אוקספורד מחכה לו: בן לוריא זכה במלגת קרן רודס היוקרתית בעולם

החלפנו כמה מילים עם בוגר התואר השני במדע המדינה באוניברסיטה, רגע לפני שהוא טס ללימודים באוקספורד במימון המלגה

03 ינואר 2019
אוקספורד מחכה לו: בן לוריא זכה במלגת קרן רודס היוקרתית בעולם

מה משותף לראש ממשלת קנדה לשעבר ג'ון טרנר, שלושה ראשי ממשלה אוסטרלים, ביל קלינטון ובן לוריא, בוגר מדע המדינה באוניברסיטת תל אביב? כולם קיבלו את המלגה שנחשבת היוקרתית ביותר בעולם האקדמי – מלגת קרן רודס. הזוכים במלגה נחשבים כ"מנהיגי העתיד", וזוכים במלגת לימודים ומחיה באוניברסיטת אוקספורד. הציפייה ממקבלי המלגה היא שבעתיד יתרמו לחברה ויכנסו לחיים הציבוריים, אך כמובן שזה אינו תנאי. רבים ממלגאי רודס עשו חיל גם בעולם העסקי.

 

השנה קיבלו גם שני ישראלים את מלגת רודס. אנחנו שמחים לעדכן שאחד מהם הוא משלנו -  בן לוריא, בוגר תואר שני במדע המדינה אצלנו באוניברסיטת תל אביב. רגע לפני שהוא אורז ונוסע לשנתיים לאנגליה, שמענו ממנו על התחושות והתכניות לעתיד, וגם קיבלנו טיפ לפלייילסט שלו ב-spotify.

 

בן לוריא, זוכה מלגת קרן רודס

 

בן, בכנות - האמנת שתזכה כשהגשת את מועמדותך למלגה?

קיוויתי, אבל לא לגמרי האמנתי. ההיכרות עם הרף הגבוה של המלגה הייתה נוכחת מהשלב הראשון, ולאחר מכן כשראיתי כמה המתמודדים האחרים מרשימים, לא חשבתי שאהיה אחד הזוכים. גם בשיחות ההיכרות עם ועדת הבחירה ובראיונות עצמם לא הרגשתי בשום שלב ש'אני לוקח את זה'. אבל הבאתי את עצמי ואת מי שאני בלי מסכות, על הרעיונות וההישגים אבל גם על האופי, ההומור והכנות. לאורך כל התהליך פשוט וידאתי שאני עושה את המיטב שאני יכול, וזה עזר להתנער מהחשש.

 

מה משמעות המלגה בשבילך? מה תוכל להשיג בעזרתה שלא יכולת עד כה?

מעל לכל, זו תחושה מדהימה שמכירים בך. לדעתי יותר מהיותה מלגה של יכולת אקדמית, זו מלגת מנהיגות והבעת אמון ביכולת שלי להביא בעתיד לשינוי. ההזדמנות ללמוד במוסד מוערך כמו אוקספורד ולהצטרף למשפחה מכובדת כזו של בוגרי רודס משפיעים בעולם היא מתנה נהדרת, ואני מקווה לנצל את הזמן באוניברסיטה עד תום כדי ללמוד ולרכוש כלים שיוכלו לשרת אותי בעתיד, ולעזור לקדם שינוי ותיקון חברתי.

 

סומנת כ"מנהיג העתיד" על ידי הקרן. איפה אתה רואה את עצמך בעוד עשר שנים?

פועל למען החברה שאני חי בה, בתקווה שגם בעמדת השפעה והנהגה. זה יכול להיות במישור הציבורי אבל יכול להיות גם דרך המגזר השלישי או יזמות חברתית. בכל מקרה, אני מקווה ומאמין שהעתיד שלי יהיה קשור קשר ישיר לתרומה לקהילה.

 

ספר קצת על המסע האקדמי שלך אצלנו באוניברסיטת תל אביב

באוניברסיטה למדתי לתואר שני בתכנית המנהלים בביטחון ובדיפלומטיה בבית הספר למדע המדינה. במסגרת עבודות הסמינר לתואר העמקתי במאבק של מדינות המפרץ הפרסי מול איראן וביחסי סין-ארה"ב. התואר הזה הוא המשך של תואר ראשון בסוציולוגיה ותקשורת באוניברסיטה הפתוחה, אותו התחלתי עוד במהלך התיכון, ועבורו דחיתי את הגיוס לצה"ל בשנה.

