פורסמו שמות מקבלי תואר ד"ר כבוד לשנת 2012

מדענים מובילים, שופטת, פעיל חברתי, תורמים בולטים לאקדמיה ומי שזכה לתואר "הזמר הלאומי" ברשימת מקבלי תואר דוקטור לשם כבוד של אוניברסיטת תל-אביב לשנת 2012

20 מאי 2012
ד"ר כבוד 2012

מדענים מובילים, שופטת, פעיל חברתי, תורמים בולטים לאקדמיה ומי שזכה לתואר "הזמר הלאומי" ברשימת מקבלי תואר דוקטור לשם כבוד של אוניברסיטת תל-אביב לשנת 2012. התואר יוענק לזוכים בטקס חגיגי שיערך באוניברסיטה ב-7 ביוני.
 

 

מקבלי תואר דוקטור לשם כבוד לפילוסופיה:

 

הזמר יהורם גאון, (יליד 1939), שהחל את דרכו בלהקת הנח"ל וב"תרנגולים", המשיך אל "שלישית גשר הירקון", ומשם אל "קזבלן", הקליט במשך חמישה עשורים שישים ושניים אלבומים, שיחק במחזות, בסרטים ובטלוויזיה והגיש תוכניות רדיו וטלוויזיה, קנה לעצמו מעמד של זמר לאומי. התואר מוענק לו בזכות תרומה מכרעת, להחייאת הפיוטים הספרדיים בנוסחים שונים, ובצדם הרומנסות בלאדינו שהפכו לחלק בלתי נפרד מהרפרטואר העשיר שלו. ביצועיו שופעי הרגש זקפו את קומתם של בני עדות המזרח בישראל בשמעם את הניגונים מבית אבא וסבא ואת שירי הערש מימי ינקותם בעיבודים תזמורתיים עשירים. מעבר לאמנות הייתה כאן אמירה חברתית חשובה".

 

גאון זכה בפרס ישראל בשנת 2004 על תרומתו לזמר העברי, והינו יקיר ירושלים.

 

השופטת בדימוס סביונה רוטלוי למדה משפטים באוניברסיטה העברית, וכיהנה בבתי משפט השלום לנוער ובבית המשפט המחוזי בת"א, שם מונתה לסגן נשיא. בין פסיקותיה הידועות: איסור על ענישה גופנית בידי הורים והגדרת ההבדל שבין ענישה גופנית לבין התעללות; זכותם של ילדים לייצוג בבתי המשפט; הכרה באימוץ ע"י זוג אמהות לסביות; הכרה במעמד הורים המיועדים לאמץ בשלב שבו הילד המיועד לאימוץ נמצא אצלם ופיתח התקשרות טובה אליהם כעובדה מכרעת בשאלת הגדרת טובתו (פרשת תינוק המריבה); גבולות האימוץ הפתוח; הגדרת מעמד של חוקרי ילדים; והשתתפות ילדים בהליכים המשפיעים על גורלם.

 

לשופטת רוטלוי מקום מרכזי בגיבוש האמנה הבינלאומית לשלום הילד במערכת המשפטית. בשנת 1996 מונתה ליו"ר ועדה ציבורית להסדרת החקיקה והתייחסות החברה ורשויות המדינה  לילדים. לאורך השנים, תרמה לחברה הישראלית בהקמת פורמים, ארגונים וועדות שונות אשר דאגו להשמיע את קול החלשים ולהעצימו. בין השאר, יזמה והקימה יחד עם שתי נשים נוספות את עמותת עלם – העמותה לנוער מנותק, בה היא ממשיכה להיות פעילה. במסגרת אוניברסיטת תל-אביב, פיתחה את הקורסים האקדמיים הראשונים לחוקרי ילדים ופקידי סעד בבית הספר לעבודה סוציאלית, יזמה את הקורס הראשון בנושא זכויות ילדים בבית הספר לעבודה סוציאלית, וכיום היא מעורבת בתכנית הלימודים לתואר שני בחקר תרבות הילד והנוער בפקולטה למדעי הרוח ע"ש לסטר וסאלי אנטין.

