ואם יש מעלית שתיקח אותנו אל האושר?

אירוע אתנחתא של חודש נובמבר ייצא בעקבות האושר ועצר בקומות הכי מעניינות

ד"ר רויטל עמיעז באירוע אתנחתא
ד"ר רויטל עמיעז באירוע אתנחתא

לאחר שנתיים של אירועים מקוונים, התקיים השבוע אירוע אתנחתא בנוכחות קהל, בקמפוס אוניברסיטת תל אביב. סדרת האירועים האהובה מזמינה השנה את הצופות והצופים להיכנס למעלית מיוחדת, שתקח אותם ביחד עם החוקרות והחוקרים הכי מעניינים בכל פעם בעקבות יעד אחר. שהרי זה ידוע שלא מעט דברים גדולים התחילו בנאום מעלית קצר וקולע, כמו הפעם ההיא שסופרת צעירה מאנגליה, ג' ק' רולינג קראו לה, ניסתה לשכנע איזה מו"ל לפרסם את הספר שלה על הקוסם עם הברק על הראש. או כשהמנהל של נאס"א ניסה לשכנע את הנשיא קנדי להשקיע את כל המיליארדים האלו בחקר החלל, רק כדי שהרוסים לא יגיעו קודם לירח, וזה אפילו קרה לסטיב ג'ובס, שניסה לשכנע משקיע מעמק הסיליקון להשקיע בחברת התפוחים שהוא הקים.

 

הפעם המעלית יצאה לחפש את האושר ולבדוק האם הוא בר השגה. בזה אחר זה נכנסו למעלית פרופ' ציפי שטראוס, מהפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר ומי שמנהלת את מחלקת הפגים והילודים בביה"ח שיבא תל השומר, שלקחה את הקהל אל מחוזות הילדות, ד"ר רויטל עמיעז, פסיכיאטרית ומנהלת מחלקה ב' לרופאת הנפש בביה"ח שיבא תל השומר, שצללה למרתפי הדיכאון, ד"ר ריקרדו טרש מבית הספר לחינוך, שסיפר על נפלאות המיינספולנס ופרופ' דב איזנברג, פסיכיאטר מומחה ובוגר בית הספר לרפואה, ומי שניהל למעלה מ-20 שנה את המחלקה לפסיכיאטריה של הזקנה במרכז לבריאות הנפש גהה, שחוקר כבר ארבעה עשורים את האושר וחילק מרשמי אושר לכל דורש ודורשת.

 

ריצה למרחקים ארוכים

מאז ומעולם ילדים גרמו לפרופ' ציפי שטראוס לאושר, לתחושת חיות וערנות, התרוממות רוח יוצאת דופן. מאז שהיא זוכרת את עצמה היא רצתה להבין את קסם הסקרנות, התמימות שלהם, האמת והאותנטיות. אולי זה לא מקרי שהיא מצאה את עצמה אימא לחמישה ילדים וגם מנהלת מחלקת פגים ויילודים בביה"ח שיבא. היום-יום שלה הוא מפגש עם תחילת החיים. הרגעים הראשונים שם נולדים לא רק הילדים, אלא גם הסקרנות, הווִיטָלִיּוּת והריפוי הטבעי .אז מה יש בו, בגיל הצעיר הזהה ?גיל שיש בו אנרגיה פועמת ודינאמית, נמרצות, רלוונטיות וחיות מתפרצת. האם אפשר למנוע מהאיכויות הללו לגווע? ואם כן, איך משמרים זאת בהמשך החיים?

 

על המחקר שלה, שנמשך בעצם במשך כל החיים, ועל הגילויים שעלו תוך כדי חקירה וחשפו תשובות מפתיעות וקשרים מעניינים בין האיכויות של ילדות לבין התבגרות בריאה ואריכות חיים, מספרת פרופ' שטראוס.

 

 

האם כשאת בדיכאון את לא מאושרת?

ד"ר רויטל עמיעז מספרת שכשאבא שלה הצליח לעזור למטופלים שלו שסבלו מדיכאון, זה גרם לו לאושר מאוד גדול. פעמים רבות היא הייתה נרדמת כשהיא מקשיבה לקולה המרגיע של אימא שלה, מנחמת בטלפון נערים במצוקה. כבר בתור ילדה הייתה מקשיבה לבעיות של חברות ומנסה לעזור להן, כשהיא מחקה את הוריה. זה בדרך כלל נגמר בטוב, אולי חוץ מהפעם הזאת שיעצה לחברה לברוח מהבית, שאמרה לבסוף להוריה שזה היה רעיון שלה.

 

ד"ר עמיעז היא פסיכיאטרית, ולדעתה זהו מקצוע מרתק ומסתורי. לכל אחד יש את הפצע שלו שגורם לו להיות בדיכאון, אז איך טיפולים ותרופות יכולים לעזור? למי מתאים איזה טיפול? ולמה נשים סובלות מדיכאון פי 2 יותר מגברים? את השאלות האלו בדיוק היא חוקרת שנים, ועליהן סיפרה בהרצאתה.

 

 

מיינדפולנס ואושר: מעלית או מדרגות?

ד"ר ריקרדו טרש התחיל לתרגל מדיטציה בגיל 17, עוד לפני שעלה ארצה מצ'ילה, והוא זוכר את ההורים שלו מתבוננים בו בדאגה בזמן שהוא מצבע את התירגול המשונה. לפני שני עשורים, כשסיים את הדוקטורט בפְּסִיכוֹבִּיוְלוֹגְיָה וקיבל תקן אקדמי, הוא החליט להכניס את חקר המדיטציה לתחומי המחקר שלו, אבל רק כמרכיב משני, מפני שהיא עדיין נחשבה בזמנו לאורח משונה, ל'עוף מוזר' בעולם המדע.

 

היום, חלק משמעותי מהמחקר שלו מתמקד בהשפעות של תרגול מיינדפולנס ולמידה חברתית רגשית על מערכת החינוך, בעיקר בקרב מורות ומורים, מתוך ההבנה שמורים קשובים, מתחשבים, מווסתים וערכיים, הם היסוד לחינוך מועיל ומשמעותי. אפשר לומר שתרגול מיינדפולנס כבש את עולם החינוך, הפסיכולוגיה והרפואה, וזה מראה עד כמה נכון להקשיב לקול הפנימי, קול שעל פי ד"ר טרש יכול להוביל אותנו למקומות טובים יותר ואף למעלית אל האושר.

 

 

מרשמי אושר

מהי פסיכולוגיה חיובית? מה הקשר שלה לאושר? מהן חוזקות אישיות ואיך הן יכולות לקדם את מסע החיפוש שלנו בעקבותיו? והאם יש קשר בין אושר ואריכות ימים? פרופ' דב איזנברג סקר מחקרים שונים מרחבי העולם, שבדקו את השאלות המסקרנות הללו והטיפים שנתן לקהל התקבלו בזרועות פתוחות.

 

 

 

אתנחתא מחזירה את הצבע הירוק ללחיים של כדור הארץ ומזמינה את אורחות ואורחי האירוע לעבור לשימוש בכוסות רב פעמיות בעמדת הקפה החינמית המוצעת באירועים, ובכלל. מכירת קולקציית הכוסות הממותגות של אתנחתא מתקיימת במקום
 

ב-20 בדצמבר תצא המעלית של אתנחתא לעוד מסע מרתק בעקבות הלא נודע, והפעם היא תספק הצצה מסקרנת אל המחר. לפרטים ולהרשמה >

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>