פרופ' מרסלו שטרנברג ופרופ' אהוד גזית זכו בפרס Changjiang מטעם ממשלת סין

הענקת הפרס לחוקרים זרים נחשבת נדירה ומעידה על הצטיינותם

23 מאי 2021

ממשלת סין הודיעה לאחרונה כי החליטה להעניק את הפרס האקדמי היוקרתי ביותר במדינה (Changjiang) לשני חוקרים מהפקולטה למדעי החיים ע"ש ג'ורג' וייז באוניברסיטת תל אביב: פרופ' מרסלו שטרנברג, ראש המעבדה לאקולוגיה של צמחים בביה''ס למדעי הצמח ואבטחת מזון, ופרופ' אהוד גזית, ראש מרכז בלווטניק לפיתוח תרופות בביה''ס לביולוגיה מולקולרית של התא ולביוטכנולוגיה. יצוין כי ההחלטה של ממשלת סין להעניק את הפרס לחוקרים זרים נחשבת לחריגה מאוד ומעידה על ההצטיינות יוצאת הדופן של החוקרים.

 

פרופ' שטרנברג זכה בפרס הנכסף על עבודתו המשותפת עם אוניברסיטת נינג'יה (Ningxia University) ותרומתו למחקר בנושא שינוי האקלים ותהליכי מדבור, סוגיה משמעותית ורלוונטית לאזור האוניברסיטה בצפון-מערב סין.

 

"אני מתכבד ושמח מאוד לקבל את פרס ה-Changjiang Chair Professor," אומר פרופ' שטרנברג. "האזור שבו נמצאת אוניברסיטת נינג'יה מתמודד עם אתגרים גדולים הקשורים לשינוי אקלים, כולל בעיות מדבור משמעותיות. כולי תקווה שהמומחיות והידע שלי באקולוגיה של שינויי אקלים יסייעו בהקמת תוכניות מחקר והוראה שיחזקו את תשתית הידע שלהם, כי סוגיית שינוי האקלים היא אחד האתגרים העיקריים בפניהם ניצבת האנושות".

 

פרופ' גזית זכה בפרס על תרומתו למחקר המשותף עם Xidian University בתחום הננו טכנולוגיה. המחקר עסק בהרכבה עצמית של מולקולות ביולוגיות ומולקולות בהשראה ביולוגית (bio-inspired) ליצירת מבנים ננומטריים סדורים, ובפרט התכונות הפייזואלקטריות של חומרים אלו, כלומר היכולת שלהם לייצר מתח חשמלי בתגובה ללחץ מכני.

 

המחקר מהווה חלק מהעבודה תחת מענק ה-ERC, שמטרתו להרכיב את הפפטידים הקצרים ביותר בעולם, שיהיו בעלי תכונות פייזואלקטריות גבוהות. לתכונות אלו חשיבות פיזיולוגית רבה, מכיוון שמבנים בגוף, בהם העצמות והחלבון הנפוץ ביותר ביונקים - קולגן, הם פייזואלקטריים, והפעילות הביולוגית של תכונה פיזיקלית זו עדיין לא מובנת לחלוטין.

 

"אני שמח מאוד על האפשרות לקדם את שיתוף הפעולה הפורה שלי עם מדענים בסין," אומר פרופ' גזית. "ביקרתי בסין פעמים רבות, פוסט-דוקטורנטים מסין השתלמו במעבדתי וחלקם כבר חברי סגל באוניברסיטאות מובילות בסין. מדובר ב-Win-Win קלאסי, אין ספק ששילוב העוצמה הטכנולוגית והתעשייתית של סין, ביחד עם הידע והגישה האקדמית הייחודית שלנו, מאפשרים לנו לקדם מאוד את המחקר ולפתח תגליות מדעיות חשובות".

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>