 

פרופסור יורג האקר, נשיא האקדמיה הלאומית הגרמנית למדעים – לאופולדינה, מציג קריירה מרשימה, הן במישור האקדמי והן במישור הציבורי-מדעי במערכת הגרמנית, האירופאית והעולמית. פרופ' האקר נולד ב-1952, למד ביולוגיה באוניברסיטת האלה והתמחה בגנטיקה ומיקרוביולוגיה. הוא טבע את המושג "איים פתוגניים" שהם קבוצות של גנים המצויים בגנומים של חיידקים, האחראים על היכולת של חיידק לגרום למחלה. הוא כיהן כפרופסור אורח במכון פסטר, ובאוניברסיטת תל-אביב הוזמן כאורח בתכנית סאקלר ללימודים מתקדמים והגיש סדרת הרצאות.

 

בשנים 2003-2009 כיהן כסגן נשיא קרן המחקר הגרמנית (DFG) ויזם שורת תכניות מחקר בינלאומיות, לרבות תכניות בין ישראל, גרמניה, ירדן והרשות הפלשתינאית. בשנת 2008 מונה פרופ' האקר לנשיא מכון רוברט קוך (RKI) היוקרתי בברלין, המנהל מחקרים, מעקב אפידמיולוגי, הערכה וניתוח מחקרים והתפתחויות בינלאומיות באופן התומך בתהליכים של קבלת החלטות ברמה הלאומית והבינלאומית הקשורות בקביעת דרכים למניעת מחלות, התפרצות של מגיפות והיערכות לחיסונים ובקרה. המכון תומך גם בהכנה והיערכות לקראת מפגעים הנובעים מפעילות ארגוני טרור ולוחמה ביולוגית.

 

לפרופ' האקר זיקה מיוחדת לישראל ולמדע הישראלי. בכל תפקידיו דאג פרופ' האקר כי הייצוג של המדע הישראלי לא ייפקד. ואכן, ברבות מתכניות המחקר הבינלאומיות בהם הוא משתתף ניתן לראות שותפות של חוקרים ישראלים. ובמיוחד, ראויה לציון התכנית לשיתוף פעולה בין אוניברסיטת וירצבורג ואוניברסיטת תל-אביב אשר הכוח המניע להקמתה היה פרופ' האקר, במסגרתה התקיימו כבר מספר כנסים בארץ ובחו"ל.

 

פרופ' רוברט ד. פטנם, מופקד הקתדרה למדיניות ציבורית על-שם פיטר ואיזבל מלקין בביה"ס קנדי לממשל באוניברסיטת הרווארד. פרופ' פטנם הינו מהבולטים שבאנשי מדעי החברה וככל הנראה אחד האינטלקטואלים הנודעים ביותר בארה"ב כיום. הוא מוכר בעולם כולו בשל תרומתו המדעית בנושא ההון החברתי (social capital) אך השפעתו בעולם האקדמיה רחבה ועמוקה בהרבה, וכוללת מחקר השוואתי של אליטות פוליטיות, ומודל פורמאלי (“two-level games”) של תהליכים פנים-מדינתיים ומאפיינים של קשרי חוץ והשפעתם על הסכמים בינלאומיים. בשנים האחרונות חוקר פרופ' פטנם את תהליכי השינוי בתפקיד של הדת בחיים הציבוריים בארה"ב עם דגש על החיים הפוליטיים. הוא גם ידיד אמת של ישראל בכלל ואוניברסיטת תל-אביב בפרט.

 

הנימוקים להענקת התואר מדגישים את הישגיו של פטנם כשילוב של הצגת שאלות בעלות חשיבות אינטלקטואלית עם היכולת לתת תשובות מבוססות תיאורטית ומוקפדות מבחינה אמפירית. לאלה מתלווה היכולת להציע תובנות ביחס לדרכי פעולה אפשריות והנכונות לקחת חלק בתרגום אופרטיבי של התובנות לפעולות קונקרטיות.

 

פרופ' רונלד (רפאל) קויפמן מהמחלקה למתמטיקה באוניברסיטת ייל (Yale) הינו מתמטיקאי מוביל בעל שם עולמי, בייחוד בתחומים של אנליזה הרמונית עיונית ויישומית. הוא מזוהה בין השאר כאחד החלוצים בפתוח תורת ה-wavelets.

