בית הספר סגול למדעי המוח השיק שני מרכזי יזמות חדשניים

מרכז יזמות אחד יתמקד בפתרון בעיות מערכת העצבים, והמרכז השני יתמקד בתחום מדעי הלמידה

14 פברואר 2017
בית הספר סגול למדעי המוח השיק שני מרכזי יזמות חדשניים

בית הספר סגול למדעי המוח באוניברסיטת תל אביב השיק שני מרכזים בינלאומיים למחקר וליזמות, שיאפשרו את פיתוחן והבשלתן של טכנולוגיות מהפכניות: האחד, BrainBoost - מרכז יזמות לפתרון בעיות מערכת העצבים, בתמיכתו של התעשיין סמי סגול, שיתמקד בפיתוח כלים חדשים לטיפול במגוון מחלות ופגיעות מוחיות; המרכז השני, Minducate – מרכז יזמות בתחום מדעי הלמידה, שהוקם ביוזמת מרכז TAU Online לחדשנות בלמידה בראשות יובל שרייבמן. המרכז יבחן כיצד המחקר בתחום מדעי המוח מעצב מחדש את עתיד הלמידה, ויקדם את החזון של לימוד מותאם אישית.

 

"אנו מאמינים שהאקדמיה היא המקור הפורה ביותר לטכנולוגיות ולרעיונות פורצי דרך, שבכוחם לשנות את עתידנו", אומר נשיא האוניברסיטה, פרופ' יוסף קלפטר, ומוסיף: "כיום, חלק ניכר מהרעיונות החדשניים שנולדים במעבדות המחקר אינם מצליחים לפרוץ החוצה, ונשארים בין כותלי האוניברסיטה".

 

מודל חדשני בארץ ובעולם

כדי להתמודד עם האתגר וליצור גשר חיוני בין האקדמיה לתעשייה ולחברה, בנתה ד"ר דנה בר-און,  מנהלת יזמות וקשרי אקדמיה-תעשייה של בית הספר סגול, מודל חדשני, שאין לו אח ורע בעולם כולו: יזמות של חוקרים צעירים במדעי המוח בתוך האוניברסיטה עצמה. שני המרכזים החדשים, המבוססים על מודל זה, יעודדו חוקרים צעירים, מיד עם סיום הדוקטורט, להיות ליזמים ולהפוך את רעיונותיהם למוצרים ולפתרונות ממשיים.

 
במסגרת היוזמה, הוציא בית הספר סגול קול קורא לחוקרים צעירים ויצירתיים, המבקשים לממש את רעיונותיהם החדשניים. למרכז BrainBoost הוגשו הצעותיהם של 65 חוקרים מ-28 מדינות ברחבי העולם, ומתוכם נבחרו חמש. הנושאים שייחקרו במרכז כוללים מגוון גישות חדשניות לטיפול בפרקינסון, בפגיעות כתוצאה משבץ מוחי, בדיכאון, באלצהיימר ובאוטיזם.

 
למרכז Minducate הוגשו כ-30 הצעות, חלקן הניכר מישראלים ששהו באוניברסיטאות בחו"ל וביקשו לשוב ארצה. חמשת החוקרים שנבחרו יעסקו, בין היתר, בנושאים הבאים: שיפור בעיות שפה ודיסלקציה באמצעות טכנולוגיות מציאות מדומה; שילוב רובוטים בקבוצות לימוד קטנות; מערך מבוסס בינה מלאכותית עבור קורסים מרובי קהל; השפעת טכנולוגיות דיגיטליות על כישורי חיים והטמעת למידה; והחתימה המוחית של למידה משמעותית.

 
בסך הכול נבחרו לשני המרכזים עשרה חוקרים צעירים (שבע חוקרות ושלושה חוקרים, בהם שניים מחו"ל ושלושה ישראלים חוזרים), שייהנו מגישה לשלל משאביו של בית הספר סגול: 1,500 חוקרים ו-150 מעבדות מחקר בשמונה פקולטות בכל רחבי אוניברסיטת תל אביב, כל בתי החולים המקיפים את האוניברסיטה ומשתתפים במחקרים, וכ-30 חברות תעשייתיות ישראליות ובינלאומיות.

 

כל אחד מהחוקרים הנבחרים יצטרף למעבדה באוניברסיטת תל אביב, יקבל מלגה לשנתיים ויזכה להדרכתם של מנחה מהאוניברסיטה ומנטור מתחום רלוונטי בתעשייה. בנוסף, תתמוך האוניברסיטה בחוקרים באמצעות תכנית העשרה מגוונת, הכוללת סמינרים מקצועיים, סדנאות בנושאי יזמות ומנהיגות, ומפגשים עם נציגי התעשייה, מערכת החינוך וקרנות להשקעות, שיכוונו אותם אל צורכי השוק והחברה. בקיץ 2017 הם צפויים להשתתף בסדנת יזמות בהיידלברג, גרמניה, בשיתוף עם סטודנטים מפרויקט המוח האנושי של האיחוד האירופי.

 

הרעיונות הגדולים הבאים ממתינים במעבדות

"היכולת המופלאה של המין האנושי ללמוד וליישם היא העומדת בבסיס הקדמה האנושית, אך הדרך בה אנו לומדים לא עברה שינוי זה שנים רבות", אומר יובל שרייבמן, מנכ"ל TAU Online, המרכז לחדשנות בלמידה של אוניברסיטת תל אביב. "המהפכה הדיגיטלית 'משבשת' את המודלים הישנים, ומודלים חדשים צצים במקומם. אנו גאים להתייצב בחזית המחקר ולהיות בין האוניברסיטאות הראשונות בעולם המקימות מרכז מחקר בתחום מדעי הלמידה, שייעודו לבנות מחדש מודלים ללמידה מותאמת אישית בהתבסס על מחקר מתחום מדעי המוח".

 
"אנו משוכנעים כי החיבור בין יזמות לאקדמיה הוא צו השעה", אומר פרופ' אורי אשרי, ראש בית הספר סגול למדעי המוח, "ומאמינים שהרעיונות הגדולים הבאים ממתינים לכולנו במעבדות של אוניברסיטאות המחקר. המרכזים החדשניים שהקמנו הינם צעד רב-חשיבות בדרך לטיפוח דור העתיד של חוקרים-יזמים, שישכיל לפרוץ את גבולות האקדמיה ויוביל להישגים חשובים, למען האנושות כולה".

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>