חוקרים מאוניברסיטת תל-אביב משתתפים במיזם לחקר מוח האדם בתמיכתו של האיחוד האירופי

האיחוד האירופי הכריז על תמיכתו בפרויקט "מיזם המוח האנושי" בו לוקחת חלק אוניברסיטת תל-אביב

28 ינואר 2013
פרויקט "מיזם המוח האנושי"

הנציבות האירופית הכריזה על בחירתו של המיזם Human Brain Project בו ישראל נוטלת חלק חשוב מראשיתו, כאחד משני המיזמים שבהם תתמוך במסגרת התכנית להקים ”ספינות דגל“ אירופאיות של טכנולוגיות חדשניות. המיזם יאגד מאמצים אירופיים כדי לתת מענה לאחד האתגרים הגדולים של המדע המודרני: הבנת מוח האדם. מטרת מיזם המוח האנושי הינה לאחד את הידע אודות מוח האדם, המתקבל מגישות מחקר מתקדמות שונות, ולאפשר בניית מודלים של פעילויות המוח באמצעות מחשבי-על רבי עוצמה. המודלים יסייעו להגיע להבנה טובה יותר של המוח ומחלותיו, ובד בבד יאפשרו פיתוח טכנולוגיות מחשוב עוצמתיות ורובוטיקה חדשנית.

 

במוחות משולבים

מיזם המוח האנושי מתוכנן לפעול במשך עשר שנים ( 2013-2023 ) תוך כדי שילוב של למעלה מ-80  אוניברסיטאות ומכוני מחקר באירופה ומחוצה לה. כלל התקציב המשוער למיזם אמור בסופו של דבר להסתכם ב-1.19 ביליון יורו. את המיזם יתאמו במכון הטכנולוגי של לוזאן בשויצריה (EPFL), חוקר המוח פרופ' הנרי מרקרם, יחד עם פרופ' קארלהינץ מאייר מאוניברסיטת היידלברג בגרמניה ופרופ' ריצרד פרקוביאק מהמרכז הרפואי ואלואה ואוניברסיטת לוזאן בשוייץ.

 

המוח הישראלי

ישראל נוטלת חלק חשוב במיזם מראשיתו, עובדה המעידה על מעמדו של מחקר המוח הישראלי בחזית המחקר העולמי. המתאמים המדעיים של החלק הישראלי במיזם הם חוקרי המוח פרופ‘ עידן שגב מהאוניברסיטה העברית, פרופ‘ ידין דודאי ממכון ויצמן למדע וד“ר מירה מרקוס -קליש מאוניברסיטת תל-אביב. המחקר באוניברסיטת תל-אביב, בהובלת ד"ר מירה מרקוס-קליש, פרופ' יואב בנימיני וחוקרים נוספים בעלי שם עולמי, יתמקד בפיתוח כלים ייעודיים לכריית מידע וניתוחו תוך הקפדה על שיעור טעויות נמוך. כלים אלו ישמשו לנתח מגוון רחב של פרמטרים ונתונים הקשורים במוח, במטרה לאפשר איפיון, איבחון וטיפול יעיל במחלות נוירולוגיות. כמ כן, אוניברסיטת תל-אביב תציע פעילות בתחומי מחקר נוספים במיזם המוח האנושי, לדוגמא בפיתוח תכניות לימוד במדעי המוח במסגרת ביה"ס סגול למדעי המוח, כמו גם במחקר מחלות ניוון מוחיות ועוד. כל זאת במענה לקולות הקוראים שיפורסמו במהלך הפרויקט.

 

בחירתו של מיזם המוח האנושי כספינת דגל של טכנולוגיות עתידיות היא תוצאה של הכנה מאומצת שארכה למעלה משלוש שנים, ובחינה מדוקדקת רב -שלבית על-ידי ועדות עצמאיות שנבחרו לשם כך על-ידי הנציבות האירופית. המיזם יתחיל לפעול בסוף 2013. 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>