פרס קריל להצטיינות במחקר מדעי יוענק לד"ר עודד רכבי מהמחלקה לנוירוביולוגיה

הפרס, בגובה 10,000 דולר אשר מחולק מדי שנה מאז 2005, יוענק בטקס שיתקיים בימים הקרובים

18 מאי 2015

ד"ר עודד רכבי מהמחלקה לנוירוביולוגיה בפקולטה למדעי החיים ע"ש ג'ורג' ס.וייז הוא אחד מששת הזוכים בפרס קריל להצטיינות במחקר מדעי, המוענק על-ידי קרן וולף. הפרס, בגובה 10,000 דולר אשר מחולק מדי שנה מאז 2005, יוענק בטקס שיתקיים בימים הקרובים.

 

מנגנוני הורשה של תכונות נרכשות

המחקר שעליו זוכה ד"ר רכבי בפרס קריל מהווה נדבך נוסף בערעור על התפיסה הדרוויניסטית הקלסית, לפיה רק תכונות מולדות עובדות בתורשה מדור לדור, ואילו תכונות נרכשות - קרי, שינויים שחלים בגוף במהלך החיים - אינם יכולים לעבור בתורשה. "המחקר שלי מראה שיש מנגנונים להורשה של תכונות נרכשות", מסביר ד"ר רכבי, המלמד גם בבית ספר סגול למדעי המוח. "ישנה מולקולה שנקראת RNA, והיא מאפשרת הורשה של תכונות בנמטודות - שהן תולעים מיקרוסופיות. לא מדובר בכל תכונה, אבל הצלחנו לאפיין כמה תכונות נרכשות כאלה שעוברות בתורשה, והמחקר שלנו הבהיר את המנגנון שמאפשר את זה. מדובר בהורשה של RNA, להבדיל משינוי ב-DNA".

 

רכבי, בן 34, חשב בתחילת הדרך בכלל להיות צייר ואף שקל ללמוד אמנות, אך התעניינותו בפסיכולוגיה הביאה אותו למדעי המוח, ומשם למסלול ישיר לדוקטורט באוניברסיטת תל-אביב. את הפוסט דוקטורט הוא השלים באוניברסיטת קולומביה היוקרתית בארצות-הברית, ולפני כשנתיים וחצי שב לתל-אביב. "קיבלו אותי מאוד יפה כאן. שמחתי לחזור ואני מאוד נהנה", אומר ד"ר רכבי, שיש לו הרבה מילים טובות לומר על המחקר המדעי בישראל.

 

"זה כיף וכבוד גדול לזכות בפרס הזה", אמר ד"ר רכבי, "הזכייה מעודדת להמשיך במחקר, ונחמד שמאמינים במה שאתה עושה." לשאלה מה היעדים הבאים שלו במחקר, השיב: "יש המון. עם כל דבר שמגלים, תמיד נפתחות יותר שאלות מתשובות. במעבדה שלי באוניברסיטת תל-אביב יש לי צוות רציני וטוב מאוד, שימשיך את המחקר".

 

פרסי קריל להצטיינות במחקר מדעי ניתנים לזכרם ולכבודם של בנימין וגיטלה קריל מנסבך שלנגר ז"ל. הפרסים מיועדים לחברי סגל אקדמי מצטיינים בדרגת מרצה או מרצה בכיר, שעדיין לא קיבלו קביעות, ואשר מועסקים באחת האוניברסיטאות בארץ. הזוכים נבחרים על-ידי ועדת המלגות של קרן וולף מתוך מועמדים מצטיינים שהוגשו על-ידי האוניברסיטאות. הבחירה נעשית על-פי קריטריונים של הצטיינות ועל סמך נושא המחקר וחשיבותו.
 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>