הדלקת נרות עם שטיסל

יוצרי ושחקני סדרת הטלוויזיה האהובה "שטיסל" בערב החברותי התרבותי הראשון של תכנית "מובילים" לבוגרי החינוך החרדי ושל התא החרדי באוניברסיטת תל אביב

19 דצמבר 2017
השחקנים נטע ריסקין ומיכאל אלוני (צילום: טל גבעולי)

בערב חמישי, נר שלישי של חנוכה, תשע"ח, אחרי שדלתות הספרייה למדעי החברה, לניהול ולחינוך ע"ש ברנדר-מוס נסגרו וכל האורות כבו, חנוכייה אחת גדולה דלקה בקומה מינוס שתיים. אירוע הדלקת הנרות המיוחד התקיים במסגרת הערב החברותי התרבותי הראשון של תכנית "מובילים" לבוגרי החינוך החרדי בדקאנט הסטודנטים ושל התא החרדי של אגודת הסטודנטים, ושיאו היה במפגש עם יוצרי ושחקני "שטיסל" - סדרת הטלוויזיה שכבשה לבבות בציבור החרדי והחילוני כאחד.

 

תכנית "מובילים" לבוגרי החינוך החרדי, מלווה את הסטודנטים משלב הגשת המועמדות ועד לסיום התואר. מטרת התכנית היא לעזור לסטודנטים לצלוח את הלימודים ולספק תמיכה לימודית לכל אורך הדרך: שיעורי עזר, מלווים, סיוע כלכלי, תמיכה רגשית ומעטפת תרבותית. "אני לצידכם ואיתכם בכל צעד. מלווה אתכם באהבה ובגאווה," אמרה גליה גבעולי, אחראית תכנית "מובילים".

 

מקווים לראות דוקטורנטים חרדים

הערב נפתח בהדלקת הנרות בנוכחותו של כבוד הרב צבי לאו (בנו של הרב ישראל לאו) שנשא ברכה לחג החנוכה. לדבריו, סיפור פך השמן מלמד שגם אם נדמה כי מה שביכולתנו לעשות הוא מועט, צריך לעשות זאת. הכמות היא לא מה שקובע, ועל כך מעידים נסי חנוכה. "מסרים אלו, מתחברים למיזם התא החרדי באוניברסיטה, וגם אם אתם יכולים לעשות מעט, ובלבד שתעשו זאת."

 

כבוד הרב לאו (צילום: טל גבעולי)

 

עו"ד משה תורג'מן, חבר התא החרדי, שמסיים בקרוב תואר שני, כאן, באוניברסיטת תל אביב, יחד עם פרופ' איתי סנד, ראש ביה"ס ללימודי חברה ומדיניות, שרבים מתלמידי התא החרדי לומדים אצלו, הצטרפו לרב להדלקת הנרות. פרופ' איתי סנד סיפר כיצד המיזם נגע ללבו. הוא שומר על קשר הדוק עם התלמידים ומלווה אותם. "אני מאחל שנזכה לראות סטודנטים חרדים רבים, וגם דוקטורנטים חרדים. יש רגעים בחייו של אדם שהם חשובים, והערב הזה הוא אחד מהם. זה אושר גדול לראות את התלמידים הללו במסדרונות האוניברסיטה," אמר פרופ' סנד.

 

פרופ' טובה מוסט, דקאנית הסטודנטים, ברכה גם היא ואמרה: "אנחנו עדים לתחילתו של חלום שהופך למציאות בזכותכם, סטודנטים יקרים, שבחרתם לרכוש השכלה גבוהה באוניברסיטת תל אביב. זוהי החלטה בעלת משמעות קריטית לצמיחה ולהשתלבות בחברה הישראלית."

