מפרויקט גמר למוצר נמכר

ההמצאות של בוגרי ובוגרות הפקולטה להנדסה שמעניינות את תעשיית ההייטק והרפואה

05 ספטמבר 2019
מימין: אביחי הרניב (מנחה הפרויקט), מתן רף, רובן מורידיאן, ד"ר ברטלר ודני ברקו (רכז הפרויקטים)
מימין: אביחי הרניב (מנחה הפרויקט), מתן רף , רובן מורידיאן, ד"ר ברטלר ודני ברקו (רכז הפרויקטים). צילום: לימור בן משה

לאחרונה נערך בפקולטה להנדסה ע"ש איבי ואלדר פליישמן כנס המדיקל הראשון מסוגו, שבו הוצגו לגורמים בתעשיית ההייטק והרפואה חלק מהפתרונות היצירתיים של בוגרי ובוגרות ביה"ס להנדסה מכנית וביה"ס להנדסת חשמל, לאתגרים שונים מעולמות הרפואה. על הפרויקטים עובדים הסטודנטים והסטודנטיות בשנה האחרונה לתואר, לאחר שהם מאתרים צרכים בשיץוף פעולה עם סטודנטים מפקולטות אחרות, כמו פיזיותרפיה או רפואה למשל, ומבצעים את כל שלבי הפרויקט, משלב התכנון ועד להצגת אבטיפוס.

 

להחזיק לרופאים את היד

הילה רושקין תכננה ובנתה מערכת לייצוב אנדוסקופ קשיח, או במלים פשוטות מתקן שמייצב כלים כירורגיים, שמנתחים מחדירים לגוף במהלך הליך רפואי. אל הפרויקט היא הגיעה מתוך הרצון לחדש בתחום המכשור הרפואי. כחלק מהתהליך נפגשה עם ד"ר שלומי ברטלר, רופא מנתח מתחום האא"ג, שהעלה את הצורך בתמיכה לידי מנתח במהלך ניתוחים משלבי אנדוסקופ באזור האף.

 

ד"ר ברטלר היה בין אורחי הכנס, והתעניין מאוד במתקן של הילה וגם בזרוע הרובוטית של מתן רף ורובן מורדיאן מביה"ס להנדסה מכנית, ליאור גולדרייך ועמית לביא מביה"ס להנדסה ביו רפואית וליסה בן זקן ובן דגן מהחוג לפיזיותרפיה, שנועדה לענות על אותו הצורך, אך בגישה שונה לחלוטין. הוא הביע נכונות לקדם אותם לכדי מוצר. "אני חושב שהסטודנטים עמדו באתגר לא פשוט ובהצלחה רבה", אמר ד"ר ברטלר והוסיף "לדעתי המקצועית יש בהחלט מקום להמשיך ולפתח את מתקן הייצוב/תמיכה לאנדוסקופים, או ליד המנתח. רק בשבוע שעבר ניתחתי מקרה אפי מורכב מאוד, שהתארך לעין שיעור בגלל אנטומיה מורכבת ועצמות פנים קשות. אני בטוח שמתקן כזה, שיוכל לשחרר לי את שתי הידיים לעבודה בחלל האף, יקצר משמעותית את זמן הניתוח. וכמו שכולם יודעים – זמן הניתוח הוא המשאב היקר ביותר בחדר הניתוח".

 

הילה רושקין וד"ר שלומי ברטלר. צילום: לימור בן משה

 

משפרים איכות חיים

סאמח מאדי ופטמה עמארה מביה"ס להנדסת חשמל ודקלה סיקורל ולירון ניסן מהחוג לפיזיותרפיה, יצרו מערכת משוב חיצוני לחולי פרקינסון שנועדה לשיפור ההליכה. הפרויקט שלהם נולד במסגרת מיזם משותף של הפקולטה להנדסה והחוג לפיזיותרפיה של הפקולטה לרפואה, בחסות היחידה למעורבות חברתית. גם ברעיון שלהם נרשמה התעניינות מצד חברה מסחרית.

 

הפרויקט הרביעי שהוצג בכנס הוא של איתן פולק וחנינא זינגר, אשר המציאו מזרק תמיסות קשות, המאפשרות לחולים לצרוך תרופות מורכבות בתהליך פשוט מבלי להגיע לרופא. מדובר בתרופות, שכדי להפוך אותן לפעילות, יש צורך בערבוב חומרים שונים, כדי ליצור ביניהם ריאקציה. כיום חולים רבים המשתמשים בתרופות מסוג זה, נאלצים להגיע אל הרופא כדי לצרוך אותן.

 

לחברת הסטארט-אפ 'דאלי' היה רעיון שישנה את חייהם של אותם מטופלים, והיא פנתה לסטודנטים של ביה"ס להנדסה מכנית, כדי שיוציאו אותו לפועל. התוצאה: מנגנון מכני שבו בלחיצת כפתור, החולה מפעיל מנוע המערבב את החומרים, ותוך זמן קצר הוא יכול להזריק בעצמו את התרופה באופן עצמאי.

 

"שאיפתנו היא להמשיך בכנסים כאלו, ולפתח יותר את המוצרים הללו לשלב של מוצר אמיתי, שבאמת יעזור לעולם הרפואה", אומר דני ברקו, רכז הפרויקטים של ביה"ס להנדסה מכנית.

 

שיתוף הפעולה בין החוג לפיזיותרפיה לפקולטה להנדסה מתקיים זו השנה הרביעית, בחסות היחידה למעורבות חברתית. הפרויקט המעשי הינו תהליך יזמות ופיתוח פתרונות חדשניים, שלא קיימים בשוק עבור אנשים עם מוגבלויות. העבודה נעשית תוך שילוב גופי הידע של הסטודנטים לפיזיותרפיה עם גופי הידע של הסטודנטים להנדסה, לצד הנחיה של אנשי סגל משני המקצועות. העשייה מלווה במספר הרצאות, שניתנות במהלך השנה על ידי מנחי הפרויקט ומרצים אחרים, בנושאים הקשורים לפרויקט.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>