חוקרים וחוקרות זכו במענק מועצת המחקר האירופי (ERC) להמשך פעילותם המחקרית

מתוך 17 הזוכים הישראלים - שישה מאוניברסיטת תל אביב

21 דצמבר 2020
מענקי ERC לשנת 2020
מענקי ERC לשנת 2020

שישה חוקרים וחוקרות מאוניברסיטת תל אביב זכו במענק ה-ERC (European Research Council), בתחרות המענקים לחוקרים באמצע הקריירה לשנת 2020. המימון הוא חלק מתוכנית המחקר והחדשנות הנוכחית של האיחוד האירופי, 'אופק 2020'. שווי הפרסים שחולקו עומד על 655 מיליון אירו בסה"כ. 

 

תרופה לסרטן, רקמות לב חי, חקר התנהגות, חקר חומרים פעילים ומתמטיקה של הדברים

מבין 327 חתני וכלות הפרס מכל העולם, זכו במענק המכובד שישה חוקרים וחוקרות מהפקולטות השונות באוניברסיטת תל אביב, שיאפשרו להם להמשיך במחקריהם.

 

פרופ' טל דביר, מהמחלקה למיקרוביולוגיה מולקולרית וביוטכנולוגיה בפקולטה למדעי החיים ע"ש ג'ורג' ס. וייז ומביה"ס סגול למדעי המוח, זכה בפרס על פיתוח הלב המודפס החי הראשון בעולם. המענק ישמש להמשך מחקר של הדפסה ארבע ממדית (4D(, של לבבות ושל כלי דם לבביים אנושיים, לצורך שימוש ברפואה רגנרטיבית.

 

ד"ר ורד פדלר-קרואני מבית הספר למחקר ביו-רפואי ולחקר הסרטן ע"ש שמוניס בפקולטה למדעי החיים ע"ש ג'ורג' ס. וייז ומביה"ס סגול למדעי המוח, זכתה בפרס על מחקר פורץ דרך' החוקר שיטות חדשניות לתרפיה של סרטן, המבוססות על הכרת סוכרים על פני תאי הסרטן (New frontiers in advanced glycotherapy for cancer). במעבדתה חוקרים מנגנוני הכרה חיסונית של סוכרים על פני תאים ואת התגובה אליהם באדם ובמערכות מודל שונות.

 

פרופ' אסף נחמיאס ופרופ' רון פלד מהחוג למתמטיקה עיונית בפקולטה למדעים מדויקים ע"ש סאקלר, זכו למימון מחקריהם בתחומים אוניברסליות של מפות ועצים מישוריים אקראיים ואוניברסליות, ומעברי שלב והפרעות בפיזיקה סטטיסטית, בהתאמה.

 

פרופ' יעל רויכמן מביה"ס לכימיה ומביה"ס לפיזיקה ולאסטרונומיה בפקולטה למדעים מדויקים ע"ש סאקלר זכתה במימון מחקרה על מכונות מידע של חומר פעיל.

 

פרופ' יוסי יובל מביה"ס לזואולוגיה בפקולטה למדעי החיים ע"ש ג'ורג' ס' וייז, ראש ביה"ס סגול למדעי המוח, זכה בפרס על מחקרי התנהגות עטלפים בניווט, קבלת החלטות וחברתיות, ולימוד התנהגות בטבע מלידה ועד בגרות. "כספי המענק יאפשרו לנו להקים את 'אי ההתנהגות' (Behaviourisland), שיהיה למעשה הקמה של 'המופע של טרומן' אבל לעטלפים", אומר פרופ' יובל.

 

להמשיך לחזק את הנשים במחקר

בהזדמנות זו בירכה מריה גבריאל, הנציבה האירופית לחדשנות, מחקר, תרבות, חינוך ונוער את הזוכות והזוכים, והדגישה: "אני שמחה לציין כי ניכרת מגמת עלייה בקרב נשים הפונות לתוכנית ERC. שיעור המועמדות שהצליחו השנה הוא הגבוה ביותר שהושג אי פעם - גבוה מזה של מועמדים גברים".

 

נשיא ה-ERC, פרופסור ז'אן-פייר בורגיניון, אמר: "מימון זה לא רק מסייע למוחות מבריקים מרחבי אירופה להמשיך ברעיונותיהם השאפתניים ביותר בשלב קריטי בקריירה שלהם, אלא גם תומך באימון הדור הצעיר ביותר של החוקרים, כחברים בצוותי ה-ERC שלהם. כדי להתכונן לאתגרים של המחר, על אירופה לדבוק בחזון ההשקעה במחקר, שהוכיח שוב ושוב את הערך המוסף המכריע שלו".

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>