נשארת בסביבה

פרופ' נגה קרונפלד שור תכהן כמדענית הראשית של המשרד להגנת הסביבה

26 ינואר 2021

 

המשרד לאיכות הסביבה בחר לאחרונה לתפקיד המדענית הראשית שלו את פרופ' נגה קרונפלד שור מבית הספר לזואולוגיה ומבית הספר סגול למדעי המוח. הילדה הסקרנית, שעשתה ניסויים באשפה הביתית ורצתה לגלות איך אפשר לעשות טוב לסביבה, הפכה לחוקרת מוערכת בעלת הישגים רבים. מעבר לעניין האישי שלה בהחדרת תרבות אקולוגית למערכת החינוך ולחיינו האישיים, המחקרים שלה, שעוסקים בהשפעת ההתחממות הגלובלית וזיהום האור על המגוון הביולוגי ועל בריאות האדם והסביבה, הובילו אותה לתפקיד המשמעותי החדש, ויש לה הרבה תוכניות.

 

מניסויים אקולוגיים בבית למדענית ראשית במשרד ממשלתי

"כל החיים התעניינתי בשני נושאים ונמשכתי אליהם - מדע וסביבה. אני זוכרת את עצמי כילדה מאוד קטנה מציפה את הפח של ההורים שלי כדי לבדוק איך אפשר להפריד זבל, כשעוד לא דיברו על זה בכלל. אבא שלי הראה לי פעם את חירייה, ואמר 'תראי, זה הר של זבל', ומאז זה לא הפסיק להעסיק אותי. בסוף ביה"ס היסודי החלטתי שזה מה שאני רוצה לעשות. אני זוכרת שקראתי ב'מעריב לנוער' שנפתח בשדה בוקר בי"ס חדש לחינוך סביבתי, והודעתי להורים שלי ששם אני הולכת ללמוד, וכך היה".

 

כך החלה פרופ' קרונפלד שור את יחסיה עם תחום איכות הסביבה, לפני כארבעה עשורים. לכן זה נשמע טבעי שאת שירותה הצבאי העבירה כמדריכה בחברה להגנת הטבע, ואת התואר הראשון בביולוגיה התחילה כאן, באוניברסיטת תל אביב, "ומאז אני פה", היא אומרת בחיוך.

 

"אני חוקרת שעונים ביולוגיים, ולאחרונה מתמקדת בהשפעת השימוש בתאורה מלאכותית על בריאות האדם והסביבה, בעיקר בבעלי חיים. אחד המחקרים הסביבתיים העכשוויים שלנו הוא ניטור ההשתקמות של נחל אשלים והחולייתנים שחיים בו, מהזיהום שהיה בו כתוצאה מפריצת ברכות הגבס. באמצעות הניטור, שיימשך חמש שנים, אנחנו בודקים מה קרה לאוכלוסיות שחיות שם, ואם יש משהו שאפשר לעשות כדי לעזור להן להשתקם. אני עוסקת גם במחקרים נוספים, למשל יחסי האנרגיה של בעלי חיים עם הסביבה, השפעת ההתחממות הגלובלית על משק האנרגיה ועל תיזמון של אירועים במהלך החיים של בעלי חיים, גורמים הקובעים הרכב של אוכלוסיות, ובאופן כללי מה התוצאות של שינוי הסביבה על ידי האדם על בריאותו ועל בריאות הסביבה".

 

הכול מתחיל בחינוך

לצד קריירת המחקר מקפידה פרופ' קרונפלד שור לעשות דברים שקשורים לנושא גם בפן האישי והמעשי, ותמיד בהתנדבות. כך למשל כיהנה בוועד המנהל של החברה להגנת הטבע ובדירקטוריון של רשות הטבע והגנים, וגם כחברה במועצה מקומית גדרה, כראש ועדת איכות הסביבה שם, ולבסוף כפעילה במערכת החינוך במקום מגוריה, במטרה לקדם את התחום במערכת החינוך.