 

עד לפיתוח תיאוריית ה-wavelets, רבים מהכלים שעמדו לרשות מדענים להבנת העולם התבססו בעיקרם על רעיונותיו בני מאתיים השנים של ג'וזף פורייה. שיטות אלה, על אף תרומתם הרבה להתקדמות המדע לאורך 200 שנה, סבלו ממספר מגבלות יסודיות, במיוחד לאור המצאת המחשב והצורך להתאים את הכלים המתמטיים לייצוג דיגיטלי: היה צורך בשפה מתמטית חדשה לגמרי על מנת לפרוץ את מגבלות השפה המתמטית שהוכתבו ע"י גישתו של פורייה. פריצת דרך זו הגיעה בסוף שנות השמונים בדמות תיאוריית wavelets. פריצת דרך זו כמו גם פיתוחה לכדי תיאוריה שלמה נזקפים בחלקם הגדול לזכותו של פרופ' קויפמן. תיאוריית ה-wavelets ויישומיה מופיעים כיום בתחומי מדע רבים ומגוונים כגון דחיסה, עיבוד אותות ותמונות, ניקוי רעשים מתמונות, פתרון משוואות דיפרנציאליות ועוד, ומהווים את אחד מאבני הבניין של המתמטיקה המודרנית. כך, לדוגמה, תקן JPEG-2000 לדחיסת תמונות מבוסס על תיאוריה זו.

 

מעבר לתרומתו המדעית האדירה והייחודית, לפרופ' קויפמן זיקה חזקה לאוניברסיטת תל-אביב והוא ידוע בתמיכתו הרבה בסטודנטים לתארים גבוהים של אוניברסיטת תל-אביב, ובסיוע רב בהמשך דרכם האקדמית, בין היתר באמצעות משרות בתר-דוקטוריות. זיקתו לאוניברסיטה מתבטאת בביקוריו התכופים בה, מסורת בה החל באמצע שנות ה-70. הוא תורם רבות מזמנו וכישוריו בעזרה, בתמיכה ועידוד לתלמידי מחקר ועזרה בתחילת דרכם האקדמית.

 

מיילס נדל, יזם בינלאומי, מייסד ויו"ר ענקית השיווק והתקשורת MDC Partners Inc, שלה מעל 35 חברות אחזקה ביניהן: Crispin Porter+ Bogusky, Zig, Bruce Mau Design,Sloan & Company ועוד.

 

נדל הוא אוטודידקט, דוגמא לאדם אשר בנה עצמו במו ידיו. הוא מוזמן חדשות לפרקים להרצאות אורח בנושא היזמות באוניברסיטאות ברחבי צפון אמריקה. לאחרונה, נשא הרצאת מפתח בביה"ס למנהל עסקים באוניברסיטת הרווארד.

 

כפילנתרופ יהודי מן השורה הראשונה הוא חבר ופעיל בארגונים ציבוריים רבים בקהילה היהודית בטורונטו. הוא מרבה לתמוך בפרויקטים בתחומי הבריאות, החינוך ורווחת הילד. מרכז הקהילה היהודית בטורונטו נושא את שמו. על תרומותיו לחברה זכה בעשרות פרסים, ביניהם: Human Relations Award (2001), פרס הפדרציה היהודית של טורונטו (2007), והיה אורח הכבוד באירוע למען הנגב (2007).

 

מורין ליפמן היא שחקנית תיאטרון, קולנוע וטלויזיה בעלת קריירה ארוכה ואינטנסיבית מאז 1967. ליפמן נולדה ביורקשיר, אנגליה (1946) למשפחת מהגרים יהודים, שם התחנכה עד תחילת הקריירה הבימתית שלה לאחר לימודיה באקדמיה למוזיקה ולאמנות הבמה בלונדון. היא הייתה חברה בתיאטרון המלכותי האנגלי (Royal National Theatre) בהנהלתו של לורנס אוליבייה, והשתתפה באינספור סרטים, הצגות וסדרות טלוויזיה במשך שלושה עשורים, בתיאטרונים ובלהקות שונות. היא נחשבת לשחקנית דרמטית וקומיקאית מעולה, ונמנית עם השורה ראשונה של השחקנים הבריטיים. היא נודעה בתפקידים ייחודיים שבהם טבעה את חותמה האישי, את שנינותה וחריפות מזגה, הן כשהיתה אשה צעירה והן בתקופת חייה המאוחרת יותר. על משחקה בתפקידים שונים זכתה במהלך הקריירה שלה בפרסים ובעיטורים רבים.

