פרופ' מנואל טרכטנברג באוניברסיטת תל-אביב: "בלי יציבות חברתית ופוליטית - גם הכלכלה תשלם"

יו"ר הות"ת דיבר בסימפוזיון שהתקיים באוניברסיטת תל-אביב בנושא חוסן כלכלי. עוד השתתפו: נשיא צ'ק פוינט, גיל שוויד ואייל הנדל"ן הסיני, רוני צ'אן, שהזהיר מהידרדרות ביחסי ארצות הברית-סין

18 מאי 2014

במסגרת סימפוזיון מיוחד שנערך באוניברסיטת תל-אביב ביום חמישי, ה-15.5.14, לכבוד חבר הנאמנים הבינלאומי של המוסד, דיבר יו"ר הות"ת, פרופ' מנואל טרכטנברג, על חוסן כלכלי. לדבריו ישנם לפחות שלושה מובנים למונח. האחד הוא היכולת להתמודד עם משברים ועם מהלומות חיצוניות. השני קשור ליכולת לייצר צמיחה לאורך זמן, והשלישי נבחן לפי המידה שבה החוסן הכלכלי תומך ביציבות חברתית ופוליטית. "אם יש לך חוסן בשני המובנים הראשונים, אבל בה בעת החברה מלאה מתיחות או שהפוליטיקה לא יציבה, בסופו של דבר גם הכלכלה תשלם", אמר.

 

"בשנים האחרונות אנחנו מבינים עד כמה חוסן כלכלי קשור למוסדות", הוסיף טרכטנברג וציין גם את חשיבותם של זכויות קניין מוסדרות, של עצמאות הבנקים המרכזיים ושל הייצור והאיסוף של נתונים מסודרים ואמינים בנוגע למשק. "אם אתם רוצים לדבר על חוסן, אל תחשבו רק על הכלכלה, אלא גם על המוסדות שעומדות בבסיסה", הדגיש. "מוסדות אף פעם לא עובדים לנצח. יש שינויים וחשוב לשנות ולשפר אותם לאורך הדרך. לפעמים מגיעה נקודה שבה אי אפשר לשנות וצריך לסגור, והיכולת של מדינה לעשות זאת - לשנות מוסדות ואפילו לסגור - היא חשובה לא פחות מכל צעד כלכלי אחר. הבעיה היא שזה הדבר האחרון שפוליטיקאים רוצים לעשות. זו אחת הבעיות המובנות של הדמוקרטיה. הפוליטיקה פועלת בניגוד לצורך הכלכלי לשנות גופים ומוסדות מהיסוד."

 

כשנשאל על הצלחת הוועדה שבראשה עמד ונועדה לתת פתרונות לדרישות המאבק החברתי, אמר טרכטנברג: "אסור לצפות שעבודה של ועדה או של דוח ישנו את החברה. כדי לשנות חברה וכלכלה יש צורך בתשומת לב רצופה של הממשל למטרות. זה עניין של עבודה יומיומית, לא של שינויים גדולים וחד פעמיים. מה שעשינו כדי לפתוח את הכלכלה מאז שנות השמונים צריך לעשות עכשיו כדי לייצר חברה שוויונית יותר עם שוויון הזדמנויות אמיתי, אבל אמיתי, לכל השכבות בחברה הישראלית. את זה אני עדיין לא רואה."

 

סין בכיוון הנכון

דובר נוסף היה המיליארדר ואיל הנדל"ן הסיני, רוני צ'אן שדיבר על הכלכלה הסינית. "מרבית השינויים שמתרחשים בסין הם בכיוון הנכון ואין לי ספק שבימי חיי עוד אראה הרבה רפורמות בכיוון הנכון. כמובן שיש גם סיכונים ובעיות: למשל איך להימנע מצרות חברתיות במעבר מחברה אגררית לחברה עירונית. אני מהמר שבאופן כללי סין תצליח. יש בה מספיק אנשים שמרוויחים מהמצב.

 

"אני חושב שעוד לא ראיתם מסין כלום", הוסיף צ'אן. "זה רק שלב ההתבגרות שלה. התיירים הסינים, למשל, מוציאים המון כסף. אני תמיד אומר - אל תמכרו את עצמכם בזול לסינים. תדרשו מחירים גבוהים והם עדיין יבואו. לא אכפת להם מהמחיר. הם רוצים חוויות, הם רוצים להכיר אנשים אחרים."

 

בנוגע ליחסי סין וארצות הברית אמר צ'אן: "אני מאמין שרק בעבודה משותפת של שתי המדינות האלה לעולם יהיה סיכוי טוב להשיג מצב שליו יותר. יחד הן יכולות לשמור על שלום עולמי יותר מכל כוח אחר, וזה נכון גם בנוגע לאיראן. מצד שני ארצות הברית עושה הרבה טעויות. היא הופכת את סין לאויב, ולסין במקרה כזה לא תהיה ברירה אלא להפוך לאויב שלה. זה בזבוז של הזדמנות אדירה. אני מקווה שארצות הברית תפסיק לעשות שטויות בהקשר הזה. האם צריך לדאוג מסין? לא. סין מעולם לא מתרחבת. היא נלחמת רק כשפולשים אליה".

 

רוח הסטארט-אפ הישראלית

גיל שוויד, מייסד ויו"ר הוועד המנהל של צ'ק פוינט בישראל, דיבר על הצלחת ההייטק הישראלי. "למה אנחנו מצליחים? סיבה אחת היא שאין לנו ברירה אחרת. השוק המקומי קטן, ואם רוצים להצליח חייבים להסתכל בשוק הגלובלי. בנוסף אנחנו נמצאים מחוץ לשוק מה שנותן לנו מבט מבחוץ." לדברי שוויד שורשי ההצלחה הישראלית נעוצים שני דורות אחורה, בדור מקימי המדינה. "זו הדרך שהתחילה את רוח הסטארט אפ."

 

את הסימפוזיון הנחה פרופ' יעקב פרנקל, יו"ר חבר הנאמנים של אוניברסיטת תל-אביב ולשעבר נגיד בנק ישראל.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>