מגלים את הים

סטודנטים לביולוגיה מלמדים תלמידי תיכון על נפלאות המחקר הימי בקורס משלב עשייה במסגרת "מתחברים+"

12 פברואר 2018

בסמסטר הקרוב, מדי יום שלישי, תתמלא קומת הכניסה בבניין שרמן של הפקולטה למדעי החיים בתלמידי תיכון נרגשים. התלמידים, ממגוון תיכונים ברחבי הארץ, יגיעו לקמפוס ללמוד על הים, במסגרת קורס משלב עשייה חברתית של תכנית "מתחברים +", המזכה את הסטודנטים בנקודות זכות אקדמיות לצד ערך מוסף של עשייה חברתית משמעותית.

 

הסטודנטים המשתתפים בקורסים משלבי העשייה זוכים לעבור תהליך לימודי חווייתי, בו נוצרים דיאלוג והפריה הדדית בין הנלמד בכיתה לבין המציאות בשטח. החוויה הלימודית כוללת מפגש עם ארגונים חברתיים, מוסדות ורשויות מדינה ועבודה מעשית עם אוכלוסיות מגוונות. דרך ההתנסות, הסטודנטים מחזקים את המיומנויות האקדמיות שלהם, מגבשים עמדות ערכיות כלפי המציאות, מפתחים תפיסה מקצועית ואזרחית ומבינים כיצד הם יכולים להשפיע.

 

הקורס "מגלים את הים", שמעבירה ד"ר נועה שנקר מבית הספר לזואולוגיה ומוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט, הינו קורס ייחודי המועבר במעבדות הפקולטה למדעי החיים, בבתי הספר ובחוף הים. במהלך הקורס, סטודנטים לתואר ראשון בביולוגיה מלמדים תלמידי תיכון נושאים נבחרים במחקר ימי בדגש על שמירת טבע והכרת הפוטנציאל העצום הקיים במחקר הימי כיום. בתחילת הסמסטר הסטודנטים עוברים הכשרה של כמה מפגשים בנושאי הנגשת מדע וכיצד לתקשר תוכן מדעי לתלמידי תיכון.

 

מרחב של יצירתיות ודינמיות

"לקורס כמה ערכים חברתיים משמעותיים: הסטודנטים לומדים כיצד להעביר ולתקשר חומר מדעי הלאה בצורה ברורה ומדויקת, לאנשים שאינם מדענים." מספרת ד"ר נועה שנקר. "הקורס שובר שגרה ומאפשר לסטודנטים מרחב של יצירתיות ודינמיות. יתרה מכך, הסטודנטים לומדים על ערך הנתינה לתלמידים מהפריפריה החברתית, שרובם מגיעים לראשונה בחייהם לאוניברסיטה. הביקורים שלהם קבועים, בכל שבוע, וכך נוצר דיאלוג מתמשך בין הסטודנטים לתלמידים ונוצרים יחסי אמון. בקורס שהסתיים, אחת הקבוצות אפילו פתחה קבוצת וואטסאפ שנקראה "מגלים את הים", שדרכה העבירו סרטונים חווייתיים ודיברו על נושאים שקשורים לקורס."

 

"הביקורים הקבועים של התלמידים מחייבים אותם לאחריות ולבגרות. אנו אומרים לתלמידים שמרגע שהם נכנסים בשערי האוניברסיטה, אנו מתייחסים אליהם כאל סטודנטים לכל דבר - הם מגיעים מרצון לדעת ולא כי מכריחים אותם."

 

 

כל מפגש בקורס עוסק בנושא אחר כגון מחקר תת ימי, התאמה בין מבנה לתפקוד, רבייה בים, סביבת החוף הישראלי ועוד. המפגש האחרון בקורס מתקיים בחוף הסלע בבת ים, בו כולם מיישמים את הידע הרב שרכשו במהלך הסמסטר - נכנסים לים, מחפשים בעלי חיים ימיים, דנים בסכנות המרחפות על הים וכיצד הם יכולים לתרום לשמירת הטבע בסביבה הימית.

 

הסטודנטים לומדים להעביר בצורה מעניינת מושגים כמו רבייה א-מינית, משבר מגוון המינים ועוד, ואת חשיבות המחקר בתחומי האקולוגיה והאבולוציה. הם זוכים להיחשף למציאות היומיומית של תלמידים מהפריפריה ולהעביר להם את החוויה המופלאה של רכישת ידע באקדמיה. "הים מאחד את כולם - זו סביבה מוכרת שמסקרנת סטודנטים ותלמידים, וכל אחד מביא לקורס את הים שלו," מסכמת ד"ר נועה שנקר, "ובנוסף, התשתיות באוניברסיטה תורמות רבות להצלחת הקורס - מעבדות עם מוצגים מעניינים, וכמובן - ביקור במוזיאון הטבע החדש, חווייה מדהימה בפני עצמה".

 

הרשמה לקורסים של "מתחברים +" >

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>