הכנס השני לחדשנות בלמידה נערך באוניברסיטת תל אביב

בכנס הוצגו זוכי הקול הקורא של 2020 ושיטות הלימוד שפותחו בקמפוס

20 פברואר 2020

הכנס השנתי לחדשנות בלמידה התקיים בחודש פברואר באוניברסיטת תל אביב. האירוע, שנערך על ידי המרכז לחדשנות בלמידה Tau-online זו הפעם השנייה, משך אליו סגל אקדמי, אנשי הוראה וחוקרים רבים מהאוניברסיטה ומחוצה לה, שבאו לשמוע על שיטות הלימוד החדשות, שמיושמות בפקולטות השונות, ועל תוכניות עתידיות בפיתוח, וכן ללמוד מהמשוב ומהתובנות של מי שכבר הכניסו לכיתתם כלים כמו למידה מקוונת, התנסות בטכנולוגיות תלת ממד כחלק מפרקטיקת ניתוח, בניית תוכנית קורס שמשלבת הרצאות חוצות פקולטות ועוד.

 

הכנס כלל תערוכת מרצים שהציגו חדשנות וסטארטאפים, הצגת פועלם של זוכי הקול הקורא 2020 לחדשנות בלמידה, הרצאות קצרות של הסגל האקדמי בנושא למידה מקוונת, וגם נערכו בו סדנאות מעשיות.

 

ד"ר גורן גורדון והרובוט החברתי פטריק, בכנס החדשנות בלמידה השני

 

החופש האקדמי בשיטות ההוראה נתון בידי המרצים

המרכז לחדשנות בלמידה מקדם ומפתח את תחום הקורסים המקוונים של אוניברסיטת תל אביב, ומנגיש למידה אקדמית בתוכניות שונות כגון ערוץ קבלה חדש ודיגיטלי לאוניברסיטה ללא פסיכומטרי, הנגשת תכנים אקדמיים כחלק מתוכנית הלימוד הרשמית בישראל, עידוד התוכנית 'תיכון אקדמי מקוון' ועוד.

 

"מעל 1.5 מיליון תלמידים מרחבי העולם כבר לומדים את הקורסים המקוונים שלנו, ואני גאה לומר שהם כבר נחשבים לחלק מתוכנית הלימודים הרשמית בתיכונים בישראל", אמר יובל שרייבמן, מנכ"ל המרכז. "העולם הדיגיטלי החדש מציב בפנינו הרבה אתגרים. גם אם נניח לרגע שאין שינוי ב'מה', אנחנו חייבים לשאול את עצמנו כיצד נעשה שינוי ב'איך'. 90% מהרצון לשינוי מגיע מהמרצות ומהמרצים, שמקבלים מאיתנו את כל הכלים, החל מייעוץ פדגוגי והפקת סרטוני וידאו, וכלה בשילוב טכנולוגיות חדשות".

 

נשיא האוניברסיטה פרופ' אריאל פורת שאל "איך נגרום לצעירים שבאים היום בשערינו להתעניין במה שהם לומדים?" והוסיף "דור התלמידים של היום שונה ומשתנה, והאתגרים שניצבים בפני האוניברסיטה הם משמעותיים. אוניברסיטת תל אביב שמה דגש על למידה חדשנית. למרצים יש חופש אקדמי בבחירת התכנים וגם בשיטות ההוראה, וזו אחת המטרות האסטרטגיות שלה לשנים הבאות".

 

פרופ' ירון עוז, רקטור האוניברסיטה אמר כי "צריך ללמוד לאהוב את הדרך, שבדרך כלל היא קשה, ולפעמים - גם לא נעימה. אנחנו תמיד חוגגים את ההצלחה, אבל בעצם רוב הזמן אנחנו נכשלים. וזה אחד הדברים שאנחנו צריכים ללמד. שמותר להיכשל, וגם צריך".

 

יובל שרייבמן מנכ"ל המרכז לחדשנות בלמידה ופרופ' דן עמירם, סגן דקאן הפקולטה לניהול ע"ש קולר

 

מהו תפקידו של המרצה בעולם החדש?

זה לא סוד כי שיטות הלמידה המסורתיות כבר אינן רלוונטיות. לא עוד חוברות עתירות טקסטים ומרצים שעומדים בפני כיתות מלאות. ד"ר דובי וייס, ראש תחום פדגוגיה דיגיטלית וראש התוכנית לתואר שני בטכנולוגיה בחינוך במכללת סמינר הקיבוצים, שהוא בוגר תואר שני בפקולטה לניהול ע"ש קולר ותואר שלישי של בית הספר לחינוך ע"ש חיים וג'ואן קונסטנטינר, מנה את הקשיים המאפיינים את כיתת הלימוד המסורתית והסביר מדוע הם לא מאפשרים לקדם את המיומנויות של המאה ה-21. "עלינו להגביר את הלמידה הפעילה, שתתפוס את מקומו של המרצה העומד ומדבר (או בקיצור: מע"מ). למידה מבוססת פרויקטים המעודדת עבודת צוות; תוכנית מבוססת בעיה הפועלת על אותו עיקרון; הוראת עמיתים בה הלומדים מעשירים זה את זה בידע ובתובנות שלהם; כיתה הפוכה שבה רוב התירגול והפרקטיקה מתרחשים בכיתה; כלי שיתופיות וכלי סקר - כל אלה ייתנו מענה לצרכי הסטודנטים של דור ה-Y".

 

אבל עם כל הרצון לעמוד בקצב הקשב של הסטודנטים, ולהתאים את תוכנית הלימוד לציפיות הטכנולוגיות של הלומדים עצמם, צריך לדעת לשמור על מה שכן עובד בשיטות "של פעם". פרופ' ג'וני גרשוני מהמחלקה לחקר התא ואימונולוגיה בפקולטה למדעי החיים ע"ש ג'ורג' ס' וייז, שכבר מזמן אימץ שילוב סרטונים בתוכנית הלימודים שלו ומעביר קורסים מקוונים שנחשבים לפופולריים מאוד; ד"ר ענת כהן מבית הספר לחינוך שחקרה את הנושא; ופרופ‘ שירה דביר-גבירצמן מהחוג לתקשורת ע"ש דן, שהתנסתה בהעברת קורס שיטת מחקר בדיגיטל - סיפרו עד כמה חשוב המפגש האישי של המרצה עם תלמידיו. כל אחד מהם תרם מניסיונו והסביר כי גם כשסטודנטים חושבים שהם יכולים ללמוד הכל לבד - לא תמיד הלמידה העצמית מול המסך מוכחת כאפקטיבית. "על מנת שקורס מקוון ישיג את שלו עלינו לעזור לסטודנטים להבין שהכלי נמצא בידיים שלהם", אמרה פרופ' דביר גבירצמן, ואילו פרופ' גרשוני סיכם: "כשתלמיד שזה עתה צפה בסרטון שהנגיש לו ידע, נותר עם שאלות שעליי כמרצה לענות לו עליהן, אני מבין שאין לזה תחליף".

 

לקורס המקוון החדש והחינמי בנושא וירוסים של פרופ' ג'וני גרשוני >

 

סדנת כלים דיגיטליים. כנס החדשנות בלמידה 2020

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>