פרופ' דוד ברגמן מבית הספר לפיזיקה ולאסטרונומיה קיבל מדליה על מצוינות מחקרית

פרופסור דוד ברגמן מבית-הספר לפיזיקה ולאסטרונומיה קיבל לאחרונה את המדליה ע"ש רולף לנדאואר על הישגיו בחקר חומרים מורכבים

30 דצמבר 2012
פרופסור דוד ברגמן מבית הספר לפיזיקה ולאסטרונומיה קיבל לאחרונה את המדליה ע"ש רולף לנדאואר מטעם האגודה המדעית הבינלאומית ETOPIM - Electrical, Transport and Optical Properties of Inhomogeneous Media. המדליה, שמוענקת משנת 2009 בגין "מצוינות מחקרית" וקרויה על-שמו של הפיזיקאי הגרמני-אמריקני החשוב רולף לנדאואר, הוענקה לפרופ' ברגמן בזכות הישגיו בחקר חומרים מורכבים. פרופ' ברגמן עוסק בתחום מזה כארבעים שנה, במהלכן הצליח לגלות תופעות פיזיקאליות חדשות.
 
 
חומרים מורכבים הם חומרים, לרוב מוצקים, שאינם הומוגניים בסקאלות מאקרוסקופיות, כלומר שיש בהם אזורים שונים שמאופיינים בתכונות פיזיקאליות שונות. חומרים כאלה חשובים בתעשיות בסיסיות, כגון ייצור בטון מזוין, אך גם בתעשיות מתקדמות, כמו בניית מטוסים. חומרים כאלה גם נפוצים בטבע, לדוגמא - אבן חול.
 
 
יצוין כי מלבד פרופ' ברגמן, חוקרים ישראליים נוספים תרמו לאורך השנים תרומות חשובות בתחום המחקר הזה. כך לדוגמא, כבר בשנת 1962 פרסמו פרופ' צבי חשין מאוניברסיטת תל-אביב ופרופ' שמואל שטריקמן ז"ל ממכון וייצמן את אחת התגליות החשובות ביותר בתחום.
 
 
רולף לנדאואר היה פיזיקאי יהודי יליד גרמניה שהיגר לארה"ב כאשר ברח מהנאצים. לנדאואר היה אחד התיאורטיקנים המשפיעים ביותר בדורו כשעיקר עיסוקו היה בתחום של חומרים לא מסודרים. בתחילה עבד בנאס"א ולאחר מכן, במשך שנים רבות, במעבדות של חברת המחשבים י.ב.מ. שם הוא גילה כמה תגליות חשובות מאד בתחום זה. הפרס אשר נקרא על שמו נוסד בשנת 2009 והוענק אז ללנדאואר עצמו, עשר שנים אחרי מותו. את הפרס קיבלו עבורו אלמנתו ובניו.
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>