"העתיד נראה ירוק": נחנך בניין פורטר ללימודי הסביבה, הבניין הירוק ביותר בישראל

בניין בית הספר ללימודי הסביבה ע"ש פורטר נחנך לפני שבועות אחדים בטקס חגיגי, שהתקיים כחלק ממושב חבר הנאמנים של האוניברסיטה

15 יוני 2014

כל מי שהביט בחודשים האחרונים לעבר גבעת האוניברסיטה מכיוון מזרח, לא יכול היה שלא להבחין בבניין הייחודי, שבמרכזו כדור ענק דמוי קפסולה. זהו בניין פורטר ללימודי הסביבה, הבניין הירוק ביותר בישראל, שנחנך לפני שבועות אחדים בטקס חגיגי שהתקיים כחלק ממושב חבר הנאמנים של האוניברסיטה. הבניין בעל העיצוב יוצא הדופן, אשר ישמש את בית הספר ללימודי הסביבה ע"ש פורטר החל משנת הלימודים הקרובה, הוקם בסופו של תהליך תכנון בן למעלה מעשר שנים ונחנך לאחר כשנתיים של בנייה.

 

"מדובר בראש ובראשונה בבניין חינוכי", אומר פרופ' דני רבינוביץ', ראש בית הספר ללימודי הסביבה. "הוא מוכיח, שניתן לבנות בארץ בדרך שונה בניינים שהצריכה האנרגטית שלהם נמוכה ב-50% מבניינים בבנייה רגילה". לדברי פרופ' רבינוביץ', מדובר בבניין היחיד בדירוג המקסימלי לבנייה ירוקה במרחב שבין רומא לבין דובאי. "במובן הזה הבניין מהווה מסר גם לסטודנטים שלומדים בו", הוא מוסיף. "מובן שהעלויות גבוהות, אבל לפחות אנחנו מוכיחים, שהדבר אפשרי מבחינה טכנית וטכנולוגית".

 

בניין בית הספר ע"ש פורטר הוא המבנה הראשון בישראל הזוכה לדירוג הגבוה ביותר של התקן האמריקאי לבנייה ירוקה (LEED Platinum) ולדירוג הגבוה ביותר של התקן הישראלי החדש לבנייה ירוקה (תקן 5281, דרגת יהלום). משולבות בו טכנולוגיות סביבתיות מתקדמות לחיסכון באנרגיה ובמים, להקפדה על איכות האוויר ולשימוש באנרגיות מתחדשות.

 

אחד ממרכיביו הייחודיים של המבנה הוא האקו-וול (Ecowall - קיר אקולוגי), שממוקם בצד המזרחי ומהווה תשתית למערכת הסולארית של הבניין. מתוך הקיר בולט חדר ישיבות עגול בצורת קפסולה "צפה", והוא מקרין כלפי חוץ, באמצעות מאות נורות לד, מידע שקשור לאיכות הסביבה. בנוסף, המבנה כולל אטריום מרשים, אודיטוריום, כיתות לימוד, חדרי עבודה וחדרי סגל ומינהל. צוות האדריכלים שהוביל את הפרויקט הורכב משלושה משרדים: אקסלרוד גרובמן אדריכלים (אירית אקסלרוד וד"ר יאשה גרובמן), גאוטקטורה (ד"ר יוסי קורי) וחן אדריכלים (נילי וניר חן).

 

פרופ' רבינוביץ מציין, כי הבניין החדש משמש בית לבית הספר פורטר, שבו לומדים כיום כ-330 סטודנטים, בהם 60 דוקטורנטים, והשאר תלמידים לתואר שני. "בשנתיים האחרונות יש אצלנו צמיחה במספר תלמידי ה-MA, בזמן שאוניברסיטאות אחרות בארץ חוות ירידה. אני צופה את המשך קו הצמיחה הזה", מסכם פרופ' רבינוביץ', "העתיד נראה ירוק". בקרוב ייפתחו בבית הספר גם תכניות ללימודי תואר ראשון בשילוב עם פקולטות אחרות.

 

למידע על לימודי הסביבה באתר הרישום למועמדים >

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>