קטנים ומשודרגים: הרכבים הקטנים בשליטה מרחוק של צה"ל עברו שדרוג בפקולטה להנדסה

הפיתוח החדש הגדיל משמעותית את טווח השליטה על הרכבים ויסייע ללוחמים בשדה הקרב

13 מרץ 2024

הם דוהרים בשטח לפני החיילים ומתריעים מפני חפצים בלתי מזוהים שעלולים להוות סכנה, אבל מה עושים כשהרכבים הקטנים הצה"ליים שמונעים על ידי שלט רחוק זקוקים לשדרוג? פונים לאנשי המחקר בפקולטה להנדסה ע"ש איבי ואלדר פליישמן, שאין בעיה שהם מתאהבים בה ולא מוצאים לה פיתרון. פיתוח חדש של צוות מחקר מבית הספר להנדסת חשמל, הצליח להגדיל משמעותית את טווח השליטה על המכונית, במיוחד בתנאי שטח קשים, ובאמצעות משקפיים מיוחדים להרחיב במידה ניכרת את יכולות "הראייה" של הלוחמים, את ההבנה של תוואי השטח ובאמצעות כך לצמצם באופן דרסטי את הפגיעה בחיי אדם.

 

מערכת הגדלת טווח שליטה שמסוגלת להתגבר על תנאי שטח קשים

הפיתוח נעשה בהובלתם  של הדוקטורנט עומר צדקי והפוסט דוקטורנט אנטון קחרצבסקי מצוות המעבדה של פרופ' פבל גינזבורג, במחלקה להנדסת חשמל באוניברסיטת תל אביב. צוות החוקרים מספר שבעקבות פנייה שהתקבלה במחלקה הם החליטו להירתם לאתגר ולבחון כיצד ניתן לשדרג את יכולות הקליטה של הרכבים המונעים בשלט מרחוק לטובת שיפור ביצועי החיילים בשדה הקרב. "מיד עם קבלת הפנייה היה לנו ברור שחייבים לתת לזה מענה מיידי", מספר עומר צדקי.

 

"בימי המלחמה, נדרשים לוחמי צה"ל להתמודד עם סכנות רבות, אחת מהן הינה גופים זרים אשר מונחים בשטחים טקטיים", אומר פרופ' פבל גינזבורג ומרחיב: "זיהוי של גופים אלו מרחוק הוא קריטי למניעת פגיעה בלוחמים, ונדרשת מערכת אוטונומית לזיהויים, כמו למשל רכבים קטנים, בעלת שליטה מרחוק. תוך כדי לחימה, ובמהלך ההפעלה, נתקלו כוחותינו בבעיה בטווח הקליטה של הרכבים, שנבעה מנוכחותם של סלעים, שיחים והפרעות נוספות שהקשו על העברת ערוץ התקשורת".

 

המכונית המשודרגת. תציל חיי חיילים וחיילות

 

"אנחנו פיתחנו מערכת הגדלת טווח שליטה עבור מכונית ייחודית שנשלטת מרחוק, אשר מסוגלת להתגבר על תנאי השטח הקשים. זאת באמצעות ייצור אנטנות יעילות יותר, וכן שימוש במספר ערוצי קליטה", מסביר הדוקטורנט אנטון קחרצבסקי. לדבריו, המשתמש חובש משקפיים אשר מציגות לו את הנראה במצלמת המכונית, וכך מזהה חפצים זרים בצורה סטרילית ונוחה".

הדוקטורנט עומר צדקי מציין כי בעתיד ניתן אף יהיה להשתמש בטכנולוגיה זו לצורך לוחמה אלקטרונית, אנטנות חכמות וערוצי תקשורת מוצפנים. "אנחנו שמחים שבתזמון קצר מאוד הצלחנו לפתח מערכת יעילה שתסייע מאוד ללוחמים להתמצא בשטחים קשים ולנצח את האויב", אמר.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>