 

כפי שניתן לצפות, ביישוב שבו היא מתגוררת עם משפחתה, השמירה על הסביבה נמצאת על סדר היום. אחרי שביתם היה בין הראשונים בארץ שעל גגו קמה מערכת סולארית, והיא הייתה בין הראשונים לעבור לנהוג ברכב חשמלי, פנתה פרופ' קרונפלד שור להוביל שינוי בישוב: "הובלתי במועצה תהליך של מיחזור פסולת בכל הישוב, שכלל חלוקת קומפוסטרים והדרכה לשימוש בקומפוסט בגינת הבית, הכנו תכנית אב לשבילי אופניים בישוב ועוד".

 

אחד משיאי הפעילות היה כשדאגה, בשיתוף תושבים נוספים, להפוך שטח שתוכנן כגן ציבורי עירוני רגיל למה שמכונה היום בפי כל 'השמורה'. "במרכז המושבה, ליד אחד מבתי הספר, החלטנו לשמור על השטח טבעי ככל האפשר. הקמנו שלולית חורף לדו-חיים שחיים באזור, ובכל פעם שהוכרז על פרויקט בנייה באזור גדרה - ערכנו במקום מבצעי איסוף עם ילדי בית הספר של בצלי חצבים, פקעות כלניות ואירוסים ופרחי בר מוגנים נוספים, והעברנו אותם לאזור השמורה. היום הילדים והמשפחות מגיעים לשם כל הזמן, כדי לבדוק ולראות את הצמחים ואת בעלי החיים שהצילו. יש בו קרפדות, קיפודים, תנים, מגוון גדול של ציפורים וחרקים. במקום נערכים שיעורי טבע והמקום נמצא בשימוש התושבים".

 

לתקן את הנזק שעשינו

לתפקיד החדש נכנסת פרופ' קרונפלד שור עם הרבה שאיפות ומטרות מסומנות. "מצד אחד, אני מגיעה עם הרבה ידע מדעי-פרקטי ומצד שני - עם הרבה רצון להשפיע ולקדם דברים. אני מקווה שאוכל להתוות מדיניות שתאפשר לנו לשמור על הסביבה בישראל. אני מרגישה שאנחנו דור שעושה עוול גדול לדורות הבאים. אנחנו לא לוקחים מספיק אחריות על מה שאנחנו עושים, ברמה הארצית והעולמית, אבל גם ברמה האישית, ולדעתי אחד מתפקידי המשרד הוא לנסות לשפר ולתקן את ההתנהלות הזו בכל הרמות. הדור הקודם לא הבין מה הנזק שנעשה, אבל היום אנחנו מבינים ולכן חובה עלינו לעצור ולתקן, ויש מה לעשות".

 

לשאלה על מה תסתער קודם, היא עונה בחיוך "מצד אחד יש נושאים ענקיים, כמו ההתחממות הגלובלית, שאפשר לקדם בכל כך הרבה מקומות, החל ברמת האדם הבודד וכלה ברמת המדינה והעולם, ומצד שני יש דברים קטנים, מקומיים, אישיים, שמשפיעים על כל אחד מאיתנו וצריך גם אותם לעשות".

 

"מהניסיון שלי ברשות המקומית ובאוניברסיטה, אני חושבת שברגע שנותנים לציבור את ההזדמנות והופכים את ההתנהגות הנכונה לקלה - הוא יירתם ויעשה את הדבר הנכון. זה דורש הרבה הסברה, גישה נכונה ונוחות. חלק מהעבודה הוא להבין את הצרכים ואת הקשיים של האוכלוסיות השונות. כי בסופו של דבר, כולם אוהבים לעשות טוב".

 

המדענית הראשית של המשרד להגנת הסביבה. פרופ' נגה קרונפלד שור (צילום: אריק סולטן)
 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>