פרס ישראל לפרופ' גידי רכבי בתחום חקר הרפואה

פרופ' גידי רכבי נבחר בזכות שילוב מיטבי בין מצוינות ברפואה קלינית והישגים מחקריים פורצי דרך בהבנת מנגנונים ביולוגיים בסיסיים

15 מרץ 2020

פרופ' גידי רכבי זכה בפרס ישראל בתחום חקר הרפואה.  ועדת הפרס התכנסה בראשותו של פרופ' דניאל שפרבר יו"ר הוועדה, כשלצדו החברים פרופ' משה בנוביץ ופרופ' מיכל בר אשר סיגל.

 

פרופ' רכבי היה ראש החוג להמטולוגיה בבית הספר לרפואה ע"ש סאקלר וראש מרכז חקר הביולוגיה של הסרטן באוניברסיטת תל אביב. במסגרת תפקידיו הוא גם מופקד קתדרת שפירו לממאירויות המטולוגיות וקתדרת ג'רסי באונקולוגיה מטעם אוניברסיטת תל אביב.

 

בנימוקיה ציינה הוועדה כי: "פרס ישראל בתחום חקר הרפואה לשנת תש"ף מוענק לפרופ' גדעון רכבי המגלם את השילוב המיטבי בין מצוינות ברפואה קלינית והישגים מחקריים פורצי דרך בהבנת מנגנונים ביולוגיים בסיסיים. בתחום הרפואה פרופ' רכבי הוא המטולוג-אונקולוג ילדים נודע שניהל במשך שנים מחלקה מובילה להמטולוגיה אונקולוגיה והשתלת מח עצם בילדים במרכז הרפואי בשיבא והעמיד דורות של רופאים חוקרים. בתחום המחקר הוא אחראי לתגליות מרכזיות בזיהוי מנגנונים חדשים לעריכת המידע הגנטי בתאים חיים. להבנת מנגנונים אלה חשיבות רבה בחקר תהליכי מחלה ופיתוח אפשרויות טיפול עתידיות".

 

רכבי הקים וניהל את המחלקה להמטולוגיה, אונקולוגיה והשתלת מח עצם בילדים בשיבא, פיתח מעבדה לגנטיקה של הסרטן והקים את היחידה לגנומיקה פונקציונלית. בשנת 2000 ייסד את מעון מריון ואלי ויזל לרפואה תומכת והוספיס לילדים חולי סרטן. בשנת 2003 הקים את מרכז שיבא לחקר הסרטן ומאז הוא מנהל אותו. בשנת 2016 ייסד את מרכז וואהל לרפואה יישומית מותאמת אישית של המרכז הרפואי שיבא. במקביל לתפקידיו הוא ממשיך לטפל בילדים המטופלים במחלקה המנוהלת כיום על ידי תלמידו פרופ' עמוס תורן ולייעץ לילדים החולים במחלות ממאירות והמטולוגיות מרחבי הארץ.

 

מחקריו של פרופ' רכבי עוסקים בחקר הסרטן עם דגש על הבסיס המולקולרי לסרטן בילדים, בחקר אלמנטים גנטיים ניידים ובתחום מודיפיקציות רנ"א. את ממצאי עבודתו פרסם ב-500 מאמרים בכתבי עת מדעיים ורפואיים מובילים, כולל מאמרים ב-Nature, Science, Cell,Lancet  ו- New England Journal of Medicine.

 

מחקריו זיכו אותו בפרסים ובמענקי מחקר רבים, בהם פרס קנדי מטעם מכון ויצמן למדע, פרס אוהלו למחקר לויקמיה, פרס אלקלס למדען מצטיין ברפואה, פרס חיים שיבא לרופא יוצא דופן, פרס שני לחזון ברפואה ופרס למצוינות במחקר בתחום הרפואה והגנטיקה על שם בויטלר. קבוצת המחקר שלו נבחרה לשני מרכזי מצוינות מחקרית מטעם ממשלת ישראל. לאחרונה זכה במענק המחקר היוקרתי ביותר של האיחוד האירופאי. רכבי הוא חבר באקדמיה האירופאית לחקר הסרטן, בשנת 2013 זכה בפרס א.מ.ת בתחום הגנטיקה, ובשנת 2016 נבחר לאקדמיה הלאומית הישראלית למדעים.

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>