הוראת מדעי המחשב בקהילה

שלושים סטודנטים לתואר ראשון במדעי המחשב מגיעים פעם בשבוע לבתי ספר ולמוסדות לימוד נוספים, ומלמדים בני ובנות נוער עקרונות מדעיים

16 אפריל 2012
הוראת מדעי המחשב בקהילה
הסטודנטים של בית הספר למדעי המחשב ע"ש בלבטניק מחברים את המחשבים לקהילה

איך לחבר נערות ונערים לנפלאות עולם המדע והמחשבים? זו בדיוק המטרה שניצבת בפני משתתפי הקורס למעורבות חברתית של בית הספר למדעי המחשב, שמתקיים במסגרת היחידה למעורבות חברתית של דקאנט הסטודנטים.

 

בתכנית שפועלת זה כמה שנים תחת הכותרת "הוראת מדעי המחשב בקהילה", משתתפים כשלושים סטודנטים לתואר ראשון במדעי המחשב. הסטודנטים עוברים הכשרה, שלאחריה הם מגיעים פעם בשבוע לבתי ספר ולמוסדות לימוד נוספים, ומלמדים בני ובנות נוער עקרונות מדעיים. בתמורה לפעילותם שנמשכת סמסטר, מקבלים הסטודנטים קרדיט אקדמי.

 

השנה התבצעה ההוראה בבתי ספר ובמרכזים קהילתיים בדרום תל-אביב, בת-ים, נס-ציונה ורמת-גן. הקורס, שנתמך על-ידי בית הספר למדעי המחשב ע"ש בלבטניק ועל-ידי תרומה מחברת גוגל העולמית, זכה להצלחה רבה וקורסים במתכונת דומה אף נפתחו בפקולטות אחרות. את סימני ההצלחה ניתן היה לראות בטקס הסיום שהתקיים לפני כשבועיים באוניברסיטה, ואליו הגיעו כמאה מבין מאתיים התלמידים השנה בתכנית, קיבלו תעודות וסיפרו על החוויות שעברו.

 

מדעי המחשב ללא מחשב

אסף זריצקי, דוקטורנט בבית ספר למדעי המחשב, המשמש יחד עם פרופ' בני שור כמרצה של הסטודנטים, מספר: "השנה החלטנו להגדיר תבנית לימודים אחת. מדובר בתכנית ניו-זילנדית במקור שנקראת 'מדעי המחשב ללא מחשב', ואשר מלמדת עקרונות כלליים במדע ובמדעי המחשב, והכל באמצעות משחקים, קסמים וכו' ". לדבריו, השנה התמקדה התכנית בעיקר בתלמידי חטיבות ביניים, "אך לימדנו גם ילדים קטנים יותר, נערים שנפלטו ממסגרות, מבוגרים מארגון איל"ן ועוד".

 

בהתייחס לתכני הקורס, זריצקי מדגיש שאין אלה לימודי מחשב סטנדרטיים ולא הכנה לבגרות במחשבים: "הכוונה היא לחשוף את התלמידים לעולם המדעי בכלל, ובפרט בהקשר של מדעי המחשב, ולעורר בהם חשק להכיר את העולם הזה. אנחנו שואפים לעודד את הסקרנות שלהם ולתת מודל לחיקוי."

 

לעודד ילדים לחשוב ולחקור

בין הנושאים שנלמדו השנה בקורס: איך מחשב יודע לתקן טעויות, כיצד מייצגים מספרים ואותיות במחשב, איך אפשר להצפין הודעות, ואיך לשפר את יכולת החיפוש של המחשב. "סגנון השיעורים מכוון לעודד את הילדים לחשוב ולחקור," מדגיש זריצקי. לדבריו, במהלך התכנית נדבקים הסטודנטים בחיידק העשייה החברתית, ואחדים מהם ממשיכים את הפעילות גם לאחר שהקורס מסתיים.

 

מצדם של התלמידים, זריצקי מספר כי אחד הילדים סיפר למדריכה שלו שההיחשפות לעולם המדעי הביאה אותו להחלטה ללמוד באוניברסיטה. ילד אחר, תלמיד בפנימייה, עשוי להתקבל בעקבות התכנית למסלול הכשרה של יחידת 8200 של חיל האוויר. "קורס כזה יכול לשנות חיים של ילד," מסכם זריצקי.

 

עוד על "מדעי המחשב ללא מחשב" >>

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>