בתנאים קיצוניים: ללמוד את ים המלח

כנס ראשון מסוגו העניק לחוקרים מכל העולם הזדמנות לחלוק תובנות על הסביבה הייחודית של ים המלח

05 מרץ 2018

ים המלח הוא מקום שאין שני לו בעולם. מלבד היותו המקום הנמוך ביותר על כדור הארץ, 430 מטר מתחת לפני הים, והאגם המלוח ביותר, הוא מהווה מעבדה סביבתית מרתקת למדענים מכל העולם. למשל, האם ידעתם ששיח פתילת-המדבר הגדולה, הנקרא בפי העם "תפוח סדום", או בשמו המדעי Calotropis Procera, הוא צמח רעיל כשהוא גדל בכל מקום אחר בעולם, מלבד באזור ים המלח? באזור יש גם אוויר נקי יותר ביחס לאזורים אחרים, חופשי מזיהום ואלרגנים, ולחץ חמצן הגבוה ב-6% מלחץ החמצן בגובה הים.

 

החיים בתנאי קיצון

כדי לקדם את חקר הסביבה הייחודית הזו, המרכז לחקר ים המלח, שהוקם במצדה, מעודד ותומך במחקר בינתחומי רחב ככל הניתן. השנה, ב-8.1.18, אירח המרכז כנס ראשון מסוגו בן שלושה ימים, שכינס מומחים מכל רחבי העולם. החוקרים והחוקרות התכנסו לחלוק אלה עם אלה את מחקריהם ולדון בעתיד המחקר של ים המלח והאזור.

 

בין הדוברים בכנס היו מרצים מאוניברסיטת תל אביב, בהם פרופ' דן פאר מהמחלקה לביולוגיה של התא ואימונולוגיה בפקולטה למדעי החיים ע"ש ג'ורג' ס. וייז, פרופ' יוסי לשם מהפקולטה למדעי החיים, מייסד ומנהל המרכז הבינלאומי לחקר נדידת הציפורים בלטרון, ופרופ' אהוד גזית, גם הוא מהפקולטה למדעי החיים והמנהל האקדמי של המרכז לחקר התרופות ע"ש בלווטניק.

 

הכנס אירח חוקרים מובילים מן העולם, בהם פרופ' אלן לשנר (Prof. Alan Leshner), לשעבר המו"ל של קבוצת המגזינים מבית “Science”, שדיבר על מגמות במחקר במאה ה-21, ופרופ' לין ג'ואל רסמוסן (Prof. Lene Juel Rasmussen) מהמחלקה לרפואה סלולרית ומולקולרית באוניברסיטת קופנהגן שבדנמרק, שדיברה על האופן שבו הגוף מושפע מהזדקנות ועל תהליך תיקון הדנ"א.

 

אם גם אתם סקרנים ורוצים לרדת לעומקו של ים המלח (ולא רק לחופשה מפנקת), אתם מוזמנים לצפות בהרצאות המצולמות באתר הכנס.

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>