 

"יישר כוח"

בהמשך נכנסו לאולם ארבעה מיוצרי ושחקני הסדרה "שטיסל": יונתן אינדורסקי - תסריטאי הסדרה, דקלה ברקאי - המפיקה, מיכאל אלוני - שמגלם את עקיבא (קיווע), ונטע ריסקין - המגלמת את גיטי. במהלך המפגש הוקרנו קטעים נבחרים מהסדרה, וסופרו סיפורים וחוויות מאחורי הקלעים.

 

יונתן אינדורסקי, סטודנט בתכנית הבינתחומית למצטיינים ע"ש לאוטמן, כתב את הסדרה יחד עם אורי אילון. "הציבור החילוני מסתכל הרבה פעמים על הציבור החרדי מבחוץ. יש משהו מאוד חזק ומרגש באומנות בכלל, ובטח בקולנוע, שמאפשר לנו להיחשף לסיפור של מישהו, לראות את הבן אדם, לאן הוא בא, לאן הוא הולך, עם מה הוא מתמודד," אמר יונתן. "זה מזכיר לנו, שכל אחד מאיתנו הוא חד פעמי בעולם, שלא היה כמוהו ולא יהיה, הוא מלוהק לתפקיד הייחודי שלו, ובגלל זה הוא כל כך יקר ואהוב. מה האומנות נותנת בחיים? מזכרת ותזכורת. כל בן אדם שאנחנו פוגשים, הוא סיפור בפני עצמו - אדם שמתגעגע, שמרגיש, ולזכור את זה, זה דבר חשוב."

 

"זה היה התסריט הנפלא ביותר שקראתי עד אז ואולי בכלל." אמרה המפיקה דקלה ברקאי, בוגרת בית הספר לקולנוע ולטלוויזיה ע"ש טיש באוניברסיטת תל אביב, "להפוך את הרעיונות של יונתן ואורי לסדרת טלוויזיה, דרש עבודה ולימוד רבים. ככל שהתעמקנו בעולם הזה, הבנו כמה אנחנו לא יודעים עליו. היה לנו חשוב לדייק בניואנסים, ומצד שני שזו לא תהיה סדרה שמציצה לעולם "אחר ואקזוטי", אלא שהסיפורים יסופרו בסביבה הכי אותנטית ואמיתית."

 

התסריטאי יונתן אינדורסקי והמפיקה דקלה ברקאי (צילום: טל גבעולי)

 

"ניסינו לייצר אותנטיות שנמצאה בתסריטים ולא רצינו לחטוא להם." הוסיף השחקן מיכאל אלוני, "רצינו להציג את העולם החרדי כמו שהוא, אם זה בלבוש, בשפה ובכל הדקויות, ולהנגיש אותו לציבור החילוני."

 

"כשהתקבלתי לסדרה, בשלב קריאת התסריטים, חשבתי שצריך לכרוך אותם לספר מרוב שהם יפים, אבל הדינמיקה המיוחדת בין הדמויות, היא משהו שנבנה ומתפתח בין השחקנים." אמרה נטע ריסקין וחלקה, יחד עם מיכאל, חוויות מהצילומים, כולל הצצה לאודישנים ולמדידת התלבושות בשלב איפיון הדמויות.

 

"בכל דמות, יש משהו מעצמנו," אומר יונתן, "בסרטים ובסדרות קודמות, הקונפליקט היה קשור בחרדיות של הדמויות. "שטיסל" זו סדרה על אנשים. המפתח כאן היה לספר סיפור שלא קשור להיותם חרדים. חרדי שאוהב להיות חרדי, לא רוצה לשבור חומות, יש לו צרות משלו, וזה מה שמעניין פה. כמו שכל בן אדם הוא חד פעמי, גם כל רגע הוא חד פעמי. רגע כמו זה, לא היה ולא יהיה, ובגלל זה הוא כל כך מיוחד ומרגש."

 

בנימה זו נחתם הערב הראשון, שללא ספק היה ייחודי, מרתק ומרגש, אך נאחל שאחריו יתקיימו מפגשים מרתקים נוספים - מרגשים וייחודיים לא פחות.

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>