מכונית המרוץ של אוניברסיטת תל אביב בדרך לאיטליה

צוות הסטודנטים והסטודנטיות שתכננו והרכיבו את המכונית בעצמם יתמודדו איתה בתחרות הפורמולה הבינלאומית

10 יולי 2019
צוות הפורמולה בהרכב חסר ליד מכונית המרוץ
צוות הפורמולה בהרכב חסר ליד מכונית המרוץ

הסטודנטים והסטודנטיות של פרויקט פורמולה תכננו ובנו מכונית מרוץ, כחלק מפרויקט הגמר שלהם לתואר ראשון בהנדסה מכנית. כעת, לאחר שנה של עבודה קשה ומאתגרת, הם מתכוננים לקראת הדובדבן שבקצפת - השתתפות בתחרות הפורמולה הבינלאומית (Formula ATA), שבה יתמודדו מול גופים אקדמיים מרחבי העולם על הכבוד, התהילה והגביע.

 

ללכלך את הידיים

15 סטודנטים, סטודנטיות ומנחים מהפקולטה להנדסה ע"ש איבי ואלדר פליישמן יטוסו לקראת סוף חודש יולי לאחת הארצות המובילות בייצור מכוניות ספורט נדירות - איטליה. בבטן המטוס תהיה מכונית המרוץ שבנו מאפס במשך שנה שלמה, כפרויקט הגמר שלהם לתואר ראשון. זהו הפרויקט היחיד בפקולטה שמחייב גם את תהליך הייצור (ולא רק התכנון), ועל כן מהווה פרויקט דגל של האוניברסיטה. מדובר בשיתוף פעולה בין כל בתי הספר להנדסה (חשמל/תוכנה, חומרים וכמובן הנדסה מכנית), שמובל ע"י בית הספר להנדסה מכנית, בראשות האחראי האקדמי של כלל הפרויקטים של הבי''ס, פרופ' יורם רייך.

 

"מטרתנו הייתה לתכנן ולייצר רכב בסגנון של חברה הנדסית מייצרת, על מנת לדמות באופן מיטבי התנהלות של עסק על כל המשתמע מכך", מספר נדב גברעם, סטודנט שנה ד' שלוקח חלק בפרויקט. "כל הפרויקט מחולק לתתי נושאים לפי המערכות הקיימות ברכב, למשל תכנון השלדה, מכלול הגלגל, תא הנהג, מערכת ההיגוי ועוד, ומבוצע בהתאם לתקנון התחרות (כ-120 עמודים המפרטים את דרישות ואופי התחרות), שאותו אנו מצטטים בעל פה גם אם מעירים אותנו באמצע הלילה", הוא מוסיף בחיוך.

 

"אני מאוד מתרגש לקראת הנסיעה", משתף ראש הקבוצה דימה מדבדניק, סטודנט לתואר ראשון במכונות שכבר נמצא בפרויקט שנה חמישית. "שנתיים של עבודה מאוד אינטנסיבית מתנקזות לשבועיים האחרונים ולתחרות הזו". שאר חברי הקבוצה מעידים שהוא מקור הידע הכי רציני בפרויקט.

 

למי נפל בורג? צוות פורמולה מהדק ובוחן כל רכיב במכונית המרוץ

 

הפרויקט הייחודי מעניק לסטודנטים ניסיון מעשי בתכנון ובהרכבת מוצר. "יש פה בעצם מצב של WIN-WIN גם עבור הבוגרים שלנו וגם עבור התעשייה", מסביר ברוך מאירוביץ', מנהל הפרויקט. "רוב הסטודנטים מגיעים אלינו ללא ידע מעשי, והעבודה הזו נותנת להם כלים פרקטיים לחיים האמיתיים. פה הם מלכלכים את הידיים ובעצם מגיעים לתעשייה מנוסים יותר. מעבר לגאוות היחידה של בית הספר להנדסה מכנית, אנחנו מרגישים שאנחנו בעצם מייצגים את המדינה", הוא מסכם.

 

האוניברסיטה מלווה את הצוות ברשתות החברתיות לאורך המסלול, מהנסיעה הראשונה של המכונית על הכביש פה בקמפוס ועד לקו הסיום באיטליה. אתם מוזמנים לעקוב ולהתעדכן בעמוד הפייסבוק ובסטורי היומי בחשבון האינסטגרם שלנו.

 

נדב גברעם בסטורי הבכורה באינסטגרם tau_racecar#

 

סטנדרטים בינלאומיים

אוניברסיטת תל אביב היא אחת משלוש אוניברסיטאות בארץ (לצד הטכניון ואוניברסיטת בן גוריון), שבאופן מסורתי משתתפת בתחרויות בינלאומיות שנתיות מסוג זה. השנה תהיה מכונית המרוץ של האוניברסיטה הנציגה הישראלית היחידה בתחרות באיטליה, לצד 46 מכוניות מאוניברסיטאות ממדינות שונות, בהן הודו, מצריים, ספרד, אוקראינה, תאילנד ועוד. תנאי הקבלה לתחרות מחמירים מאוד, ונכון לעכשיו עומדת רשימת ההמתנה, שבועיים לפני תחילתה, על 32.

 

המכוניות נבחנות על פי פרמטרים רבים. אפילו התכנית העסקית ועלויות הייצור שלהן מקבלות ציון. בתקציב דל, שממומן בעיקר מנותני חסות כמו Xenom, HP ועוד, מזמינים הסטודנטים את החלפים הנדרשים ובונים בעצמם את כל המכונית, החל בשלדה וכלה במנוע.

 

"יש מקצים סטטיים שבוחנים בעיקר את תכן המערכות המרכזיות ואת טיב ההרכבה, ויש כמובן את השלבים בהם המכוניות עולות על המסלול", מסביר גברעם. הנהג המאושר, שצריך לעמוד בקריטריונים של גובה ומשקל נמוכים למדיי, נוהג תחילה את הרכב במסלול האצה, שבו נבחנת יכולת האצת הרכב לאורך מסלול ישר. לאחר מכן הוא מתחרה במסלול נוסף שנקרא skidpad, שבו נבחן הרכב במסלול שמיניות. התחרות מגיעה לשיאה ביום האחרון, כשהמכוניות עולות על מסלול המרוץ במקצה המכונה autocross לבחינת היכולות הדינמיות הכלליות של הרכב, ולמקצה המשך שנקרא ,endurance כשהן מתחרות לאורך 22 ק"מ במסלול זהה למקצה האוטוקרוס.

 

כיאה לתחרויות מסוג זה, המכונית בעלת הניקוד הגבוה ביותר מזכה את הצוות שלה בגביע וכמובן בכבוד עצום. "לא ידוע לי אם יש פרס משמעותי אחר, אבל אני יכול לומר שלנו זה בהחלט יספיק", אומר גברעם.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>