פרופ' אהוד גזית זכה במענק המחקר היוקרתי של ה-ERC על מחקרו בנושא חלבונים בהרכבה עצמית

פרופ' גזית הוכרז גם כזוכה בפרס מפעל הפיס לאמנויות ומדעים ע"ש לנדאו על תרומתו רבת המשמעות לחקר ההזדקנות הבריאה

27 דצמבר 2020
צילום: נוח שחר

הישג מכובד לפרופ' אודי גזית מאוניברסיטת תל אביב: המועצה האירופית למחקר (ERC), גוף המחקר של הנציבות האירופאית, הודיעה על זכייתו במענק מחקר יישומיי על סך 150 אלף אירו. פרופ' גזית הוא ראש מרכז בלווטניק לפיתוח תרופות וראש הקתדרה לביוטכנולוגיה של מחלות ניווניות בפקולטה למדעי החיים ע"ש ג'ורג' וייז ובפקולטה להנדסה ע"ש איבי ואלדר פליישמן.

 

מענק המחקר היישומי (Proof of Concept) אפשרי אך ורק לזוכי ה-ERC וניתן לחוקרים עבור יישום תוצאות מחקריהם אשר ממומנים על ידי המועצה. המענק ניתן לפרופ' גזית על מחקרו בתחום ההרכבה העצמית של מבנים חלבוניים פיאזואלקטריים למבנים תלת ממדיים סדורים. זו הפעם השלישית שבה פרופ' גזית זוכה במענק מה-ERC.

 

גופם של יצורים חיים בנוי מרקמות. רקמות אלו מסתדרות במבני תלת ממד תודות לשלד החלבוני המורכב מחומרים בעלי תכונות פיאזואלקטריות (היכולת ליצור חשמל כתוצאה מלחץ מכני), דוגמת הקולגן. תכונות אלו דרושות לסידור התלת ממדי ותפקודה התקין של הרקמה. רקמות במבני תלת הממד שנבנו בהנדסת חומרים עד כה, נעשו לרוב מג'ל, והתכונות הפיאזואלקטריות היו חסרות בהן. מחקרו של פרופ' גזית מאפשר להתגבר על מכשול זה בדרך להנדסת רקמות אנושיות מתפקדות. "תודות למענק ה-ERC תוצרי המחקר אפשרו לגלות אבני בניין ננו-טכנולוגיים חדשים המקדמים אותנו לשיאים חדשים בהנדסת רקמות," אומר פרופ' גזית.

 

פרופ' גזית הוכרז גם כזוכה בפרס מפעל הפיס לאמנויות ומדעים ע"ש לנדאו על תרומתו רבת המשמעות לחקר ההזדקנות הבריאה. מבין נימוקי הפרס נכתב כי "מחקריו הניבו תרומה אדירה לחקר מבנים ביו-מולקולריים, הרכבה עצמית מולקולרית וביו-טכנולוגיה. פרופ' גזית הינו מהמפתחים והמובילים של תחומים אלו והפך אותם לענף מחקר מהפכני שאומץ על ידי קבוצות מחקר רבות ברחבי העולם."

 

על הזכייה פרופ' גזית אומר כי הוא שמח שעבודה ארוכת השנים הובילה לתובנות שישפרו את בריאות הציבור. שני תחומי המחקר של פרופ' גזית אמנם בעלי תוצאות יישומיות שונות, אך הם מושתתים על אותו עיקרון של מבנים חלבוניים בעלי יכולת הרכבה עצמית. מבנים אלו נמצאים בבסיסן של מחלות ניווניות תלויות גיל ומהווים בסיס לפיתוח תרופות למחלות אלו, וכן יכולים לשמש להנדסת חומרים.

 

על שמו של פרופ' גזית רשומים יותר ממאה פטנטים אשר כמחציתם אף אושרו בארה"ב. מחקריו זוכים לתהודה ברחבי העולם, מפורסמים בכתבי עת מדעיים בולטים ואף הובילו לפיתוח קליני ופרה-קליני של תרופות לטיפול במחלות ניווניות שונות, המהוות תרומה משמעותית לקידום חקר מחלת האלצהיימר וההזדקנות הבריאה.

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>