פרופ' יוסי יובל זכה בפרס בלווטניק לחוקרים צעירים

הפרס בסך 100 אלף דולר יוענק לו על מחקרו פורץ הדרך בתחום מחקר חדש שסייע לבסס - נוירואקולוגיה

28 ינואר 2021
פרופ' יוסי יובל
פרופ' יוסי יובל

אחד משלושת החוקרים הצעירים מאוניברסיטאות בישראל, שזכו השנה בפרס בלווטניק על מחקריהם פורצי הדרך הוא פרופ' יוסי יובל מבית הספר לזואולוגיה וראש בית הספר סגול למדעי המוח, שחוקר התנהגות בעלי חיים כדי לפענח את ההתנהגות האנושית. 

 

תחום מחקר חדש - נוירואקולוגיה

הפרס ניתן לפרופ' יובל על מחקרו שמשלב שניים מהתחומים המשפיעים ביותר בביולוגיה: אקולוגיה (חקר בעלי החיים בסביבתם) ומדעי המוח (חקר האופן שבו המוח שולט בפעולות), באמצעות חקר עטלפים. כמומחה מוביל במחקר על שימושם של עטלפים באיכון הד (סונר) כדי להתמצא ולנווט ברחבי העולם, כמודל לאופן שבו המוח משלב מידע חושי להנחיית ההתנהגות, הוא סייע לבסס את התחום החדש של נוירואקולוגיה, החוקר כיצד המוח שולט בהתנהגות בסביבה טבעית המשתנה במהירות – שילוב החיוני להבנתנו את התהליכים הביולוגיים בעולם הטבע.

 

מעבדתו של פרופ' יובל פיתחה מכשיר GPS ממוזער וחדשני וסנסורים אחרים, שכבר נמצאים בשימוש מחקרי בכל העולם, אשר עוקבים אחר התנהגותם של עטלפים הנעים בחופשיות בטבע. עבודה זו מספקת תובנות רחבות יותר בדבר שאלות כגון כיצד בעלי חיים חשים את הסביבה שלהם, כיצד הם מנווטים וכיצד הם מתנהגים בקבוצה. פרופ' יובל גם מיישם את מחקריו באיכון הד של עטלפים במגוון אפליקציות רובוטיות. למשל, הוא מפתח שימושים שונים לאיכון הד בכלים אוטונומיים וברובוטיקה חקלאית.

 

הישגים והבטחות גלומות

פרסי בלווטניק מוענקים למדעניות, מדענים, מהנדסות ומהנדסים צעירים ומבטיחים בשלב מוקדם בקריירה המקצועית שלהם, הן בשל הישגיהם יוצאי הדופן והן בשל ההבטחה הגלומה בהם לתגליות מדעיות בעתיד. הפרסים מוענקים לחוקרים עד גיל 42 בזכות מחקריהם פורצי הדרך בשלושה תחומים – מדעי החיים, כימיה ומדעי הפיזיקה וההנדסה.

 

השנה הוגשו 37 שמות של מועמדים ומועמדות לפרס משבע אוניברסיטאות בישראל. חברי המועצה המדעית של הפרס, ובהם זוכי פרס נובל: חבר האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים - פרופ' אהרן צ'חנובר, פרופ' דיויד גרוס, וכן יו"ר סוכנות החלל הישראלית ויו"ר המועצה הלאומית למחקר ולפיתוח פרופ' יצחק בן ישראל, הוזמנו גם הם להציע מועמדים. ועדת שיפוט הכוללת מדענים בכירים בישראל מכל קטגוריה, בהובלת חברי האקדמיה הישראלית, בחרה את שלושת הזוכים.

 

"השנה החולפת הוכיחה את חשיבותו של מדע פורץ דרך", ציין לן בלווטניק, מייסד ויו"ר Access Industries וראש קרן משפחת בלווטניק, "זוהי חובתנו לעודד מדענים צעירים להרחיב את תחומי המחקר שלהם ולפרוץ את גבולות הגילוי המדעי. הישגיהם של שלושת הצעירים הישראלים יוצאי הדופן הללו הם עדות ליכולותיהם, להתמדתם ולדמיון שלהם – מאפיינים של חוקרים ישראלים צעירים רבים שימשיכו לתרום תרומות נכבדות למדע לדורות הבאים".

 

"זוכי פרסי בלוווטניק לשנת 2021 בישראל הם קבוצה מרשימה של חלוצי מדע. בשם האקדמיה למדעים של ניו יורק אנו גאים בתרומתם של הצעירים הללו בישראל לקהילה המדעית העולמית ולשיפור החיים באמצעות מחקריהם. אנו מברכים אותם על הישגיהם ומצפים לראות מה צופן עתידם", מסכם ניקולס דירקס, נשיא ומנכ"ל האקדמיה למדעים של ניו יורק.

 

הפרסים לשנת 2021 יוענקו בטקס חגיגי שיתקיים בירושלים, ככל שמגבלות הקורונה תאפשרנה, ב-1 באוגוסט. לצד פרופ' יובל זכו בפרס גם ד"ר עידו קמינר מהטכניון ופרופ' רפאל קליין ממכון ויצמן למדע.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>