הוענק פרס ישראל לפרופ' יוסי קלפטר בתחום חקר הכימיה והפיזיקה

הפרס הוענק בטקס מקוון לנשיא האוניברסיטה לשעבר, על תרומותיו פורצות הדרך בדינמיקה של תנועה אנומלית במערכות שונות ומגוונות בתחומי הכימיה, הפיזיקה והביולוגיה

13 פברואר 2020
פרופ' יוסי קלפטר (צילום: יורם רשף)
פרופ' יוסי קלפטר (צילום: יורם רשף)

בטקס מוקלט מראש וללא קהל, שחתם את אירועי יום העצמאות ה-72 למדינת ישראל, קיבל פרופ' קלפטר את הפרס היוקרתי בתחום חקר הכימיה והפיסיקה, לצד זוכות וזוכים בתחומים נוספים.

 

נשיא המדינה ראובן ריבלין וראש הממשלה בנימין נתניהו בירכו את הזוכים, והדגישו כי למרות הקשיים אותם הביא המשבר העולמי, ישראל נמצאת בחזית המחקר וממשיכה להוות מגדלור של ידע לעולם כולו.

 

"הטקס הזה הוא נקודה זוהרת ביום העצמאות שלנו, בפרט בתקופת הקורונה. אנחנו חוגגים בלב צוהל את התקומה, את הקוממיות שלנו", אמר ראש הממשלה. הנשיא ריבלין הוסיף "זכייתכם בפרס מהווה נקודת ציון משמעותית - לכם, כחוקרים, כיוצרים וכמנהיגים, כל אחד בתחומו. זוהי גם נקודת ציון משמעותית לנו, כמדינה וכחברה, הרואה לנגד עיניה, את טובי בניה ובנותיה".

 

איש רוח של מדעים מדויקים

"ברבות השנים מתבררת החשיבות העצומה והאוניברסלית של עבודתו, שכן יותר ויותר מערכות ניתנות לתיאור ממצה על ידי השיטות שפיתח", כך נימק חבר השופטים את זכייתו של פרופ' יוסי קלפטר, מדען בתחום הכימיה הפיסיקלית ומי שכיהן כנשיא אוניברסיטת תל אביב משנת 2009 ועד מאי 2019, ופרסם עד היום קרוב ל-400 מאמרים מדעיים בכתבי עת מדעיים מובילים בעולם.

 

חברי ועדת הפרס, בראשותו של פרופ' שלמה הבלין יו"ר הוועדה, פרופ' לוסיאן בן גיגי, פרופ' רחל ירושלמי רוזין ופרופ' אורי צ'שנובסקי, בירכו את פרופ' קלפטר וציינו את פיתוחו פורץ הדרך של התשתית העיונית לתיאור תנועה מואצת או מואטת ביחס לחוק הדיפוזיה של איינשטיין.

 

פרופ' קלפטר השלים תואר ראשון ושני בפיסיקה באוניברסיטת בר-אילן, ותואר שלישי בכימיה באוניברסיטת תל אביב בשנת 1978. לאחר השלמת עבודת הבתר-דוקטורט בכימיה במכון הטכנולוגי במסצוסטס (MIT), הצטרף ליחידת המחקר וההנדסה של חברת EXXON  בארה"ב ועבד בה במשך שמונה שנים.

 

בשנת 1987 הצטרף לסגל בית הספר לכימיה באוניברסיטת תל אביב, ושנתיים לאחר מכן הפך לפרופ' מן המניין. מאז ועד היום מילא תפקידים רבים באוניברסיטה ומחוצה לה, בהם ראש קתדרת גורדון לכימיה והקתדרה ע"ש היינמן לכימיה פיסיקלית, ראש החוג לכימיה פיסיקלית וראש מכון סאקלר לכימיה פיסיקלית, ראש הוועד המנהל של הקרן הלאומית למדע וראש תחום המדעים המדויקים בקרן, השתתפות בוועדות לאומיות, בהן תת הוועדה למחקר של ועדת שוחט ווועדת הקרן למחקר ביו-רפואי, ובוועדות בינלאומיות, בהן כיהן כנציג ישראל בקרן האירופאית למדע.

 

כנשיא אוניברסיטת תל אביב, עודד פרופ' קלפטר הידוק קשרים ושיתופי פעולה עם אוניברסיטאות ומוסדות אקדמיים ברחבי העולם, והרחיב את תחומי פעולתה האקדמית והמחקרית של האוניברסיטה. בין המרכזים שהוקמו באוניברסיטת תל אביב במהלך שנות כהונתו: מרכז היזמות, מכון המחקר למצוינות בספורט ע"ש סילבן אדמס, מכון שמלצר לתחבורה חכמה, מרכז בלווטניק לפיתוח תרופות ועוד. כמו כן, פעל פרופ' קלפטר להנגשת הלימודים האקדמיים לאוכלוסיות הפריפריה, ויזם את מרכז החדשנות בלמידה, שהקורסים הדיגיטליים והמקוונים שלו עשו מהפכה בתחום.

 

במהלך השנים פרופ' קלפטר הנחה וממשיך להנחות עשרות תלמידי מחקר. כיום הוא ממשיך בעבודת המחקר באוניברסיטת תל אביב.

 

פרופ' קלפטר נושא דברים באירוע באוניברסיטת תל אביב

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>