יום אחד ללא בשר יכול לשנות את העולם

אוניברסיטת תל אביב היא המוסד האקדמי הראשון בישראל להשיק את מיזם "יום שני ללא בשר" בקמפוס

22 אפריל 2018
מיקי חיימוביץ' ורקטור האוניברסיטה פרופ' ירון עוז (צילום: חן גלילי)

גם אם לא בחרתם להפוך לצמחוניים מטעמי מצפון ודאגה לרווחת בעלי החיים, חשוב לדעת שתעשיית הבשר מנצלת שליש משטחי היבשה של כדור הארץ ו-70% מהקרקעות החקלאיות. בכל שעה נכרתים יערות גשם בשטח של מאה מגרשי כדורגל כדי לפנות מקום לרעיית בקר או לגידול מספוא עבור תעשיית הבשר. הבקר עצמו פולט גזי חממה, יותר מזיהום שנגרם על ידי תחבורה, וזה רק על קצה המזלג. אז מה הייתם עושים אם באמצעות הימנעות מאכילת בשר יום אחד בשבוע בלבד, הייתם יכולים להפחית את צריכת הבשר העולמית ולהתחיל לתרום למיזעור הנזקים?

 

בשבוע שעבר הושק באוניברסיטת תל אביב מיזם "יום שני ללא בשר" (Meatless Monday). כמוסמכת "קמפוס ירוק" ומובילה בנושאי איכות הסביבה, אוניברסיטת תל אביב היא המוסד האקדמי הראשון בישראל שמאמץ ומיישם את המיזם.

 

התכנית, שהושקה לראשונה בשנת 2003 בבית הספר לבריאות הציבור של אוניברסיטת ג'ונס הופקינס, שמה לה למטרה להפחית ב-15% את צריכת הבשר על-ידי הימנעות מאכילת בשר בימי שני. כיום פעיל המיזם ב-44 מדינות ברחבי העולם.

 

העיתונאית מיקי חיימוביץ' ייסדה את עמותת Meatless Monday בשנת 2012 בישראל. העמותה הישראלית פועלת באמצעות הסברה וחינוך להעלאת המודעות להשלכות הבריאותיות והסביבתיות של צריכת יתר של בשר, ועובדת יחד עם ארגוני בריאות וסביבה, חברות הסעדה, רשויות מקומיות, בתי ספר וחברות פרטיות, כדי ליישם את ימי שני ללא בשר. עם מיישמי המיזם בישראל נמנים משרדי ממשלה, כנסת ישראל, רשות שדות התעופה, חברת גוגל וארגונים מובילים נוספים במשק.

 

את מימוש המיזם בקמפוס יזמו צוות מרכז מן לביטחון מזון באוניברסיטה, בשיתוף פעולה עם היחידה לאיכות הסביבה ועמותת Meatless Monday ישראל. לתכנית שותפים גם היחידה למעורבות חברתית באוניברסיטת תל אביב, אגודת הסטודנטים של האוניברסיטה, התא הטבעוני (אנימלס) וכמובן – זכייני הסעדה בקמפוס, כגון: אקו, פביאנו, עלים ירוקים וג'פניקה. התכנית קיבלה את תמיכת הנהלת האוניברסיטה ויצאה לדרך בפגישה משותפת שבה נכחו העיתונאית מיקי חיימוביץ', מקימת העמותה הישראלית, ומנכ"ל האוניברסיטה, גד פרנק.

 

תפריט צמחוני חדש

"במסגרת התכנית, האוניברסיטה תשפר את היצע המנות הצמחוניות באתרי הסעדה ברחבי הקמפוס, באמצעות מנות דגל חדשות שיציעו הזכיינים," אומרת יהודית לב, מנהלת היחידה לאיכות הסביבה באוניברסיטת תל אביב, "כמו כן, נצא בקמפיין להעלאת המודעות לסכנות בריאותיות וסביבתיות הנובעות מצריכה מופרזת של בשר, במטרה לעודד את התלמידים והעובדים לאמץ אורח חיים בריא יותר".

 

ד"ר אפרת אורון ונטע לביא ממרכז מן מסבירות, כי במיזם לוקחים חלק גם סטודנטים מהקורסים "אורח חיים בריא במאה ה-21" ו"שיווק חברתי" במסגרת התכנית "מתחברים פלוס", שמעודדת מעורבות חברתית של סטודנטים דרך שילובם בקורסים אקדמיים יישומיים המקדמים מטרות חברתיות. עוד הן מוסיפות: "הנחיית הסטודנטים בפרויקט היא חלק מהפעילות השוטפת שלנו לקידום והטמעת ביטחון מזון, תוך שילוב מחקר אקדמי עם פעולות בשטח". פרופ' ניר אוהד, ראש מרכז מן לביטחון מזון, מוסיף: "אנו רואים במיזם זה נדבך חשוב בקידום ביטחון המזון בארץ".

 

לסיום, אומרת לב: "אנחנו מקווים שהסועדים יצביעו ברגליים, על מנת להפוך את הפיילוט לתכנית קבע".

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>