הגודל כן קובע

תערוכת תצלומי ענק של חרקים במוזיאון הטבע

03 דצמבר 2019
תערוכת "חרקים ובגדול" של הצלם לבון ביס, במוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט. צילום: שי בן אפרים
תערוכת "חרקים ובגדול" של הצלם לבון ביס, במוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט. צילום: שי בן אפרים

השבוע נפתחה במוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט תערוכת תצלומי חרקים, שבה היצורים הקטנטנים מוצגים בתצלומי ענק. הצילומים, מאוספי מוזיאון הטבע של אוניברסיטת אוקספורד, מזמינים את הקהל הרחב להיחשף ליופי ולייחודיות של מחלקת בעלי החיים הגדולה בטבע. אם עד עכשיו חיפשתם איך לגרש את המעופפים הקטנים, התערוכה הזו תגרום לכם להימשך אליהם ולרצות לדעת עליהם עוד.

 

זווית חדשה על עולם שלרוב נעלם מעינינו

17 צילומי ענק מרהיבים של חרקים, שצולמו על ידי הצלם הבריטי לבון ביס, נחתו במוזיאון הטבע. כל החרקים צולמו בטכניקה מיוחדת דרך עדשת מיקרוסקופ, ממספר זוויות, וכל דיוקן הוא תוצר של יותר מ-8,000 תמונות נפרדות, שיוצרות יחד את התמונה השלמה, בענק. ברמת פירוט כזאת אפשר לראות את כל הפרטים הקטנים של החרק, החל ממרקם הכנפיים ועד השערה הקטנה שבקצה הרגל.

 

"יחסי הציבור של החרקים הם לא הכי טובים", אומרת בחיוך ד"ר נטע דורצ'ין, אוצרת אוסף החרקים במוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט וחברת סגל בבית הספר לזואולוגיה בפקולטה למדעי החיים באוניברסיטת תל אביב. "כאנטומולוגית, זה מאוד משמח שאנחנו מציגים תערוכה שעוסקת בקבוצה 'שלי', וההזדמנות לחשוף אותה לציבור ולהראות את היופי ואת המורכבות שלה – זה דבר שלא יכולתי לסרב לו".

 

לצד כל תצלום מוצג החרק עצמו בגודלו הטבעי, וכן חרקים דומים או קרובים לו, המדגימים מגוון צורתי או עקרונות ביולוגיים מסוימים. הן התצלומים והן החרקים שלצידם מלווים במידע על תפקוד המבנים והצבעים המיוחדים ועל הביולוגיה של חרקים אלה בישראל ובעולם. "מאחר ואוסף החרקים הלאומי של ישראל מוצג אצלנו במוזיאון, בחרתי להציג אותם ליד הצילומים, במקום אלו ששימשו את התערוכה במקומות אחרים בעולם. ההקשר הישראלי גם היה שיקול בבחירה בחיפושית זו או אחרת, כי יש לי מה להגיד עליה בהקשר המקומי שלה", מסבירה ד"ר דורצ'ין.

 

את כל תמונות החרקים, גם אלו שאינן מוצגות בתערוכה בארץ, ניתן לראות על גבי מסכים אינטראקטיביים, המאפשרים לעשות תקריבים ומספקים מידע על החרקים המופיעים בהן.

 

 

להסתכל לחדקונית בלבן של העין

הייחוד של התערוכה הוא הרבה יותר מהחלק האומנותי שלה של תצוגת התמונות. "היא גורמת לאנשים לעצור ולהסתכל בדבר היפה והמורכב ולנסות להבין אותו. קשה להבין עד כמה מיוחד עולם החרקים, כל עוד לא מסתכלים עליו בקנה המידה של החרק עצמו. עדשת המצלמה מצליחה לתעד מבנים נפלאים וצבעים מרהיבים, המהווים התאמות של החרק למגוון תפקודים, כגון הגנה, הסוואה, מציאת בני זוג, תקשורת, ותזונה. התערוכה מאפשרת לקהל מפגש בלתי אמצעי עם יצורים, שיוצרים בדרך כלל רתיעה שנובעת מחוסר ידע, ואנחנו מקווים שהמפגש הזה יגרום לאנשים להסתכל על חרקים בצורה אחרת".

 

מערכת פרוקי הרגליים אליה משתייכת מחלקת החרקים, היא הגדולה ביותר בעולם החי, עם כ-80% מכלל המינים הידועים. חוקרים מעריכים כי קיימים עוד 10-3 מיליון מינים שטרם התגלו לעולם המדע. תערוכות מסוג זה מאפשרות לחוקרים לחלוק עם הציבור את חוויית ההתבוננות מקרוב ביצורים מורכבים, בניסיון להבין את התפקיד שממלאים מבנים שונים ופרטים שונים במערכת האקולוגית, כפי שלא חוו מעולם קודם לכן.

 

צילומיו של לבון ביס מוצגים בין היתר בתערוכות קבע במוזיאונים בעולם ובאוספים פרטיים. הוא זכה במהלך הקריירה שלו בפרסים רבים, ובשנת 2016 אף זכה להימנות כחבר בחברה המלכותית לצילום. התערוכה הוצגה במוזיאוני טבע רבים ברחבי העולם בהצלחה רבה, ובהם המוזיאונים של דנמרק, שוויץ, יוסטון ארה"ב, הולנד וסקוטלנד.

 

תערוכת "חרקים ובגדול" תוצג החל מ-4.12.2019, והכניסה אליה ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה למוזיאון.

שעות פעילות המוזיאון: ימי ב', ד'- 16:00-10:00, ימי ג', ה' ושבת- 18:00-10:00, יום ו'- 14:00-10:00, יום א'- סגור.

שעות פעילות מיוחדות בחנוכה: 30.12-24.12 מדי יום 18:00-10:00, מלבד שישי 27.12 14:00-10:00.

 

תמונה אחת שווה 8,000 צילומים. כל צילום עשוי בטכניקה מיוחדת. צילום: שי בן אפרים

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>