 

ליפמן גם נודעת כמגישה של תכניות דוקומנטריות ברדיו וככותבת של טורים ומדורים אישיים בעיתונות, תוך הבעת תמיכתה במפלגת הלייבור, ובהם טור אישי ב"גרדיין" הבריטי. היא חברת מועצת המערכת של כתב העת Jewish Renaissance, ואורחת קבועה בתכניות עמדה ברדיו הבריטי ובעיתונים שונים. בשנת 1999 זכתה בעיטור CBE (Commander of the British Empire) מידי מלכת אנגליה. ליפמן עסקה בעבודה פילנתרופית למען חקר סרטן וארגונים אחרים, כולל ארגונים פוליטיים – במיוחד נודעה בתרומתה ל"קמפיין בורמה", למען דמוקרטיזציה של בורמה, ולמען מלגות לימודים לתלמידים בורמזיים - היא אף עמדה בראש מבצע לגיוס כספים למטרה זו. נודעה גם בתמיכתה בישראל בתקופת העימות בגבול הצפון (2006) וספגה על כך ביקורת קשה מחוגים מוסלמיים ומחוגי השמאל בבריטניה. היא האשימה את החוגים האלה בצביעות משום שלא הביעו מחאה והתקוממות על זוועות ופשעי מלחמה באינספור מקומות בעולם.

 

מיקי נבו, מנכ"ל ומייסד ארגון "מעשה", המרכז להתנדבות צעירים בפריפריה, הקים את הארגון בשנת 2004 לאחר כעשר שנות עבודה במערכת החינוך.

 

הארגון מוביל מסגרות התנדבותיות, שישמשו כלי אפקטיבי לקידום שוויון ההזדמנויות ומוביליות חברתית לצעירים בישראל. הארגון פועל למען הרחבת ההתנדבות של צעירים בגילאי 18-21 המגיעים מהפריפריה הישראלית, המבצעים שנה או שנתיים של התנדבות בקהילה. יהודים, ערבים, דתיים, חילוניים, ממקומות מחוזקים וממקומות מוחלשים המתנדבים במסגרת הארגון, עוסקים באופן שוויוני בעשייה התנדבותית בתכניות ייחודיות המתמקדות בשלושה היבטים מרכזיים: התנדבות מקצועית, הכשרה למנהיגות, והשכלה. "מעשה" הוא גם אחד הארגונים היחידים בארץ השם דגש על מפגש ודיאלוג מתמשך בין הקבוצות השונות המרכיבות את החברה הישראלית. הגישה החינוכית של "מעשה" מבוססת על דרישה להישגים ומיצוי יכולותיהם של כל מתנדבת ומתנדב בלי קשר לרקע ממנו באו. בוגרי הארגון משתלבים בצבא, ורבים מהם ממשיכים למערכת ההשכלה הגבוהה בארץ.

 

ארגון "מעשה" זכה בפרס "כנס שדרות לחברה" (2010) ובפרס יו"ר הכנסת (2011).

 

האחים הלן וטומי שטייר, הזוכים בתואר ד"ר לשם כבוד, הם יורשיו וממשיכי דרכו של אביהם, סטנלי שטייר, אחד מהתורמים הנכבדים של האוניברסיטה, בעל תואר דוקטור לשם כבוד משנת 1993. הלן וטומי, ילידי ונצואלה המתגוררים בארה"ב, הינם חברי חבר הנאמנים של אוניברסיטת תל-אביב ותרמו יחדיו להקמת ביה"ס למקצועות בריאות ע"ש שטייר, אביהם. בנוסף, הם תורמים למלגות לסטודנטים לתארים מתקדמים בביה"ס למקצועות בריאות. בצד פעילותם העסקית, פועלים האחים שטייר שניהם למען הקהילה היהודיות במקומות מגוריהם, בפלורידה ובסאן פרנציסקו, ומרבים לתרום למען יעדים שונים בתחומי החינוך, אמנות ובריאות.
 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>