מצטיינים לתואר ראשון, שהציגה פרוייקט בנושא תיכנון מעגלים תוך תאיים יציבים גנטית

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>