יש דברים שכדאי לדעת

הילד משתעמם בחופש? אז מה עם קצת פיזיקה או פילוסופיה לנפש הצמאה לידע? חוברות הלימוד של "כדאי לדעת" מציעות קורסים אקדמיים בשפה פשוטה לכל גיל

11 יולי 2017
ילדי האקדמיה
לומדים אקדמיה בגיל הצעיר. פרויקט "כדאי לדעת"

מהם "מספרי מרסן", כיצד מחשבים שורש ריבועי של שתיים, מהי פירמה ומה ההבדל בינה לבין תאגיד, ומה לגבי מושגים שונים בפיזיקה, ביולוגיה או אפילו אדריכלות? הייתם רוצים לגלות?

 

מעכשיו, המידע הזה נגיש לא רק לסטודנטים באוניברסיטה. פרויקט "כדאי לדעת", שהושק לפני כחודשיים, מציע לכל ילד, צעיר ומבוגר להרחיב את ידיעותיו והשכלתו בנושאי מדע ורוח, באמצעות חוברות לימוד שכתבו חוקרים באקדמיה בשפה פשוטה וברורה, ומופצות לכלל הציבור.

 

"הרעיון של הפקת חוברות לבני נוער נולד אצלי לפני שבע שנים, כשבני הצעיר למד בכיתה ה'", מגלה פרופ' אילון סולן, מבית הספר למדעי המתמטיקה, מנהל תכנית בנו ארבל לתלמידים צעירים מצטיינים במתמטיקה ומי שעומד מאחורי פרויקט "כדאי לדעת". "שעמם לו בבית הספר וכדי שלא יבזבז את הזמן כתבתי לו חוברת לעבודה עצמית בנושא 'מבוא ללוגיקה מתמטית'".

 

לוגיקה מתמטית זה לא קצת מתקדם בשביל כיתה ה'?

"זהו חומר שבדרך כלל נחשפים אליו לראשונה באוניברסיטה, אף על פי שאין בעיה להציג אותו גם לבני נוער. לא מלמדים אותו משום שהוא לא במערך השיעורים של משרד החינוך, ואני חושש שהמורים עצמם לא שולטים בחומר בצורה כזו שירגישו ביטחון ללמד אותו".

 

איך ידעת שהרעיון של החוברות מוצלח?

"בני ואחת מחברותיו לכיתה למדו מהחוברת ונהנו מאוד. כתבתי חוברת שנייה בנושא 'גיאומטריה לא אוקלידית' וגם ממנה הם למדו בכיף. האירוע גרם לי לחשוב על בני הנוער בארץ שמעוניינים ללמוד מעבר לתוכנית הלימודים, אך בתי הספר אינם ערוכים לתת להם מענה." 

 

מה מניע מרצים לכתוב בהתנדבות?

"ציונות ומצוינות. כולנו דואגים לדור העתיד שלנו ורוצים לטפח אותו, ויש לנו את הכלים לכך. יש לנו ילדים ונכדים בגילאים האלה ואנחנו רוצים לתרום להםכשאני פונה לחבר סגל בבקשה לכתוב חוברת - אני לא בוחר נושא, אני בוחר בן אדם, ומבקש ממנו לכתוב על נושא שקרוב לליבו. והוא משקיע מכל ליבו כשבועיים-שלושה של עבודת כתיבה מתוך אמונה במטרה."

 

לאתגר את בני הנוער

עד כה נכתבו והופצו שלוש חוברות בנושאי מתמטיקה ומשפטים: "מבוא ללוגיקה מתמטית" (מאת: פרופ' אילון סולן), "על השורש הריבועי של שתיים ושורשים אחרים" (מאת: פרופ' דוד גילת מבית הספר למדעי המתמטיקה) ו"מבוא לדיני חברות" (מאת: פרופ' אוריאל פרוקצ'יה, מהפקולטה למשפטים ע"ש בוכמן, והמרכז לחקר הרציונאליות באוניברסיטה העברית). בימים הקרובים צפויה לצאת לאור חוברת רביעית - "מבוא לפילוסופיה של המשפט", שנכתבה ע"י פרופ' אלון הראל מהפקולטה למשפטים והמרכז לחקר הרציונאליות באוניברסיטה העברית.

 

החוברת בלוגיקה חולקה בכיתות ז' 4 ו-ח' 4 של חטיבת הביניים "שמואל הנגיד" בהרצליה, קיבלה פידבקים טובים והערות מצד מורות ותלמידים ועברה מקצה שיפורים. מנהלי הפרויקט מקיימים מגעים רצופים עם משרד החינוך, ובשנה הבאה תיכנסנה החוברות לפיילוט בחטיבות הביניים ובתיכונים. "החזון שלי הוא לספק לבני נוער ולכל אדם שמעוניין להרחיב את השכלתו, כלים שיאפשרו לו ללמוד חומר ברמה אקדמית", מסביר פרופ' סולן. "במיוחד, ברצוני לאתגר את בני הנוער, לחשוף אותם לתחומים אקדמיים מגוונים ולרעיונות חדשים, ולקדם את יכולת החשיבה שלהם ואת יכולתם לנתח את התהליכים העוברים עליהם ואת המאורעות המתרחשים סביבם".

 

השלב הבא - אפליקציית "כדאי לדעת"

"מדובר בפרויקט פילנטרופי שמטרתו לחשוף בני נוער וכל אדם שמעוניין להרחיב את הידע שלו ואת ההשכלה בתחומי מדע ורוח, שנלמדים באקדמיה", מסבירה מיכל זוהר, הרכזת האדמיניסטרטיבית של הפרויקט. "המטרה שלנו היא לאתגר, לעניין ולהפיץ ידע, ולעשות זאת בשפה שפונה לבני נוער". 

 

בימים אלה שוקדים ב"כדאי לדעת" על כתיבת חוברות נוספות, בין השאר בתחומי הביולוגיה, הפיזיקה, הגנטיקה, הגיאוגרפיה והאדריכלות. "מבחינת תחומי הכתיבה והידע - השמיים הם הגבול. החוברות נכתבות על ידי אנשי אקדמיה וסטודנטים", מוסיפה זוהר. "כשהפצנו את הבשורה בקרב כל אנשי הסגל באוניברסיטה קיבלנו פידבקים טובים, ורבים מעוניינים להצטרף ולכתוב. מי שכותב עושה זאת בהתנדבות מלאה. פנינו גם לאוניברסיטאות אחרות ולאוכלוסיות של מורים. ברור לנו שהנוער היום נמצא במסכים, והיינו רוצים ליצור אפליקציה שתאפשר לקהל שלנו לצרוך את החוברות באופן שבו הם רגילים בדרך כלל לצרוך תוכן - דרך המסך של הטאבלט, המחשב או הסלולרי".

 

בקרוב תוכלו למצוא את חוברות "כדאי לדעת" על המדפים של רשת "צומת ספרים", ובתכנון גם תרגום החוברות לשפה הערבית. כעת שואפים מנהלי "כדאי לדעת" להשיג תרומות גדולות לפרויקט כדי שאפשר יהיה להוציא לפועל את כל התכניות החשובות והנהדרות האלה.

 

לאתר "כדאי לדעת" >

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>