מסע בין כוכבים – גרסת המציאות

אוניברסיטת תל אביב מקימה מרכז חדש שיבנה וישגר לוויינים זעירים לחלל לטובת מחקרים מדעיים במגוון תחומים

25 ינואר 2018
מרכז 'חלל חדש' לטכנולוגיה מהפכנית של לוויינים זעירים
לוויין זעיר. צילום: נאסא

אוניברסיטת תל אביב מקימה מרכז 'חלל חדש', המתבסס על גישה מהפכנית לחקר החלל: שימוש בלוויינים זעירים ייעודיים, שנבנים במיוחד כדי לתת מענה לשאלות מדעיות ספציפיות. הלוויינים, המורכבים בתוך זמן קצר ובעלויות נמוכות יחסית, ינגישו את הטכנולוגיה הלוויינית לקהילה המדעית בכל רחבי הקמפוס. היוזמה נתמכת על ידי קרן פורטר, והמרכז ימוקם בבית הספר ללימודי הסביבה ע"ש פורטר. יועסקו בו מומחים ומהנדסים, שיבנו כל לוויין בשיתוף עם סגל וסטודנטים של אוניברסיטת תל אביב שייזמו את המחקר.

 

על המרכז החדש ידווח נשיא אוניברסיטת תל אביב, פרופ' יוסף קלפטר, בכנס החלל הבינלאומי שייפתח בשבוע הבא באוניברסיטת תל אביב.

 

מהפכת המזעור הטכנולוגי

"עד לאחרונה, מדענים שביקשו להיעזר בלוויינים לצורך מחקריהם נזקקו לשירותיהם של לוויינים גדולים, המשוגרים בדרך כלל על ידי ממשלות וצבאות," אומר פרופ' קולין פרייס, ראש בית הספר ללימודי הסביבה ע"ש פורטר, שהוביל את היוזמה בשיתוף עם ד"ר מאיר אריאל, ראש מרכז המדעים של הרצליה. "שיטת 'החלל החדש' משחררת אותם מתלות זו, ומאפשרת להם גמישות גדולה בהרבה בשימוש בלוויינים לצורכי מחקר."

 

גישת החלל החדש, שהתאפשרה בזכות מהפכת המזעור הטכנולוגי, מתבססת על קוביות בגודל 10X10X10 ס"מ, המשמשות להרכבת לוויינים זעירים. כל לוויין זעיר מצויד במגוון מצלמות ו/או חיישנים זעירים, על פי המשימה לה הוא מיועד, לצד אנטנה שמאפשרת לו לשלוח נתונים לתחנת קליטה בקרקע. בניית לוויין זעיר אורכת כשנתיים – לעומת 10 ואף 20 שנה עבור לוויין גדול, ועלות הבנייה והשיגור מגיעה לכחצי מיליון דולר - מול מאות מיליוני דולרים הנדרשים ללוויין מסורתי.

 

הלוויינים הזעירים 'רוכבים' לחלל על גב חלליות המשוגרות ברחבי העולם, ונכנסים למסלול סביב כדור הארץ בגובה של 600-400 ק"מ. הם נעים במהירות של 8 ק"מ לשנייה, ומקיפים את כדור הארץ מדי 90 דקות. לוויינים זעירים מסוג זה יכולים לשמש למחקר במגוון עצום של תחומים: ניטור סביבתי, זיהום אוויר, מעקב אחר יערות הגשם, הקרחונים בקוטב או נדידת בעלי חיים, חקלאות, רשתות תקשורת, גיאופיזיקה, גיאוגרפיה, חקר האטמוספירה, מטאורולוגיה, ביולוגיה, רפואה ועוד.

 

פעילות חינוכית ברחבי הארץ

בנוסף לפעילותו המחקרית, יעסוק המרכז גם בפעילות חינוכית, ויבנה תוכניות להכשרת סטודנטים בתחום מדעי החלל ולוויינות. כמו כן הוא צפוי לקחת חלק בפרויקט 'ישראל 70': בניית לוויינים זעירים ב-70 בתי ספר תיכוניים בכל רחבי הארץ, ושיגורם לחלל, לציון 70 שנה למדינה.

 

"המרכז שלנו מונע בעיקר על ידי שאלות מדעיות," מסכם פרופ' פרייס. "זהו מרכז רב-תחומי, שנועד לשמש חוקרים בכל רחבי הקמפוס – מהמדעים המדויקים, הנדסה ומדעי החיים ועד מדעי החברה, חינוך, משפט ואפילו אמנות. לצד הפעילות המחקרית נעסוק גם בהוראה ובחינוך, במטרה להכשיר את הדור הבא של מומחים בתחומי החלל והלוויינות."

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>