קמפוס ללא הפסקה - גם בקיץ

גם כששנת הלימודים מסתיימת, הקמפוס שלנו לא יוצא להפסקה

מתוך פרויקט הצילום של אוניברסיטת קיץ לנוער

קיץ, שנת הלימודים כבר הסתיימה, הטמפרטורות עולות והכיתות מתרוקנות. אולי התור לקפה בקפיטריות קצר יותר, אבל אם מתאמצים רק קצת רואים שהקמפוס שלנו הוא קמפוס ללא הפסקה, ושהמון דברים קורים אצלנו, גם בקיץ.

 

בין חלוקי מעבדה וחליפות צלילה

המסע המחקרי של החוקרים באוניברסיטה לא מושפע מעונות השנה וממשיך במרץ עד למציאת התוצאות הרצויות והתגליות המרעישות, והלאה – בעקבות הלא נודע. יש חוקרים שהמחקר שלהם מתקיים במעבדות הממוזגות, ויש חוקרים שהמחקר שלהם דורש גם עבודת שטח מעמיקה. במקרה של גל ורד, סטודנטית לתואר שני במעבדתה של ד"ר נועה שנקר מבית הספר לזואולוגיה ומוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט, גם הים הוא לא עניין עונתי, אלא תשוקה מחקרית עליה היא שוקדת, יחד עם חבריה למעבדה, בכל ימות השנה. בימים אלו היא חולקת את זמנה בין המעבדה בקמפוס ובין עבודה מחקרית בשטח, במסגרת מחקר שבוחן שימוש בבעלי חיים ימיים (אצטלנים) כאינדיקטור ביולוגי לזיהום פלסטיק בים. 

 

השפעתו של זיהום פלסטיק והכימיקלים הנפלטים ממנו מהווה איום גובר הפוגע במגוון רחב של יצורים ימיים. "בעלי חיים הבולעים חלקיקי פלסטיק קטנים (מיקרו-פלסטיק) עם מי הים, חשופים לפגיעה פיסית על ידי מעבר של חלקיקים ממערכת העיכול והזימים לתוך הרקמות, ובנוסף נחשפים לחומרים רעילים שמתווכים על ידי אותם חלקיקי פלסטיק. אצטלנים הם בעלי חיים מסננים ישיבים - גופם דמוי השק נצמד לסלעים ולמשטחים, הם לוכדים חלקיקים מזעריים ומסוגלים לסנן נפחים גדולים של מים. מאפיינים אלה, יחד עם היותם מינים פולשים משגשגים, תורמים ליכולתם להוות ביו-אינדיקטורים יעילים לניטור השפעות של מיקרו-פלסטיק בסביבות ימיות שונות." מסבירה גל.

 

אז איפה היא יותר מעדיפה לעבוד ולחקור, בשטח תחת השמש הקופחת או במעבדה במזגן? "ללא ספק מעדיפה את העבודה בים, אפילו בקיץ הלוהט שלנו," היא משיבה.

 

גל ורד אוספת אצטלנים מרשת רפאים בים

 

מייקאובר בין הספרים

גם בספרייה המרכזית ע"ש סוראסקי לא מורידים הילוך בחופשת הקיץ. בחודש יוני יצא לדרך שיפוץ נרחב בספרייה שיאפשר חווית למידה מתקדמת, תוך שימוש במגוון אמצעים טכנולוגיים, המותאמים לצרכי הלימוד והמחקר השונים. בגלריה הצופה למדשאה המרכזית, יוקם מרחב לימוד חדשני ומעוצב עם כיתת מחשבים, חדר ישיבות וסמינרים, חדרי למידה בקבוצות, אזור ישיבה פתוח עם מחשבים נייחים, ויחודש גם אולם המיקרופילם לעיתונות מזוערת.

 

צוות הספרייה הציב לעצמו אתגר לא פשוט – לפתוח את הגלריה החדשה עם תחילת שנת הלימודים בסתיו. אז אם אתם סטודנטים, כתבו לכם ביומן לקפוץ לראות את הלוק החדש של הספרייה, כשאתם חוזרים מהחופשה.

 

ככה זה נראה עכשיו:

 

וככה זה ייראה בסתיו:

 

החופש הגדול של הטריטונים והחפריות

בגן הזואולוגי של אוניברסיטת תל אביב נמשכת שגרת העבודה והמחקר במהלך חודשי הקיץ החמים. כרגע מתנהל שיפוץ של אזור החפרייה, בו חוקרים דו-חיים ומקימים גרעיני רבייה, בעיקר של טריטונים וחפריות הנמצאים בסכנת הכחדה, ומאוחר יותר משיבים אותם לטבע. בין הפרויקטים הבולטים שהתנהלו בשנים האחרונות: פרויקט גרעין רבייה של כ-400 טריטונים בוגרים ושחרורם באזור נחל בית לחם, ומבצע השבה לטבע של חפריות שעבר גם הוא בהצלחה מרובה. עתה מרחיבים את שטח המחקר על מנת לאפשר מחקרים נוספים בתחום, ואנחנו מחכים לעוד בשורות מרגשות על פרויקטים מוצלחים של השבה לטבע בשנים הקרובות.

 

לראשונה בישראל: מבצע השבה לטבע של חפריות מגרעין הרבייה שבגן הזואולוגי עבר בהצלחה

החוקר סיימון ג'יימיסון מתבונן בחפרית במהלך מבצע ההשבה לטבע שהתקיים מוקדם יותר השנה. צילום: אלכס סלבנקו

 

מקפיאים את הרגע בתמונות

הסטודנטים שלנו אולי לא לומדים עכשיו, אבל במקומם מגיעים לקמפוס תלמידי תיכון מצטיינים, שמנצלים את הקיץ כדי להתחיל את הלימודים שלהם באוניברסיטה, במסגרת "אוניברסיטת קיץ לנוער". התכנית הייחודית מאפשרת לתלמידים מצטיינים, מסיימי כיתות י'-י"א מיישובי הפריפריה, להשתלב בקורסים האקדמיים בסמסטר הקיץ באוניברסיטת תל אביב. במהלך הסמסטר התלמידים בתכנית צוברים קרדיט אקדמי ללימודי התואר הראשון, זוכים בציון של 5 יח"ל בתעודת הבגרות על לימודיהם האקדמיים, לוקחים חלק בפעילות חברתית ובפעילות העשרה ומכירים בני נוער מכל רחבי הארץ.

 

נסיים עם עוד כמה מהתמונות השוות שהנערות והנערים המצטיינים צילמו החודש בפרויקט הצילום של אוניברסיטת קיץ לנוער בהנחייתו של אהוד קוטליאר: 

 

 

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>