מקרבים את הסטודנטיות והסטודנטים הערבים למקצועות ההייטק

תוך 5 שנים הוכפל מספר הסטודנטיות והסטודנטים הערבים במקצועות הטכנולוגיים באוניברסיטת תל אביב

17 ינואר 2021
שאדי עותמאני, רכז השיווק לחברה הערבית, עם סטודנטיות וסטודנטים ביום הפתוח של אוניברסיטת תל אביב

הצלחה גדולה לתוכנית של אוניברסיטת תל אביב לשילוב סטודנטיות וסטודנטים ערבים בהיי-טק: בין השנים 2020-2016 הוכפל מספרם של הסטודנטיות והסטודנטים הערבים הלומדים תואר ראשון במקצועות ההיי-טק היוקרתיים - הנדסת חשמל ומדעי המחשב. הגידול הוא לא תוצאה של העדפה מתקנת או הקלות בתנאי הקבלה, אלא פירות של מסע שיווקי בן כמה שנים בקרב קהל היעד - תלמידי ותלמידות תיכון מהמגזר הערבי, כאשר המטרה היא להשוות את אחוז הסטודנטיות והסטודנטים מהחברה הערבית באוניברסיטת תל אביב לאחוז שלהם באוכלוסייה. 

 

"לאחר מאמצים רבים שנעשו בהנגשת האוניברסיטה לאוכלוסייה הערבית ובהכוונתה לתחומים מגוונים, אנו עדים לגידול משמעותי במספרם של הסטודנטיות והסטודנטים הערבים בקמפוס, במגוון רחב של מסלולי לימוד, כולל בתחומי המדעים וההייטק." אומר יו"ר ועדת ההיגוי לשילוב ערבים באוניברסיטת תל אביב, ד"ר יוסף משהראוי. "לצד הדרישה למצוינות אקדמית, האוניברסיטה פועלת במגוון דרכים כדי לסייע במלגות ובליווי אקדמי. כך למשל התוכנית "סאווה" של דקנאט הסטודנטים, בראשותה של פרופ' טובה מוסט, מעניקה מערכת תמיכה מקיפה לסטודנטים ערבים, הכוללת חונכים צמודים, תגבורים קבוצתיים, עזרה פרטנית אקדמית, תוכניות מצוינות וסדנאות כתיבה, סיוע מעובד סוציאלי ערבי וטיפול פסיכולוגי".

 

בעקבות המאמצים המשותפים של ועדת ההיגוי לשילוב ערבים ודקנאט הסטודנטים, 459 סטודנטיות וסטודנטים ערבים לומדים במקצועות הטכנולוגיים בשנת 2020 (בהן 150 נשים), לעומת 237 סטודנטים בלבד בשנת 2016 (בהן 59 נשים).

 

מהנדסות החשמל של מחר

מניתוח הנתונים עולה שבשנת 2020, 307 סטודנטים ערבים (המהווים כ-18%, כחלקם באוכלוסייה) למדו בחוג להנדסת חשמל לעומת 136 סטודנטים בלבד (המהווים כ-9%) בשנת 2016. בחלוקה לפילוח מגדרי עולה כי מספר הנשים הערביות הלומדות הנדסת חשמל זינק בשנים אלו מ-31 סטודנטיות (2.1%) בשנת 2016 ל-97 סטודנטיות (המהוות כ-6%) בשנת 2020.

 

באשר לבית הספר למדעי המחשב ע"ש בלוונטיק, מהנתונים עולה שתוך 5 שנים חל זינוק של 50% במספר הסטודנטים הערבים הלומדים תואר ראשון במדעי המחשב. על פי הנתונים, בשנת 2020, 152 סטודנטים ערבים למדו תואר ראשון במדעי המחשב (המהווים 12.2%) לעומת 101 סטודנטים בלבד (המהווים 8.7%) בשנת 2016. מניתוח החלוקה המגדרית עולה כי בעוד שבשנת 2016 רק 28 נשים למדו ערביות (2.4%) למדו מדעי המחשב, הרי שבשנת 2020 הוכפל מספרן (53 סטודנטיות המהוות 4.3%).

