אוניברסיטת תל אביב וחברת NEOVII השוויצרית בדרך לפיתוח חיסון לקורונה

החיסון מבוסס על פטנט שניתן לאחרונה לפרופ' גרשוני, עבור פלטפורמה חדשנית שתוקפת את "מעטפת" הנגיף

14 מאי 2020

אוניברסיטת תל אביב וחברת הביו-פארמה השוויצרית NEOVII, חתמו על הסכם מחקר ורישיון לפיתוח חיסון חדשני למחלת 19-COVID. ההסכם נחתם דרך חברת מסחור הטכנולוגיות של אוניברסיטת תל אביב רמות. חברת NEOVII תעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם קבוצת מדענים, בהובלת פרופ' ג'וני גרשוני מבית הספר לביולוגיה מולקולרית של התא ולביוטכנולוגיה בפקולטה למדעי החיים, שפיתחה פלטפורמה טכנולוגית חדשנית וקיבלה לאחרונה אישור לפטנט. החיסון עשוי להיות מוכן לשימוש בתוך שנה עד שנה וחצי.

 

לפגוע בעקב אכילס של הנגיף

הפיתוח החדש מתמקד בבנייה מחדש של ה-RBM של נגיף הקורונה - מרכיב קריטי בחלבון המעטפת של הנגיף, שבו הוא משתמש כדי להיקשר לקולטן המהווה שער כניסה לתא האנושי. לאחר שחלבון המעטפת נקשר לקולטן בתא האנושי מתמזג קרום הנגיף עם קרום התא, וכך מתאפשר לגנום הנגיפי לחדור לתא ולגרום למחלה.

 

"אנחנו עובדים על נגיפי קורונה כבר 15 שנה, ופיתחנו שיטה לבנייה מחדש של ה-RBM בחלבון המעטפת של נגיפי הקורונה מסוג SARS-CoV ו-MERS-CoV," מסביר פרופ' גרשוני. "ברגע שהגנום של הנגיף החדש פורסם בתחילת ינואר 2020, התחלנו לעבוד על שיחזור מבנה ה-RBM של SARS-CoV-2, הנגיף שגורם למחלת 19-COVID, ואנו צפויים להשלים את התהליך בקרוב. זהו הבסיס לחיסון החדש, שעשוי להיות מוכן לשימוש בתוך שנה עד שנה וחצי".

 

עוד מוסיף פרופ' גרשוני כי "ככל שאתר היעד שבו מתמקד החיסון קטן יותר, כך גדלה בטיחותו וגוברת יעילותו. הנגיף נוקט באמצעים מרחיקי לכת כדי להסתיר את ה-RBM ממערכת החיסון האנושית, אך הדרך הטובה ביותר 'לנצח במלחמה' היא לפתח חיסון שפוגע באופן ספציפי ב-RBM של הנגיף".

 

מנכ"לית רמות, קרן פרימור כהן, אומרת: "אנחנו מקווים שבאמצעות שיתוף הפעולה עם NEOVII אפשר יהיה לייצר חיסון יעיל שפוגע ב'עקב אכילס' של נגיף הקורונה, ולהאיץ את פיתוחו של חיסון שיגן על האנושות מפני האיום הגלובלי."

 

מנכ"ל NEOVII יורגן פוהלה מוסיף: "התפרצות מגפת 19-COVID הראתה עד כמה החברה האנושית שבירה ופגיעה מול מגיפה עולמית. אנחנו נרגשים מאוד משיתוף הפעולה עם פרופ' גרשוני ואוניברסיטת תל אביב, שיעניקו ל-NEOVII פלטפורמה ראשונה מסוגה לפיתוח מהיר של חיסון מבטיח עבור מגיפות עולמיות שעלולות להופיע בעתיד, כולל זו של 19-COVID. בנוסף, החיסון ל-19-COVID סינרגטי למומחיות הליבה של NEOVII - פיתוח וייצור נוגדנים פוליקלונליים, ומהווה הזדמנות להגיע במהירות לחיסון ל-19-COVID".

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>