מאה שנים של תיאטרון: אוניברסיטת תל אביב תעניק אות עמית כבוד לתיאטרון הלאומי הבימה

בשנת המאה לתיאטרון, יוענק לו אות עמית כבוד, במסגרת ערב הענקת תוארי כבוד שייערך ב-18.5.17

08 מאי 2017
המחזמר "עלובי החיים" - הצגת ה-700 של התיאטרון (תמונה מתוך אתר "הבימה")

השנה חוגג הבימה מאה שנים להקמתו. במועד חגיגי זה אוניברסיטת תל אביב תעניק לתיאטרון הלאומי תואר עמית כבוד. האות יינתן לתיאטרון בשבוע הבא, 18.5.17, במסגרת ערב הענקת תוארי כבוד מטעם האוניברסיטה.

 

התיאטרון העברי קיים!

אז איך הכל התחיל? בעקבות פריחת התנועה הציונית והיחס הליבראלי של הממשלה הזמנית במוסקבה ב-1917, פנה נחום צמח וביקש אישור מהשלטונות לייסד אגודה עברית בשם "התיאטרון העברי - הבימה". ללא אישור זה, לא היה התיאטרון יכול לפעול באופן גלוי וחוקי. בכתב הרישיון שנכתב על ידי ראש עירית מוסקבה, נכתב: "בזה ניתנת הרשות לאזרח נחום לזרוביץ' צמח לפתוח תיאטרון בשפת עבר שיקרא בשם "הבימה". עם מתן הרישיון, הוקמה האגודה בחתימתם של נחום צמח, מנחם גנסין וחנה רובינא באוקטובר 1917.

 

ב-8 באוקטובר 1918, הופיעו בפעם הראשונה ב-"נשף בראשית" שהיה מורכב מארבעת המערכונים:  האחות הבכירה", "השריפה", "החמה החמה", "פגע רע". הביקורת קיבלה את ההופעה באהדה. הקהל היהודי במוסקבה היה נרגש, העובדה נקבעה – התיאטרון העברי קיים.

 

שוויון לכל

בחודש יוני 1927, התפלגה הלהקה. רוב השחקנים החליטו לעלות לארץ ישראל. נחום צמח וקבוצת שחקנים שהו באותה העת בארצות הברית והחליטו להישאר שם. במרץ 1928 הגיעו שחקני "הבימה" לארץ ישראל והחליטו על דרך ניהול חדשה - שוויון לכל. התיאטרון היה לקולקטיב שכל חבריו בעלים ומנהלים של התיאטרון וקובעים את דרכו. ההצגה הראשונה של שהועלתה בארץ ישראל היא "האוצר" מאת שלום עליכם בבימוי אלכסנדר דיקי. בשנת 1930 העלתה הבימה לראשונה מחזה של ויליאם שייקספיר, "הלילה ה-12". ההצגה הופקה והועלתה בברלין.

 

בשנת 1958, תיאטרון הבימה, התיאטרון המקצועי הראשון בעולם בשפה העברית, הוכרז כתאטרון הלאומי של מדינת ישראל, ובאותה השנה זכה גם בפרס ישראל.

 

והמסך ממשיך לעלות

בשנות ה-2000 הועלו מגוון מחזות קלאסיים, מודרניים, ישראליים ויהודיים, בהם: "הקמצן", "הסוחר מוונציה", "חשמלית ושמה תשוקה", "לבד בברלין", כולם בבימוי אילן רונן, ו-"קדיש לנעמי", "אישה בורחת מבשורה", "הכיתה שלנו" ו-"אדיפוס תיאור מקרה" בבימויו של חנן שניר. כמו כן, הועלו מחזות הזמר, בהם: "גבירתי הנאווה", "אוויטה" ו-"עלובי החיים" בבימויו של המנהל האמנותי משה קפטן. מאז 1918 ועד היום, הועלו ב"הבימה" כ-706 הצגות. "עלובי החיים" היא הצגת ה-700 של התיאטרון.

 

כיום מעסיק תיאטרון הבימה למעלה מ-200 שחקנים ו-150 אנשי מקצוע נוספים, משתתף בפסטיבלים מובילים ברחבי העולם, ומעלה מדי שנה עשרות הפקות.

 

סמל תרבות ישראלי

אות עמית כבוד יוענק ל"הבימה" על מעמדו כסמל תרבות ישראלי, שהחל את דרכו במוסקבה לפני מאה שנה כלהקה קטנה של שחקנים, והיה לתיאטרון הלאומי; על תרומתו המהותית והחיונית להחייאת התרבות והשפה העברית בכלל ולהעשרת ההוויה התרבותית של תל אביב, העיר העברית הראשונה, בפרט; על מחויבותו הבלתי מתפשרת לטיפוח המצוינות בקרב דורות חדשים של מחזאים, במאים, שחקנים ומעצבים ישראלים; על רפרטואר עשיר של מחזות, אשר מתעוררים לחיים על הבמה באמצעות צוות מובחר של שחקנים, בימאים ואנשי מנהל; על היותו שגריר מצטיין וייחודי של התרבות הישראלית במגוון פסטיבלי תיאטרון בינלאומיים יוקרתיים; ועל שותפותו ארוכת השנים עם אוניברסיטת תל אביב למען אמנויות הבמה בישראל.

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>