"כל בוט בא יומו"

בית הספר למדעי המחשב ערך האקתון למלחמה בשימוש בבוטים בבחירות

06 מאי 2019

רשתות בוטים הן דרך להסטת דיון ברשתות החברתיות למקומות בעייתיים, החל מהפצת דיסאינפורמציה, דרך יצירת מצג שווא של הסכמה וכלה בהשתקה של מתנגדים. כל אלה מזהמים את השיח הציבורי בישראל ופוגעים בדמוקרטיה. במהלך סוף שבוע אחד בחודש מרץ, התכנסו בספרייה למדעי החברה, לניהול ולחינוך ע"ש ברנדר מוס מתכנתים מכל הארץ, ולקחו חלק בהאקתון לחשיפת רשתות הבוטים במסגרת "פרויקט הבוטים הגדול", שנערך בשיתוף בית הספר למדעי המחשב ע"ש בלווטניק ומכון צ'ק פוינט לאבטחת מידע.

 

את הפרויקט יזמו יובל אדם ונעם רתם, מומחים לאבטחת מידע. לאחר הקדמת הבחירות, העלה פרויקט הבוטים הילוך, והאקתון ראשון ומוצלח נערך באוניברסיטת חיפה. ההאקתון השני נערך כאמור אצלנו בקמפוס, תחת הכותרת "כל בוט בא יומו". חוקרי מדעי המחשב, סטודנטים ומתכנתים מרחבי ישראל, התכנסו כדי לפתח שיטות טכנולוגיות לזיהוי רשתות בוטים ברשתות החברתיות, לפיתוח תוסף לדפדפן שיאפשר לכל אחד לדווח על פרופילים ועל עמודים חשודים, לניתוח הנתונים הקיימים שנאספו מטוויטר ולהצעת כיוונים חדשים למחקר בנושא.

 

השאיפה: פוליטיקה ישראלית נקיה

"מטרת ההאקתון הייתה לתמוך ב'פרויקט הבוטים הגדול' ולעזור לזהות ולהוריד רשתות של בוטים ברשתות החברתיות, שמנסות להשפיע על השיח הציבורי לקראת הבחירות", מסביר ד"ר אייל רונן מבית הספר למדעי המחשב, שארגן את ההאקתון. "יזמנו את ההאקתון כדי לעזור למצוא עוד רשתות, וגם כדי לשכלל פיתוחים טכנולוגיים שיאפשרו לזהות רשתות בוטים באופן אוטומטי". לדברי ד"ר רונן, בהאקתון נמצאו כמה וכמה רשתות בוטים, והמארגנים כבר פנו למפעיליהם הפוליטיים בבקשה להפסקת השימוש באמצעים אלה.

 

"צריך להבין שהרבה מהבוטים האלה מופעלים על ידי אנשים, מה שנקרא sock puppets", מסביר ד"ר רונן. "לכן כשאתה מפיל בוט כזה, מדובר במכה רצינית למפעיל, כי הוא צריך לפתוח פרופיל חדש, לצבור אמינות במשך שנים וכו'. הצלחנו לרתום הרבה אנשים למאבק החשוב הזה, ובהחלט נתנו פייט. אבל אולי המאבק החשוב ביותר הוא מול הגורמים המממנים. יש רשתות שמופעלות על ידי גורמים חיצוניים, כמו רשתות מאיראן או מרוסיה, והם מן הסתם לא מושפעים מלחץ ציבורי. אבל השאיפה שלנו היא שלפחות מפלגות ישראליות לא ישתמשו בבוטים. לדעתי המפלגות לא מבינות את הנזק שהן עושות. מדובר במסרים קיצוניים ואלימים, שמקשים על אנשים אמיתיים לנהל דיאלוג ולהגיע להסכמות. מעבר לפעילות עצמה של חשיפה והורדת הבוטים, המטרה שלנו היא לעורר מודעות לתופעה, בתקווה שהלחץ הציבורי יעשה את שלו".

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>