12 חוקרים מאוניברסיטת תל-אביב זכו במענקי המחקר היוקרתיים ביותר של האיחוד האירופי (ERC)

הישג לאקדמיה בישראל: האוניברסיטאות הישראליות זכו ב-25 מענקים, וישראל דורגה במקום הראשון בשיעור ההצלחה במעבר לשלב המתקדם של הראיונות

10 דצמבר 2014

אוניברסיטת תל-אביב בצמרת המחקר

ישראל בצמרת המחקר המדעי של אירופה ואוניברסיטת תל-אביב בצמרת המחקר של ישראל – כך ניתן לסכם את הנתונים שהתקבלו לאחרונה מה-ERC) European Research Council), תכנית מענקי המחקר היוקרתית ביותר שפועלת באיחוד האירופי. מן הנתונים עולה, כי במחזור הראשון של ה-ERC בתכנית "Horizon 2020" זכו 12 חוקרים וחוקרות מתל-אביב במענקים של מיליון עד שני מיליון יורו שיתפרסו על-פני חמש השנים הבאות. "מדובר בהצלחה דרמטית של החוקרים שלנו, שזכו להכרה ברמה הבינלאומית", אמרה לאה פאיס, מנהלת רשות המחקר של אוניברסיטת תל-אביב.

 

ERC היא חלק מ-"Horizon 2020", תכנית המחקר והפיתוח הגדולה ביותר אי-פעם של האיחוד האירופי. תכנית זו תפעל עד שנת 2020 ותחלק מענקי מחקר בסך כולל של 80 מיליון יורו. במסגרת זו פועלות תכניות שונות, ובראשן כאמור ERC, שהיא תכנית לחוקרים מצטיינים ופורצי-דרך. בתוך ERC עצמה פועלים שלושה מסלולים, לפי רמת הוותק של החוקרים. מסלול המענקים לחוקרים צעירים, שהנתונים שלו פורסמו זה עתה, נקרא ""Starting Grant והוא מיועד לחוקרים בולטים הנמצאים שנתיים עד שבע שנים מסיום הדוקטורט שלהם. קבלת המענק מותנית במעבר של שני שלבים: השלב הראשוני של אישור ההצעה, והשלב השני, שבו החוקרים מציגים בבריסל את הצעתם בפני חבר השופטים ועוברים ראיון קצר.

 

במחזור הנוכחי זכו האוניברסיטאות הישראליות ב-25 מענקים, כלומר אוניברסיטת תל-אביב מהוה 48% מכלל הזוכים מישראל. מה שבולט במיוחד היא העובדה שישראל מדורגת במקום הראשון בשיעור ההצלחה במעבר מהשלב הראשון לשלב השני ובפער גדול מהמדינות האחרות. בעוד ששיעור ההצלחה האירופי הממוצע עומד על 26%, שיעור ההצלחה של ישראל עומד על 47% ואילו שיעור ההצלחה של אוניברסיטת תל-אביב עומד על 56%. לשם השוואה, המדינות הבאות אחרי ישראל – הולנד וצרפת – השיגו 36% במעבר לשלב השני.

 

נתון מרגש למדינת ישראל

לדברי לאה פאיס, מדובר בנתון מרגש מבחינת מדינת ישראל: "בכל אירופה רואים את הנתונים האלה, שישראל נמצאת בהם במקום הראשון. תמיד הייתה ישראל במקום טוב במשחק הזה והפעם הגענו הכי גבוה בשיעורי הצלחה."

 

בסך הכל, מבין 34 ההצעות שהוגשו על-ידי חוקרים מאוניברסיטת תל-אביב, 12 (35%) זכו לבסוף במימון, כאשר שיעור ההצלחה הממוצע באירופה עומד על כ-10%. 

 

בנוסף למסלול המענקים לחוקרים צעירים, פועל ב-ERC מסלול לחוקרים צעירים בוגרים הנמצאים 12-7 שנים מסיום הדוקטורט (Consolidator Grant""). במסלול זה, מבין 9 הצעות שהוגשו מתל-אביב, 4 העפילו לשלב השני (שיעור הצלחה של 44%, לעומת ממוצע של 32% בקהילה האירופית). הראיונות מסתיימים בימים אלה ותוך כחודשיים ייוודעו התוצאות. כמו-כן, ישנו מסלול מרכזי "Advanced Grant", המיועד לחוקרים ותיקים מנוסים ומצטיינים (יותר מ-12 שנים מהדוקטורט), שלגביו אין עדיין תוצאות.

 

12 החוקרים מאוניברסיטת תל-אביב שזכו במענקי המחקר:

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>