 

תמיד היית תלמיד מצטיין?

לא ממש. אמנם לא היה חשש שלא אשלים בגרויות, אבל כאדם דעתן עוד בגיל בית הספר היסודי ועד התיכון הושעיתי לא פעם ולא פעמיים מבתי הספר. ההורים שלי כבר התרגלו לקבל שיחות טלפון וזימונים מהמורים. למען האמת כתבתי על זה כחלק מההגשה למלגה. הבית שגדלתי בו היה מאוד חופשי בגישה החינוכית. אפשרו לי להעמיק בתחומי העניין שלי בכל דרך שאמצא לנכון. כך קרה שבתיכון מצאתי את עצמי לוקח קורסים באוניברסיטה הפתוחה מתוך עניין אישי.

 

מה לדעתך נותנים הלימודים במדעי החברה לסטודנטים?

אני מרגיש שלימודי מדעי החברה מאפשרים להבין את המציאות סביבנו, קצת כמו לצאת מהמטריקס. הרעיונות שנלמדים ומחלחלים עמוק לתוך התודעה מעניקים יכולת לנתח התרחשויות בראייה הרבה יותר רחבה: הבנת מגמות לעומק, הכרת המבנים החברתיים שבהם הדברים מתרחשים, ניתוח התנהלות השחקנים השונים בזירה והאינטרסים שלהם. פתאום ידיעה על הפגנה, הסכם חדש, תופעה חברתית או תפנית פוליטית מקבלים מובנים יותר עמוקים ולא מפתיעים אותך. מלבד הכיף בלהבין טוב יותר את המציאות סביבך, אני חושב שזה גם הופך אותנו לאזרחים טובים ופעילים יותר.

 

מי הם המרצים פה באוניברסיטה שהכי השפיעו עליך?

בתכנית בה למדתי יש מרצים מרקעים מגוונים שכל אחד מהם הביא אתו ידע מעמיק וייחודי לתחומו, לצד נגישות רבה לסטודנטים, שהיא בעיניי המפתח ללימוד אמיתי. אני יכול לציין ולהודות לראש התכנית, פרופ' עזר גת, שהקורס שלו על מחשבה אסטרטגית היה באמת מעמיק, ולד"ר יורם עברון, שליווה אותי בעבודת המחקר על יחסי סין-ארה"ב ועזר לי רבות בזכות ניסיונו לפתח תחום ידע חדש עבורי.

 

ציין משהו אחד שקיבלת מהלימודים שילווה אותך כל החיים

אני רואה בלמידה דרך להימנע מלקפוא על השמרים. ההרגל של לרכוש ידע חדש באופן מתמיד ולפתח תחומים שהיו זרים לך, וגם ההימצאות במסגרת נוספת מלבד זו המקצועית, בונה אותנו כאנשים "עגולים" יותר בעיניי.

 

למה הכי תתגעגע כשתהיה בחו"ל?

אני מאמין שאשתדל לשמור על ההווי של הבית. אני מאוד אוהב לבשל אוכל טבעוני, עושה מעט יוגה ומשתדל ללכת לכמה שיותר הופעות חיות, ומאמין שגם באוקספורד אמצא את כל אלו. יחסרו לי מזג האוויר החמים והים, אבל ללא ספק הפלייליסטים שלי ב-spotify יעזרו מאוד, ואתם/ן מוזמנים/ות לעקוב! Benlur93 או Ben Luria.

 

רגע לפני שנפרדים – יש לך טיפ לסטודנטים מתחילים?

אולי זה מובן מאליו, אבל בעיניי חשוב למצוא עניין בתחום הלימודים ובבחירת הקורסים. אמנם גם השיקול של האופק המקצועי והשכר העתידי צריך להיות נוכח, אבל כשמוצאים תחום שיש לך זיקה אליו בלאו הכי - הכול הופך פשוט יותר. את שני התארים בחרתי בהתאם לעניין אישי חזק בתחומים הללו, וזה מה שהפך את חוויית הלמידה לדבר כל כך חיובי עבורי.

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>