ראש ממשלת איטליה פתח את ביקורו בארץ במפגש על חדשנות ויזמות באוניברסיטת תל-אביב

ראש ממשלת איטליה, מתאו רנצי, ביקר אתמול בקמפוס והשתתף בפאנל עם חוקרים ומומחים בנושא: "איטליה-ישראל – ידע כמנוע לצמיחה"

22 יולי 2015
ראש ממשלת איטליה, מתאו רנצי, ונשיא האוניברסיטה פרופ' יוסף קלפטר
נשיא האוניברסיטה פרופ' יוסף קלפטר וראש ממשלת איטליה, מתאו רנצי (צילום: קובי קנטור)

"ישראל, כאומת הסטארט אפ, יכולה להיות מודל ושותפה קרובה של איטליה". כך אמר ראש ממשלת איטליה, מתיאו רנצי, במפגש עם חוקרים ישראלים ואיטלקים, שהתקיים אתמול (21.7.15) באוניברסיטת תל-אביב, והתמקד בתחומי החדשנות ובשיתוף הפעולה המדעי-אקדמי בין שתי המדינות. רנצי ציין, כי העולם אינו נמצא עתה ברגע קל או פשוט, ויחד עם זאת חשוב לנצל את הרגע לקראת העתיד. "העתיד של איטליה יתמקד במושגים חדשים לאומה האיטלקית בפרט, ולאירופה בכלל," אמר. "אנשים צעירים באוניברסיטאות  כיום הם בעלי ידע גדול מאי פעם. כל סטודנט מחזיק ביותר ידע מאשר היה לראשי מדינות לפני עשרות שנים. הבנת הידע הזה היא מפתח לניצול ההזדמנות הגלומה בעתיד".

 

לדברי ראש ממשלת איטליה, המפגש באוניברסיטת תל-אביב, שפתח את ביקורו במדינת ישראל, מסמל את השיתוף הקרוב בין שתי המדינות. "זו מדינה של שותפים וידידים", קבע.

 

מעצמות של חדשנות

נשיא אוניברסיטת תל-אביב, פרופ' יוסף קלפטר, עמד על מקומן של איטליה וישראל כשתי מעצמות של חדשנות. פרופ' קלפטר ציין, את הקשרים ארוכי השנים של האוניברסיטה עם אוניברסיטאות באיטליה בתחומי מדעי הרוח בפרט והמדעים בכלל. שיתוף הפעולה עם איטליה כולל, בין השאר, פרויקט רב שנים משותף למשרד איכות הסביבה ברומא ולחוג ללימודי הסביבה, כמו גם 12 מיזמי מחקר משותפים המתנהלים תחת תכנית המסגרת של הקהיליה האירופית.

 

פרופ' מרקו ג'ילי מהפוליטכניקום, איטליה, אמר כי "אוניברסיטאות צריכות לשנות כיום את המבנה ואת אופן הפעילות שלהן, על מנת לקדם מחקר ופיתוח". הוא ציין לשבח את האוניברסיטאות בישראל, כמספקות דוגמאות לשילוב רב-תחומי ולשיתוף פעולה בין האקדמיה לתעשייה.

 

פרופ' ישעיהו טלמון מהטכניון, חבר הוועדה לתקצוב במועצה להשכלה גבוהה, הציג בכנס את תכנית מרכזי המצוינות המשותפים לגופי אקדמיה בארץ, וחשף מזכר לחילופי חוקרים ומדענים בין שתי המדינות.

 

שיתוף פעולה מדעי וטכנולוגי בין המדינות

פרופ' אורי אשרי, מבית הספר סגול למדעי המוח באוניברסיטת תל-אביב, הציג בפני האורחים את עבודת המחקר הבינתחומית המתבצעת באוניברסיטת תל-אביב. ד"ר אלסנדרו פרוצי'יני, חוקר איטלקי, הציג את המעבדה האיטלקית-ישראלית המשותפת למדעי המוח, שפרסמה עד היום 40 מאמרים מדעיים, ובנתה, בין השאר, ממשק גרפי חדשני לניטור פעילות עצבית. 

 

פרופ' רונית סאצ'י פיינרו, הציגה עבודה המתבצעת באוניברסיטה בתל-אביב, בתחום המיקוד של תרופות לסרטן, ובמיוחד בהתייחסות לגידולים רדומים. בעתיד, שואפים החוקרים להגיע למצב שבו אפשר יהיה לאבחן סרטן עוד בטרם התגלתה מחלה, ולטפל בו.

 

הנספח המדעי בשגרירות איטליה בישראל, סיכם בכנס את 14 שנות היישום של הסכם שיתוף הפעולה המדעי והטכנולוגי בין שתי המדינות. במסגרת התכנית, פועלות שש תכניות של שיתוף פעולה וחילופי מדענים, ועידות דו-שנתיות, מסגרת עידוד פרויקטים משותפים ומו"פ משותף, ומעבדות משותפות בתחומי מדעי המוח, הסימולציה, בריאות הציבור, מחקר אטומי, אנרגיה סולארית, אבטחת סייבר וחקר החלל.

 

במהלך המפגש הישראלי-איטלקי באוניברסיטת תל-אביב, נחשפו שורת חברות טכנולוגיות ישראליות, כמו גם עבודת קרנות הון הסיכון התומכות בהן. בין המציגים בכנס היו MeMed, המפתחת מכשיר רפואי לזיהוי חיידקים באמצעות בדיקת דם פשוטה, על ידי איתור תגובות המערכת החיסונית לחיידקים האלה. חברה אחרת שהשתתפה באירוע הייתה קורפוטוניקס, המפתחת טכנולוגיה לשיפור ביצועי מצלמות המשולבות בטלפונים סלולאריים באמצעות שתי עדשות. קורפוטוניקס נוסדה על ידי פרופ' דוד מנדלוביץ', מנהל מרכז היזמות והחדשנות של אוניברסיטת תל-אביב, וטלפונים ראשונים המשלבים את הטכנולוגיה שלה יהיו זמינים בשוק ברבעון האחרון של השנה.

 

אורי לוין, ממייסדי ווייז ובוגר אוניברסיטת תל-אביב, ציין כי 10 מיליון איטלקים משתמשים כיום בווייז, וחוסכים כחמישה מיליון שעות פקקי תנועה מדי חודש.  עוזי כץ, מנכ"ל חברת TELIT העוסקת בתחום התקשורת בין מכונה למכונה והאינטרנט של הדברים, הציג את פעילות החברה, לרבות שני מרכזי המו"פ שלה באיטליה, המעסיקים כ-250 מהנדסים.

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>