 

פרופ' מרק שטייף, רקטור האוניברסיטה (ועד לא מזמן ראש בית הספר להנדסת חשמל) מדגיש: "לצד מצוינות אקדמית, אוניברסיטת תל אביב רואה חשיבות רבה בהנגשת ההשכלה הגבוהה לקבוצות שונות באוכלוסייה, בדגש על החברה הערבית. לפני מספר שנים הצבנו יעד שאפתני להביא את שיעור הסטודנטים הערבים בלימודי ההייטק להיות דומה לחלקם באוכלוסייה. אני שמח שבלימודי הנדסת חשמל עמדנו ביעד מוקדם אף משצפינו, ואני מקווה מאוד שגם בלימודי מדעי המחשב המגמה החיובית תמשיך עד להשגת היעד.

 

סוד ההצלחה

אלון וינפרס, מנהל השיווק של אוניברסיטת תל אביב אומר: "בשנים האחרונות אנחנו עושים מאמצים גדולים כדי שסטודנטים ומתעניינים בלימודים מהחברה הערבית ירגישו שאוניברסיטת תל אביב היא בית עבורם. מאמצים אלה כוללים ביקורים שלנו בתיכונים, סיורים של תלמידי תיכון בקמפוס שלנו, השתתפות בירידים, מתן חסות על אירועים גדולים כגון אירועי האקתון ייעודיים לחברה הערבית ותחרויות רובוטיקה, ועוד. אני שמח שמאמצים אלה נושאים פרי – באופן כללי ובקידום תחומי ההנדסה ומדעי המחשב בפרט."

 

"אחת המטרות החשובות במסגרת תפקידי, חוץ מהעלאת מספר ואחוז הסטודנטים מהחברה הערבית באוניברסיטה, היא לגוון את ההרשמה ולחשוף את המועמדים לתחומי לימוד פוטנציאליים וחשובים בשוק העבודה והאקדמיה," אומר שאדי עותמנאי, רכז שיווק לחברה הערבית באגף לתכנון אסטרטגי ולשיווק. "מקצועות ההייטק הן אתגר גדול שעמד בפנינו, במיוחד עם תנאי הקבלה הגבוהים. יחד עם זאת שיטת העבודה והאסטרטגיה שפעלנו לפיה, בתמיכת צוות השיווק המקצועי ובסיוע ד"ר יוסף משהראווי, קידמה לאורך הזמן את השגת המטרה."

 

"ניתן לומר שסוד ההצלחה הוא ההחלטה שלנו להיות חלק מהחברה הערבית. כבר כמה שנים שאנחנו מקיימים פעילויות שונות בתוך ומחוץ, בשיתוף פעולה עם עמותות ומוסדות שונים. גם בתקופת הקורונה שמרנו על קשר קרוב (אפילו מרחוק!) ועל מענה על צרכים שונים של מתעניינים, גם ברמה הכי אישית. בשנה האחרונה, שרתה אי ודאות גדולה על תלמידות ותלמידי החברה הערבית, לאור דרישות הקבלה העדכניות של מקצועות ההייטק באוניברסיטה ובצל מגבלות הקורונה. אני זוכר במיוחד אבא של מועמד שפנה אלי באופן אישי, כדי לעזור לו בייעוץ על סיכויי הקבלה של בנו שרצה מאוד ללמוד הנדסת חשמל, והיה לחוץ מאוד מזה שמועד הפסיכומטרי נדחה בגלל הקורונה. הפתרון שהצענו לו הוא מסלול קבלה ללא פסיכומטרי, שהיה מפורסם גם באתר האוניברסיטה, אך עצם זמינות ההנגשה השפתית וזמינות שירותים שונים, יחד עם מענה בזמן אמת, עזרו לאב ולבן להוריד את רמת הלחץ. זו רק דוגמא אחת מיני רבות, כל סיוע כזה מרגש אותי מאוד ונותן סיפוק עצמי לעשייה חברתית נדיבה מהלב," מסכם שאדי. 

 

שאדי עותמאני במפגש עם מועמדים ומועמדות ללימודים

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>