גל הקורונה הוביל לגל אנטישמיות

דו"ח מיוחד של מרכז קנטור מציג נתונים מדאיגים בנוגע לגל אנטישמיות חסר תקדים

24 יוני 2020
גל הקורונה הוביל לגל אנטישמיות

בדו"ח חדש, המסתמך על מאות דיווחים מרחבי העולם שהתקבלו בחודשים מרץ עד יוני ברשת הבינלאומית שהוקמה על ידי מרכז קנטור, מצטיירת תמונה של היווצרות גל אנטישמיות חדש, הכולל מגוון עלילות שלכולן מכנה משותף: היהודים, הציונים ו/או מדינת ישראל אשמים במגפת הקורונה ו/או מרוויחים ממנה.

 

אנטישמיות תוצרת קורונה

מדובר באנטישמיות אינטנסיבית ועוצמתית שנמשכת ברצף כבר כמה חודשים, מוצאת ביטוי ברחבי אירופה, צפון ודרום אמריקה וכן בעולם המוסלמי, ומעידה על רמה גבוהה של חרדה ופחד בקרב אוכלוסיות רבות.

 

"מוטיבים משותפים אלה מהווים המשכיות להאשמות אנטישמיות מדורות ומאסונות עולמיים קדומים, ויוצרים שוב את דמות היהודי המוכרת מכבר", אומרת פרופ' דינה פורת, ראש מרכז קנטור באוניברסיטת תל אביב ומוסיפה "למרות זאת, יש לראות את המצב בהקשר הכללי, והוא שגם אחרים מואשמים בהפצת הנגיף: קודם כל הסינים, אנטנות הדור החמישי, והרשויות שכביכול אינן עושות די. ארצות מסתגרות בגבולותיהן, כל זר חשוד, ואין יותר הגירה מבחוץ".

 

אנטישמיות זו, שיש בה שיבה לאנטישמיות קלאסית, כוללת תיאוריות קונספירציה לצד עלילות דם ימי-ביניימיות שחזרו במתכונת מחודשת במאה ה-21, והיא מופצת בעיקר על ידי אנשי ימין קיצוני, נוצרים אולטרה-שמרנים ואסלאמיסטים, בכלי התקשורת שלהם, החל מרשתות חברתיות, דרך ערוצי טלוויזיה ורדיו, וכלה בעיתונות הכתובה. פעילי רשתות הדה-לגיטימציה של ישראל משתמשים בה על מנת להשמיץ את ישראל, ומאשימים אותה בשימוש בנגיף הקורונה כתחמושת נגד הפלסטינים.

 

בבריטניה יש המאמינים בהאשמות

כאמור, אנטישמיות הקורונה באה לידי ביטוי באזורים נרחבים בעולם. חלק ניכר ממנה מגיע מארצות הברית ומארצות המזרח התיכון כמו איראן, טורקיה והרשות הפלסטינאית, אך גם מאירופה ומדרום אמריקה. בעוד שבארצות הברית ההאשמות מגיעות בעיקר מן הקבוצות המטיפות לעליונות הגזע הלבן ונוצרים אולטרה-שמרנים, והן מופנות כלפי יהודים בכלל ויהודים חרדים בפרט, הרי שבמזרח התיכון ההאשמות מופנות כלפי ישראל, הציונות והמוסד, כמי שהמציאו, יזמו והפיצו את הנגיף וירוויחו הון עתק מתרופות ומחיסון שהם כבר רוקחים.

 

בעולם המערבי הגורם המרכזי שמקדם את השיח האנטישמי הינו קבוצות מהחברה האזרחית המתאפיינות באידאולוגיה מגוונת, כאשר במזרח התיכון חלק מהמשטרים עצמם מקדמים את השיח האנטישמי.

 

בדו"ח מצוין נתון מטריד נוסף, לפיו על פי מחקר שנעשה באוניברסיטת אוקספורד, 19.1% מהציבור באנגליה מאמין שהיהודים גרמו להתפרצות המגפה.

 

ד"ר ג'ובאני קאר ממרכז קנטור מוסיף: "אסונות עולמיים כבר יוחסו ליהודים ולישראל, וסביבם התפתח שיח אנטישמי כמו תיאוריות הקונספירציה, לפיהן הציונים אחראים לנפילת התאומים, או הדיווחים הכוזבים שחיילים ישראלים קוצרים איברים מגופות של פלסטינים. הגל הנוכחי של אנטישמיות הינו חסר תקדים משום שהתפשט באמצעות הרשתות החברתיות במשך זמן קצר סביב משבר הקורונה, והתחלף במהירות לשיח אחר, על פי השינויים החברתיים והפוליטיים: ממשבר הקורונה למשבר החברתי על רקע הגזענות בארה״ב חלפו ימים ספורים, אבל השיח האנטישמי נוכח באותה עוצמה, והגורמים האחראיים להפצתו התאימו נרטיבים אנטישמיים להקשר החברתי המשתנה".

 

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>