פרופ' מוטי גולני זכה בפרס יד יצחק בן צבי לחקר ארץ ישראל ויישובה לשנת 2021

על ספרו "האב המייסד: חיים וייצמן, ביוגרפיה: 1952-1922" שכתב בצוותא עם פרופ' יהודה ריינהרץ

06 יוני 2021

פרופ' מוטי גולני זכה בפרס יד יצחק בן צבי לחקר ארץ ישראל ויישובה לשנת 2021 על ספרו "האב המייסד: חיים וייצמן, ביוגרפיה: 1952-1922" שכתב בצוותא עם פרופ' יהודה ריינהרץ. הפרס ניתן על ידי מוסד המחקר "יד יצחק בן צבי" העוסק במחקר תולדות ארץ ישראל, ישראל והעם היהודי. הוא נחשב לפרס היוקרתי ביותר בתחומו.

 

פרופ' גולני הוא חבר סגל ופרופ' מן המניין בחוג להיסטוריה של עם ישראל ובבית הספר למדעי היהדות וארכיאולוגיה ע"ש חיים רוזנברג, ראש מכון לחקר הציונות וישראל ע''ש חיים וייצמן ומופקד הקתדרה לחקר תולדות העם היהודי ע"ש רוזנברג. גולני הוא היסטוריון המתמחה בחקר בתקופת המנדט ומדינת ישראל. הוא פרסם עשרות ספרים ומאמרים בנושאים שבתחום התמחותו.

 

הכותבים מוקירים תודה על קבלת הפרס מטעם "יד בן צבי" ומודים ל"יד ויצמן" שם נמצא הארכיון לשימור המסמכים והתעודות הקשורים לוייצמן, על התמיכה רבת השנים בעבודתם.

 

על הספר

"הרצל חזה את מדינת ישראל; ואין עוררין על כך. היה לה למדינה גם אב מייסד – חיים וייצמן; אבל שמו נשכח, והכתר הזה הונח על ראשו של אחר – דוד בן־גוריון. אלמלא היה חיים וייצמן, ייתכן שהרצל היה נזכר רק כעיתונאי ומחזאי, ובן־גוריון לא היה הופך כלל ל"בן־גוריון". וייצמן, שהגשים את חזון ישראל למציאות, היה איש של סתירות: בעל כריזמה מהפנטת אך ביטחון עצמי נמוך; משוחח נפלא אך נואם חלש; מנוכר ליהדות מזרח אירופה אך מוכן לתת את נפשו למענה; איש של אנשים ושל נשים אך תמיד, לטוב ולרע, בן זוגה של ורה; היפוכונדר, גם ידוע חולי; בריטי במלוא הכרתו וציוני ללא פשרות; ובעיקר מי שהמדינה אשר עליה חלם קמה בארץ שהוא התקשה לחיות בה. וייצמן הראה שהמעשה היעיל ביותר למען המפעל הציוני צריך להיעשות בלונדון או בניו יורק, לא בירושלים; אחרי שהקריב וייצמן את הקריירה המדעית שלו, את משפחתו ואת בריאותו למען העניין האחד שאין בלתו, הוא בא למדינת ישראל בגופו, ספק אם גם בנפשו. הזיכרון הקיבוצי הישראלי לא מחל לו ומיצב אותו כנשיא ראשון אך חסר אונים. הנה הוא כאן לפנינו, בספר הזה, במלוא מורכבותו האנושית."

 

 

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>